TRADITION VS FÖRNUFT

I helgen skulle som sagt min och danskens julmeny spikas. Jag tog rollen som traditionsförespråkare medan K uppenbarligen hade bestämt sig för att vara glädjedödaren eftersom han mötte alla mina förslag med "Det kommer vi inte orka" eller "Men Ellinor, det blir för mycket mat!". Konstigt nog verkar han inte ha förstått att det faktiskt inte handlar om huruvida man kommer orka trycka i sig all mat på självaste julafton eller ej.. det ska bara finnas på bordet och man ska få massa rester över som man kan äta i mellandagarna. Slutligen lyckades vi i alla fall komponera en - i mina ögon - futtig meny med både svenska och danska inslag. Eller ja, övervägande svenska om man ska vara ärlig. Dansken får dock både sin flæskesteg, sina brunede kartofler och sin rödkål (usch!). Jag får lite sill, köttbullar och sådant krafs (no revbensspjäll eftersom han tyckte det skulle vara kaka på kaka med flæskestegen och no gravad lax för det äter man ju rätt ofta då det inte är jul ändå). Men jag ska inte klaga.. får nog julmat så det räcker och blir över hos mormor och morfar då jag åker över den 25:e i alla fall.

Flæskesteg 
Flæskesteg..

Brunede kartofler
.. och brunede kartofler

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se