KISS ME - I'M NORWEGIAN

Lite tyst här idag.. jobbar med översättning av rapport norska --> svenska som jag lovat dansken att jag ska vara klar med den här veckan. Det är egentligen inte svårt med undantag av vissa uttryck som ordagrant skulle bli helt fel, varför man såklart måste översätta dem så att det låter bra men betydelsen bibehålls. Men det är helt klart lättare nu då jag gör det för andra gången. Det enda jag stör mig på är egentligen utformningen av rapporten. Personen som skrivit den verkar inte ha någon vidare koll på enkla skrivregler (t ex att vissa "vanliga" ord inte börjar med versal) och att det är bra att vara konsekvent då det exempelvis gäller stavningen av ord man använder flera gånger. Slarvigt, rent ut sagt.. och jag skulle aldrig ha drömt om att t ex lämna in en uppsats i skolan som såg ut sådär. Det kliar i mina perfektionistiska fingrar att bara redigera om hela rasket! Men det får jag ju inte. Nu: vattenmelon och fortsatt skrivande.

Känns förresten inte vidare nyttigt att börja nojja om att jag måste jobba fredag-lördag redan idag. Trivs inte alls på restaurangen längre och jag bara lääängtar tills jag slipper sätta min fot där igen. Men pengarna lockar rätt bra..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se