SCREAM AND SHOUT

Skriket

Not a very good day to say the least. Kan säga som så att jag känt mig ungefär som figuren på den kända tavlan häruppe större delen av eftermiddagen.. som en bomb - redo att brisera! Jovisst. Jag har haft "lönesamtal".

För att ta det i korta drag så praktiserar jag - som många vet - sedan början av oktober på ett förlag som ger ut tre lokaltidningar här i bygden (norra Sthlm). Mina arbetsuppgifter går ut på att göra research, intervjua folk, skriva artiklar, korrekturläsa, ibland fota och lite annat småplock. Det är helt okej även om det kanske inte är vad jag vill göra för all framtid men som "språngbräda" fungerar det alldeles utmärkt. Med tanke på att arbetslösheten bland journalister är skyhög så hade jag också tur som halkade in på ett bananskal. De är iaf nöjda med mig och vill att jag ska stanna - faktum är att de behöver mig nu då vi kommer börja ge ut en av tidningarna var 14:e dag istället för varje månad efter årsskiftet. Men. Eftersom verksamheten är helt annonsfinansierad har de egentligen inte råd att anställa mig varför de såklart nappade då min praktiksamordnare tog upp möjligheten till anställningsstöd. Enligt honom skulle de då få 75% av mina lönekostnader betalda i 6 månader. Det är bara det att det var fel uppgifter.. det är 50% av kostnaderna det handlar om vilket naturligtvis gör en viss skillnad. Detta kom fram idag då vi skulle fylla i papperen och skicka in till AF. Då skulle vi dessutom prata lön.

- Ja, ingångslönen för journalister här är ju xx 000 kr.
(Nämner en mycket låg summa, sisådär 3-4000 under vad i mina ögon är den absoluta minimilönen för yrket)

"Grävande journalist" som jag ska vara tog jag naturligtvis och kollade upp det och det framgick rätt snart naturligtvis att det var summan jag hade tänkt mig från början som låg närmare sanningen. Oavsett om man - som jag - inte är utbildad journalist. Presenterade mina uppgifter för chefen och fick till svar.

- Jaha, men ingångslönen här har alltid varit xx 000 kr.

Nej, de har inget kollektivavtal. Nej, det finns inte ett dugg jag kan göra åt saken.. Ja, jag måste acceptera det, vägrar jag att jobba där får jag ingen ersättning från annat håll längre. Ja, jag måste fortsätta arbeta på restaurangen för att klara mig. Eftersom bostadsbidraget ryker i alla fall med den här lönen och eftersom CSN snart kommer börja propsa på att få in sina $ så går det ungefär plus minus 0 jämfört med vad jag får in per månad nu.

Har förklarat situationen för arbetsgivaren och funderar på om jag kanske kunde få till stånd frilansknäck eller behovsanställning så jag isf kan ta ett annat jobb och få ihop till en mer välbetald heltid på det sättet. Att jobba heltid på tidningen + flera kvällar i veckan på restaurangen som jag gjort under hösten funkar inte.. känner själv att det finns risk för att jag snart går in i väggen då. Det blir väl helt enkelt så att jag får acceptera den här lönen tills vidare och fortsätta söka andra jobb. Tillbaka på ruta ett med andra ord. Deppig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

du nämnde CSn.. Vad har du utbildat dig till??

2005-12-20 @ 21:30:05
Postat av: Ellinor

Anonym: Internationell projektledare

2005-12-20 @ 21:35:12
Postat av: sara

åh - jobbig situation du är i... hoppas verkligen att det löser sig för dig.

Kul ändå att du får vara kvar på tidningen!!

Postat av: hotspot

Hm, ja det är verkligen ruttet hur anställningsförhållandena är för de flesta journalister (eller i mediebranschen överlag för den delen). Pissiga löner och absolut noll säkerhet!

PS Tack för info om Donya.

2005-12-21 @ 08:03:33
URL: http://hotspot.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Sara: Hoppas jag med.. för just nu är det ohållbart. Visst är det kul att jag får vara kvar på tidningen och pengar är ju inte allt men man måste ändå kunna leva lite :)

Hotspot: Ja, jag börjar upptäcka det.. Antar att det varit ännu värre om jag varit frilans. Skönt för er som drabbats att Donyas blogg är nere nu! Riktigt trist historia..

2005-12-21 @ 10:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se