BITTER OCH CYNISK (!)

Kalla mig gärna bortskämd och krävande eller vad ni vill.. men lite bitter blir man ändå efter att ha slitit häcken av sig för ett större sällskap under två kvällar där notorna slutat på 1 700:- respektive 2700:- och man sedan inte får ett öre i dricks. Och nej, jag gjorde inga misstag.. servicen var oklanderlig, de tyckte maten var god och var väldigt nöjda med allt osv - så varför visar man då inte det? Det är inte så att jag kräver 10 % eller så, det hade räckt med en symbolisk tjuga bara så att man slipper känna sig så värdelös. För jag skulle i alla fall inte ha mage att parta till det för de summorna och sedan inte lämna en slant till servitrisen. Men det är ju bara jag.

Kommentarer
Postat av: Lindisen

Håller med! Jag lämnar nästan alltid dricks, om inte servitören vart otrevlig eller så. Dricks ska lämnas i proportion till servicen! :)

Postat av: mamselamsen

Skitsur hade jag blivit. Vill både ha och ger nästan alltid dricks.

2006-04-02 @ 18:27:45
URL: http://mamselamsen.blogspot.com
Postat av: Jonna

Klart man ska drixa. Förstår att du är besviken och arg. Men du, det är väl inte första gången det händer? Du har väl skrivit om det innan? Är det gästerna på restaurangen som är "så"? :/

2006-04-02 @ 20:10:58
Postat av: Li

Jag är inte så bra på stora sällskap men det har hänt att jag tagit bra hand om småbarnsfamiljer. Kånkat barnstolar och hämtat extra skedar och skålar. Inte ett öre i dricks. Och sen måste man städa upp efter ungen som kladdat ner hela bordet också.
Servitris är ett otacksamt jobb.

2006-04-02 @ 22:01:08
Postat av: Ellinor

Lindisen: Exakt min tanke! Och eftersom jag är så himla trevlig och "serviceminded" så borde jag få lite uppskattning i alla fall.. :)

Mamselamsen: Det blev jag också, även om jag inte visar det då jag är där utan vräker ur mig allt i bloggen istället!

Jonna: Japp, det har jag helt klart klagat över tidigare! I vanliga fall så är det gästerna på restaurangen som är "så", de är dansare.. de flesta är stammisar och tycker väl inte de behöver dricksa eftersom de är där så ofta (dessutom klagar de över att de måste betala inträde och dricker nästan bara vatten - tror det att vi bedriver välgörenhet?!) men nu i helgen rörde sig det om sällskap som inte besökt krogen förut.

Li: Håller jag med om! Ett av sällskapen i lördags VAR en barnfamilj (händer sällan dock) och jag gjorde just de där extra grejorna.. notan landade på 2 700:- och dricksen på noll som sagt *surar*

2006-04-03 @ 02:15:52
Postat av: Elin

Jag har funderat på en grej, när man betalar med kort så fyller man ju i dricksen när man skriver under kvittot, alltså efter att servitören dragit kortet. Hur funkar det då?

2006-04-03 @ 09:14:06
Postat av: Rebecka

Självklart lämnar man lite dricks, även om notan kanske bara är på en hundring! Iaf jag.. :) Och de som spenderade 27oo spänn borde skämmas...snåljåpar!!

2006-04-03 @ 11:23:39
Postat av: Ellinor

Elin: Servitören går tillbaka till kortläsaren och slår in något som kallas för tillägg med hjälp av referensnumret på kvittot du skrivit under. Det kan bara göras en gång så man behöver inte oroa sig för att det ska dras mer pengar från ditt kort.

Rebecka: Det håller jag med om!

2006-04-03 @ 13:12:34
Postat av: Anna

Min pappa lämnar alltid jättemycket i dricks, så jag har lärt mig att göra det. :) Men i veckan när vi var på konferens och gick ut på kvällen så var ju notan redan förbetald, så då "gick" det ju inte att lämna dricks. Så det kändes lite dumt. Man kan ju inte bara ge servitören pengar sådär, då tycker ju alla man är knasig? Annars ger jag alltid dricks!

2006-04-03 @ 13:12:52
Postat av: Polly

Klart man ska dricksa! Sist, på Tabbouli, tror jag att jag lade typ 80 spänn i dricks. Det blev inte för lite iallafall... :)

2006-04-03 @ 14:00:30
URL: http://pollybloggen.blogspot.com/
Postat av: Frida

Hallååå, ouppfostrat! Verkligen.

2006-04-05 @ 22:45:59
URL: http://fridavarld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se