SPRÅKSVÅRIGHETER

Ja, söndagen går också åt att pyssla med CV och meriter hit och dit på diverse jobbsajter. Efter flera försök med nya lösen kom jag äntligen in på AF.s sida med. Tyvärr tycker jag det är så svårt att få till ett "allmänt hållet" personligt brev att lägga in (dvs inte ett som är direkt ställt till en arbetsgivare) så typ ingen av mina profiler är fullständiga ännu ( = icke sökbara). Dessutom brottas jag med huruvida man egentligen ska skriva CV och ansökningar på svenska eller engelska då man söker arbete i Danmark. Enligt AF:s guide så går det bra med svenska men jag vet inte.. det tar ju t ex längre tid för K att läsa en text på svenska och då finns ju risken för att också arbetsgivare deletar ansökningen direkt av ren lättja. Men ska jag skriva på engelska tar det ännu längre tid att färdigställa en ansökan än vad det gör på svenska - jag är perfektionist och kan fundera i timmar över typ ett litet kommatecken. Så jag vet inte..

Det är i alla fall roligt att sitta och läsa igenom gamla betyg och arbetsintyg way back. Som t ex intyget jag fick av den ena familjen i Zürich efter mitt år som au-pair hos dem:

Med stark ansvarskänsla utförde Eleonor allt arbete på ett mycket förtjänstfullt och plikttroget sätt. Eleonor har ett mycket trevligt sätt och är väldigt lätt att samarbeta med. Vi alla, framför allt barnen, är tacksamma för den tid Eleonor var hos oss.

Inte så illa va', med tanke på att deras barn då (två flickor på 5 och 8 samt en nyfödd pojke) var riktiga små monster...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se