DET ÄR EN FRI VÄRLD?

Men ååh, what's up med elmarknaden i Sverige? Den är ju fri numera, så efter att ha fått en skyhög räkning för januari i år (trots att jag inte flyttade in förrän den 17:e och således bara använt el för 2 veckor) tog jag beslutet att byta till Sveriges billigaste elbolag - i a f vid den tidpunkten - Elverket Vallentuna AB ist för utsugarna Graninge (som jag inte ens tänker länka till!). Är hur nöjd som helst med Vallentuna, de skickar en räkning på 99:- varje månad efter att ha gjort en avläsning på hur mycket el jag beräknas förbruka under 1 år. Men inte 17 slipper jag Graninge för det! Nej, eftersom själva nätet härute ägs av dem är jag fortfarande tvungen att betala sk nätavgifter, närmare bestämt abonnemangsavgift plus något som kallas för överföring, övriga avgifter samt moms. Räkningen dimper ner var tredje månad (=idag) och jag blir lika förbannad varje gång. Hur kan de egentligen påstå att man är fri att välja vilket elbolag man vill, då jag fortfarande inte har något val att välja min nätleverantör? Det var ungefär som då telefonimarknaden släpptes "fri" men man fortfarande var tvungen att ha ett abonnemang från Telia (det har ju ändrats nu). Påminner mig om att jag ska kolla upp byte av telefonbolag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se