Schlagerblogg

Enligt min egen, helt ovetenskapliga undersökning har en överväldigande (nåja) majoritet BWO - "Temple of love" som sin personliga favorit inför kvällens schlagerfinal. Till min stora sorg missar jag själv programmet (ska till restaurangen.. *suck*, men vad gör man inte för lite flis?) och kommer således inte att rösta men jag förbehåller mig ändå rätten att, likt en snipig skolfröken, tala om för er precis hur jag tycker ni borde lägga era röster. Ett råd i all välmening liksom, ta det med en nypa salt!

Ja, jag veeeeet att risken (precis, risken) att Carola kammar hem spektaklet är sisådär 99%. Visst, Carola är big här hemma och väl något av det svenskaste vi har.. och mer schlager än "Evighet" blir det knappast. Men (och det här är det inte bara jag som tjatat om) det är viktigt att komma ihåg att Sverige faktiskt ska kvala i år och eftersom alla vet att det är länderna i Östeuropa som styr tävlingen numera så är det taktiskt riktigt att välja ett bidrag som går hem hos ryssarna, polackerna, letterna osv - ja, ni fattar! Och sorry, Carola.. du må vara primadonna i gamla Svedala men ute i Europa är du nobody. Det är ingen som minns din "Fångad av en stormvind" för 15 år sedan. Hade vi fortfarande levt på 80-talet (eller kanske t o m 90-talet) hade din låt funkat hur bra som helst men det är andra tider nu och den sortens musik går inte hem i stugorna längre (förutom i traditionella Sverige då). Slutsats: vill vi ta oss vidare till finalen i Athen - rösta på någon annan än Carola. Om inte det känns viktigt (det viktiga är ju inte att vinna utan att deltaga *host*) utan ni känner att ni vill skicka en stor svensk artist med en stor svensk schlager.. så, för all del, lägg er röst på fröken Häggkvist.

Okej, så vem/vilka ska ni rösta på då? Vi har ju redan fastslagit att det är viktigt att skicka en artist som redan gjort sig ett namn i internationella sammanhang. Då kan vi glömma Kikki Danielsson, Linda Bengtzing, Magnus Carlsson, Björn Kjellman, The Poodles och Magnus Bäcklund (även om jag själv tycker Magnus B:s låt är rätt bra). Kvar har vi BWO, Andreas Johnson och - faktiskt - Rednex. Min personliga favorit bland de här (om jag helt bortser från den jag tror har bäst förutsättningar att ta en bra placering) är Andreas Johnson, jag älskar hans "Sing" som har gått på repeat här hemma länge nu. Rednex - "Mama take me home" tycker jag är rätt charmig (och var en av dem jag helst ville skulle ta sig vidare från Andra chansen) och BWO - "Temple of love" har jag lyssnat in mig på en del på sistone och den växer faktiskt (även om den tenderar att bli något tjatig). Men, om jag totalt ska se till både låtpotential och artistens "storhet" och välja den vinnare jag med nästan 100% säkerhet tror tar sig vidare från semin i Athen (om den sedan får en bra placering beror på konkurrensen) finns det bara ett val och det är BWO! Alltså hoppas jag verkligen min lilla undersökning representerar svenska folkets åsikt i stort för jag tror det finns många fler än mig därute i stugorna som inser att om vi skulle välja Carola som vinnare är vi ute och cyklar helt och hållet. Men men.. det här var som sagt bara mina synpunkter. Rösta rätt ikväll!

Låtarna kan ni se och lyssna på här.

Kommentarer
Postat av: modeamatören

Anta att Carola vinner ikväll och anta att hon inte kommer kunna kvala till finalen - då är hennes karriär över. Då har hon blivit flopp. En förlorare.

Postat av: Ellinor

Modeamatören: Det tycker jag iofs redan att hon är.. när hade hon senast en hit? Nästan så jag hoppas hon vinner så hon får skämmas sedan över uttalanden i stil med "Min låt är en internationell storhit".

2006-03-18 @ 14:06:16
Postat av: mamselamsen

"Du må vara primadonna i Svedala, men ute i Europa är du nobody".

Fullkomligt ljuvligt... men tror du HON fattar det.

2006-03-19 @ 02:26:41
URL: http://mamselamsen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se