TRIVIA

Via Popjunkien hittade jag till SCB:s namnsökning där man kan kolla hur många som heter som en själv i landet.

Eftersom mitt "riktiga" döpnamn faktiskt råkar vara Eleonor kollade jag det och fick till svar att "Det finns 4928 kvinnor som har förnamnet Eleonor. Av dessa har 1252 namnet Eleonor som tilltalsnamn/förstanamn."

Ellinor däremot (stavningen jag ju använder mig av) är det 10770 kvinnor som heter (varav 4939 har det som tilltalsnamn/förstanamn).

Mitt efternamn då? Ja, det är det 5 personer som heter - och det är naturligtvis jag & familjen...

Bara lite triviaknowledge såhär på kvällskvisten då jag funderar på att sätta mig och se en film...


Kommentarer
Postat av: D

"Bara efternamn som bärs av fler än fyra personer är med i namnsökningen."

Behöver jag ens påpeka hur unik jag känner mig? ;)

Postat av: Ellinor

Såpass, du är ÄNNU mer unik än mig då.. ;)

2005-09-08 @ 11:20:56
Postat av: D

re: Ellinor

Det verkar så... numera är det bara min far och jag som heter sådär konstigt sedan mor gifte om sig för ett par år sedan. :)

2005-09-08 @ 11:48:24
URL: http://blog.jerveren.se
Postat av: Ellinor

Och då kommer såklart följdfrågan: Vad är det du heter...? Jerveren är väl en rimlig gissning..

2005-09-08 @ 12:02:44
Postat av: D

re: Ellinor

Korrekt. :) Fast, med accent på sista e:et :) Så det är inget finskt uttal, utan mer 'Jervereeeen'. Jag har obekräftade misstankar om att mina föräldrar på 70-talet kom på namnet efter ett veckolångt meskalinrus, men som sagt.. det finns inga konkreta belägg för det. ;)

När jag var yngre hade jag väldigt ont av att ha ett namn som jag alltid fick bokstavera, men nu börjar det kännas roligare att ha ett unikt efternamn. :)

2005-09-08 @ 13:06:37
URL: http://blog.jerveren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se