SEMESTERPLANER!

Undertecknad + pojke ska göra en liten resa ihop för första gången i sommar (nej, weekendresor till Kphm och Oslo räknas Inte) och jag gläder mig galet mycket! Då vi först började prata om var vi skulle åka tänkte jag mig bara en liten tripp, kanske sista-minuten, någonstans dit det är varmt och jag kan sola.. hade inte direkt några högre krav än så. Bara relalalaxa liksom. Skönt. Varken han eller jag är egentligen chartertypen (speciellt inte han) men eftersom kassan (min dvs) är för skral för att räcka till Sydafrika eller Australien/Nya Zealand dit vi helst vill (dessutom ska man ju åka dit då det är vinter här = södra halvklotet) fick det bli Europa tänkte vi. Det var bara det att vi inte riktigt kunde komma överens.. han föreslog Mallis (hallå, Mallis!) eftersom det tydligen är rätt fint där om man åker upp i bergen "off the beaten track". Jag röstade på någonstans andra sidan havet.. kanske Turkiet eller Grekland. Båda tyckte sedan att Kroatien kanske kunde vara en kandidat, lite annorlunda och inte fullt lika mycket "grisfest". Jag vet inte riktigt hur det gick till då diskussionen vände och vem som kom med förslaget men det slutade med att vi gjorde helt om och nu håller på att planera en resa till..

Beijing
Kina! Ingen av oss har varit där tidigare och det känns som en skön blandning av kultur och citylife. Sen att vi antagligen kommer svettas ymnigt i sommarvärmen (högsäsongen infaller under våren då det är behagliga temperaturer) är en annan sak men hell, han har bott i Florida och jag har överlevt Egypten i juli så det ska nog gå bra. Vi planerar att åka på en 10-dagars resa med Phoenix Travel i början av juli. I priset ingår resa, boende, visum, vissa utflykter med guide samt en del måltider. Anledningen till att vi fastnade för det alternativet är att det kombinerar en gruppresa med utflykter de första dagarna och att man får möjlighet att utforska staden på egen hand de resterande. Många resor som erbjuds är antingen eller så det här passar oss jättebra. Mejlade Phoenix och frågade vad som sker om antalet deltagare är för lågt (vilket kan ske under sommaren då det som sagt inte är högsäsong) och fick till svar att då ställs resan in. Vi har då möjlighet att antingen omboka till ett annat datum eller få tillbaka pengarna och välja en annan arrangör (har sett ut ett reservalternativ hos Svensk-kinesiska Resebyrån). Håller tummarna för att det inte sker! Vi har inte bokat resan ännu men planerar att göra det då K kommer upp nästa gång (det är lite meck runtomkring med att skicka passen till kinesiska ambassaden för visum etc). Jag ser fram emot det! Shopping paradise - shop 'til I drop! Och lite kultur däremellan förstås.. :) Så ni får ha överseende med att det kan bli en del Kina-prat i bloggen framöver.

Kommentarer
Postat av: Paulina

Underbar stad :)

Postat av: Anna

Åh vad kul! Ha det underbart!

2006-04-14 @ 17:09:00
Postat av: Tess

Kassan kan ju inte vara SÅ skral ändå tydligen.

2006-04-14 @ 19:49:57
Postat av: Ellinor

Paulina: Låter lovande!

Anna: Tack, det hoppas jag med att det blir!

Tess: Nej, lite har jag lyckats lägga undan. Men sedan är ju Kinaresorna heller inte så dyra om man tar paketvarianten.

2006-04-14 @ 21:30:46
Postat av: Louise

Häftigt!

2006-04-17 @ 11:48:10
URL: http://alltljuspamig.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Louise: Jaa!!! :)

2006-04-17 @ 13:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se