OVÄLKOMMET BESÖK

Tv-licens

 

Otrevlig liten sak som ramlade ner i min brevlåda idag - om än väntad, har ju ändå huserat i min lilla lägenhet här i nästan 7 månader nu och förr eller senare skulle den ju komma.. You guessed it :

 

Vi kommer på besök!

Avsändare: Radiotjänst

 

Skärpt tv-avgiftskontroll i mitt område, vilket jag av erfarenhet vet dröjer minst en månad från det man har fått brevet - troligtvis är det så att de måste annonsera att de kommer men väljer att göra det långt i förväg så man sedan ska vara oförberedd då de väl gör det. Som väl framgått rätt väl betalar inte jag tv-licens och har inte för avsikt att göra det heller. Principiellt har jag väl egentligen ingenting emot det, förstår varför avgiften finns och vad den ska gå till... men faktum är att som landet ligger nu är det helt enkelt en avgift som inte ryms i min budget.

 

Hur som helst har jag numera för vana att inte öppna om det ringer på dörren och jag inte väntar besök, så risken att de ska få tag i mig och tvinga mig att betala är väl inte så stor. Lärde mig av misstaget jag gjorde i min förra lägenhet då jag nyinflyttad första kvällen öppnade dörren, glad i hågen över mitt första besök och möttes av tv-licensmannens sneda leende. Då tv:n halvt syntes från dörren och dessutom var på kunde jag ju inte gärna neka, men efter att ha betalat en räkning ringde jag och avanmälde tv-innehavet. Funkar det med :)


Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag har nekat tv-licensmannen en gång! Jag kände gött nöjd efteråt! Han försökte och försökte och påstod att han hörde tv:n i bakgrunden. Men si det gjorde han inte för den var inte ens på!!! Det var mitt besök som satt och pratade! Ha! Rätt åt han!

Postat av: Anneli

När jag bodde i studentkorridor förra året så fick vi som bodde där ett antal brev och påminnelser från Radio- och TVtjänst. De hade väl räknat ut att av oss 22 personer boende där måste det väl vara nån som har tv. (Alla hade naturligtvis tv.) Vi stressade som galningar och räknade ut hur mycket cash vi sammanlagt skulle förlora om någon av misstag skulle släppa in tv-mannen. Som tur var klarade vi oss, de kom aldrig till vårt hus. Måste väl ha varit någon barmhärtig person som insåg att 22 studenter inte har råd att betala denna avgift.

2005-08-10 @ 20:22:31
Postat av: Lillis

Hmm, jag hade alldeles för mig att tv-licensen skulle upphöra och istället tas ut i form av skatt eller något liknande. Jag lyckades inte hitta det på nätet så har jag bara inbillat mig, eller känner någon igen det här?

2005-08-10 @ 23:16:15
Postat av: Daniel

Det vore väl lite skumt att ta ut den som skatt rakt av. Ska det vara en avgift för ett innehav måste man ju ändå administrera skiten så att folk som inte har TV inte behöver betala skatten (annars lär det väl bli uppror). Och vad gör man med folk som av en eller annan anledning inte betalar skatt (arbetslösa och studenter t.ex.)? Ska de inte få äga TV, eller ska de betala en avgift, varpå vi ändå har en avgift?

Inte för att jag inte kan tänka mig att nått ljushuvud i regeringen kläckt idéen, men det kräver en del arbete ändå, så jag förstår inte riktigt poängen.

2005-08-10 @ 23:51:35
URL: http://mellanraderna.blogspot.com
Postat av: fruit

Jag har oxå varit en smitare dock ringde det mig när jag var inne i ett spännande program och Tvn var på hög volym. Dom bara " du har skaffat TV va?". Jag blev helt paff och fick krypa till korset

2005-08-11 @ 08:24:32
URL: http://fruitcocktail.webblogg.se
Postat av: Hanna

Daniel - så du menar att man bara betalar skatt för sånt man använder? :)

2005-08-11 @ 08:39:54
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Louise

Min pappa (!) sa faktiskt att han inte tyckte att jag som student skullt betala den nu, men när jag har ett jobb har jag planerat att betala. Jag har fått sånt där vykort två gånger och blivit lite nervös båda gångerna, men också tänkt att jag låter väl bara bli att öppna då, de kan ju inte tvinga en! Svårare om de ringer.

2005-08-11 @ 09:42:45
URL: http://alltljuspamig.blogspot.com
Postat av: Daniel

Hanna:
Jag betalar inte skatt alls. :P
Men visst, det kanske är lite sent att klaga på skatter man inte har nått med att göra.

2005-08-11 @ 11:20:57
URL: http://mellanraderna.blogspot.com
Postat av: Anna

senaste betalningen sved för mycket i kassan, så nu ska den avanmälas, den saken är klar! jag är ju ändå aldrig hemma....

2005-08-11 @ 15:28:34
URL: http://mandalaya.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Olivia: Bra gjort, det måste vara rätt svårt att hålla masken och hävda att man inte har tv. Tror jag skulle ha svårt att göra det själv.. IRL då, på telefon går hur bra som helst.

Anneli: Haha.. känner igen det där från då jag också bodde i korridor. Som tur var spred det sig tydligen som en löpeld då tv-mannen väl kom (hände aldrig under mitt år där) så alla låste in sig på sina rum och klarade sig således. De är ju inte dumma, klart de fattar man har tv..

2005-08-12 @ 19:09:22
Postat av: Ellinor

Lillis, Daniel.. : Visserligen har jag också hört något om att tv-licensen skulle upphöra, men håller med Daniel om att det låter orealistiskt att den istället skulle övergå till att tas ut i någon form av skatt med tanke på allt jobb runt det som skulle krävas. Nej, det krävs nog något betydligt mer finurligt för att komma tillrätta med alla fuskare.. inklusive undertecknad.

Fruit: *skratt* Otur. Det var ju något liknande som hände mig, som väl är kan man ju bara ringa och avanmäla sen.

Louise: Faktum är att man kan se om det är dem som ringer med har jag lärt mig (om man har nummerpresentatör såklart). Samtalet kommer från ett 0900-nummer el likn. eftersom call center ligger i Kiruna. Åtminstone jag känner inte så väldans många som bor däruppe (=noll) så då kan man ju räkna ut att det är Radiotjänst..

Anna: Gör så! Det är bara att hävda att den har gått sönder, man har sålt den eller nåt.. + säga att man hör av sig då man skaffat ny. Som om det någonsin skulle hända.. :)

2005-08-12 @ 19:17:47
Postat av: Louise

Ellinor: Sant, men jag har inte såna moderniteter som nummerpresentatör :P.

2005-08-13 @ 12:32:57
URL: http://alltljuspamig.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Louise: Nej, DÅ är det ju inte helt lätt.. :)

2005-08-13 @ 14:13:44
Postat av: Jolla

Alla som har skrivit här, vad tänker ni med? "Jag betalar aldrig skatt" och "Dom kan ju inte tvinga en att betala", skojar ni eller???

Det finns ju anledningar att man ska betala,de e skrämmande att så många tänker som ni gör. Ni kan ju lika gärna få va utan TV tycker jag...

2005-08-14 @ 14:19:03
URL: http://jolla99.blogspot.com
Postat av: Daniel

Jolla:
"Jag betalar inte skatt", eftersom jag inte har någon inkomst. Inte konstigare än så. Sen var inte just den kommentaren så värst allvarligt menad, men det förstod du säkert om du tänkte en sekund till. :)

2005-08-21 @ 21:18:48
URL: http://mellanradena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se