DET BLIR ALLTID VÄRRE FRAMÅT HÖSTEN

Med största sannolikhet är jag sist av alla då det gäller att rapportera om höstmodet 05 - mycket beroende på min oförmåga att vilja inse att det faktiskt snart är dags... blåst, regn, gråskalor... och med det en modehöst som är något av det värsta jag sett på flera år! Detta verkar jag dock vara en av de få som tycker, kanske pga att min garderob för vår/sommar och höst/vinter skiljer sig så markant åt. Jag älskar sommarkläder... söta topar, sandaletter, kjolar, klänningar... och njuter från maj till september (om man har tur) av att kunna bära guldkornen i garderoben. Då hösten kommer blir det bara... trist. Murriga färger, hu! Jag som äntligen lyckats komma ifrån tendensen att shoppa 3/4 svart, numera är det färger som gäller (okej, en del vitt och beige med). Trots min motvilja kommer dock här en liten trendspaning (åtminstone enligt t ex ELLE) av något av det som kommer starkt till hösten.

 

Svart i alla varianter

Se där - black is the new black. Dock verkar viss förvirring råda huruvida brunt också funkar. Jag röstar ja.

 

Svart

Gucci

 

Skräddat dräktmode

Känns iofs inte så nytt, men är ändå något jag faktiskt gillar. Snäva kjolar, insvängd dräktjacka med skärp (kanske i tweed?). Snyggt.

 

Volym i form av jättekragar och ballongkjolar

Herregud, nej! Så 80-tal.

 

60-tal, typ pepitarutor och andra optiska mönster

Pepitamönstrat måste vara något av det fulaste som finns - kommer aldrig innanför min tröskel. Måste dock erkänna att den här kappan inte var alldeles gräslig.

 

Pepita

Stella McCartney

 

Army

Ytterligare en stil jag inte pallar. Armyjackor är ruskigt osmickrande för figuren och marinblått/militärgrönt är inte snyggt.

 

Rutigt

Pepita i all ära, men skotskrutigt och liknande ger mig bara flashbacks till de gräsliga grungeskjortor i flanell man hasade omkring i under början av 90-talet.

 

Rutigt

Cacharel

 

Skinn i skor/accessoarer

We like. Gärna i kola-/chokladbrunt (åtminstone för min del).

 

Prydligt, präktigt, romantiskt

Allt från ryssmode (sammet, pälsmössor, mönster...) till höghalsade jackor/blusar - det sistnämnda gärna med krås.

 

Knickers

Igen?

 

Knickers

Jean-Paul Gaultier

 

Lila!

Måste vara den mest osmickrade färgen - tillsammans med orange - som finns (även om min auberginefärgade vinterkappa faktiskt är jävligt snygg och nu blir den ju dessutom hott). Men här ska inte köpas en enda ny lila trasa, I can promise you that.

 

Purple

Miu Miu

 

Det var väl ett axplock.

 


Kommentarer
Postat av: sweet

Vad roligt du skriver.. jag gillar inte heller vinterkläder. Jag tycker att man försvinner i alla bylsiga jumprar.. för att inte tala om hur jobbigt det är att handtvätta all ull.

jag kommer oxå köra på choklad eller kola på väskor, skor och skärp.

2005-07-26 @ 16:45:34
Postat av: Ebba

Vilken kul och sammanfattad trendraport! Jag orkar inte läsa allt som står i tex ELLE ävem om jag vet att det är bra =D

Postat av: Anna

äsch, jag kommer nog inte ha kläder alls i höst....vilket tråååkigt mode!!!

2005-07-26 @ 20:00:11
URL: http://mandalaya.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Sweet: Så sant, tjocka vintertröjor är grymt osmickrande för figuren - tar massa plats OCH är jobbiga att tvätta!

Ebba: Tack :) Nu är ELLE ju bara en självutnämnd mediamodeguru, men de har nog (tyvärr) alldeles rätt i år..

Anna: Inte jag heller.. det nya naturistmodet kanske vore nåt ;)

2005-07-27 @ 09:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se