INFÖR BEIJING

Bara lite drygt 6 veckor kvar till Beijing nu och det är dags att börja fila lite på listan över vad som behövs göras/införskaffas innan dess. Den kommer säkerligen att fyllas på efter hand men tills vidare kan jag komma på detta:

Köpa solskydd (vilken faktor vet jag inte, tänkte ta mig en snack med damerna på Apoteket)

Köpa alcogel efter tips i en kommentar här

Eventuellt införskaffa något att ha på huvudet efter Ulrikas braiga tips om hur man bäst klarar värmen under sommaren i Beijing (har svårt för sjalar, kepsar etc men är på jakt efter en tuff hatt i stil med denna. Tyvärr ser jag riktigt dum ut i de jag provat hittills).

Köpa en detaljerad karta över staden

Lära mig att äta med pinnar
(fick lite instruktioner för ett tag sedan och övningen går framåt)

Plöja guideböckerna K köpte - är redan halvvägs igenom "Culture Shock.."

Göra en "öppen lista" över det vi vill se/göra under de sex heldagar vi har för oss själva. Under två dagar är vi på utflykter som bokats genom resebyrån vilket innebär: Himmelska fridens torg - Förbjudna staden - Sommarpalatset - pärlfabrik - Pekingopera under dag 1 (känns något magstarkt!) samt kinesiska muren - Minggravarna - silkesframställning - cloisonnétillverkning under dag 2. Allt detta för bara 900:- extra (då ingår välkomstmiddag första kvällen med). Resten är up to us.

Gå igenom Ulrikas blogg (denna källa till kunskap och tips!) och skriva ner allt nyttigt

Betala in resten av resan senast den 24 juni

Lära mig räkna + lite nyttiga fraser på mandarin

Köpa en sådan där uppblåsbar kudde till flygresan

Kolla upp villkoren för reseförsäkringsdelen i min hemförsäkring

Köpa en universaladapter

Kommentarer
Postat av: Louise

Alltid när jag flyger långt ångrar jag att jag inte har med mig någon såndär ögonmask. Det är alltid någon som envisas med att sitta och läsa eller kolla på film. Då är absolut mörker nödvändigt för att kunna sova.

Postat av: Ellinor

Louise: En sådan har jag faktiskt redan beställt så det är kirrat! Insåg också att det kunde vara en bra idé :)

2006-05-25 @ 13:11:51
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Li

Solskydd kan du köpa i Kina. Alla är jätterädda för att bli bruna så det finns stort utud av solskydd upp till SPF 150. Billigt också. SunPlay är ett ganska känt märke.

2006-05-25 @ 15:42:13
Postat av: Ellinor

Li: Låter bra.. att det är billigt med, här i Sverige kostar ju solskydd skjortan. Kan man köpa det i vanliga livsmedelsbutiker då eller var köper man det annars? Friendship Stores?

2006-05-26 @ 15:22:16
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ulrika

Du vet att du inte behöver läsa HELA bloggen:) Om du har några frågor är det bara att ställa dem:)

2006-05-26 @ 20:27:58
URL: http://alskadebeijing.blogspot.com
Postat av: Li

Det finns på nästan alla ställen som säljer kosmetika. Watson's vet jag att dom har. Friendship store har säkert också. Till och med en del supermarkets har den.

2006-05-26 @ 21:52:12
Postat av: Ellinor

Ulrika: Johodå ;) Nej, men det är saker jag vet att du skrivit om som jag vill gå tillbaka och lägga på minnet (jag HAR faktiskt redan skummat hela förut). Det är mest "bra-att-ha-tips", inget specifikt men är det något jag definitivt måste ha svar på kommer jag att haffa dig :) Tack!

Li: Tack, vad bra!

2006-05-27 @ 01:32:37
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se