TWIST AND TURNS

En sjuksköterska jag var och pratade med för ungefär 1 vecka sedan fällde vid ett tillfälle en kommentar i stil med "Aha, du är en sådan som är snäll!". Som om det vore en dålig egenskap. Men i vissa situationer skulle jag kanske behöva vara lite mindre diplomatisk och mer pang på rödbetan så att säga.

Ta det här med tidningen. Då jag slutade min praktik där i slutet av februari kom vi överens om att jag skulle fortsätta hjälpa dem med ett kalendarium som lämnas in varannan vecka i samband med varje nytt nummer. För det skulle jag naturligtvis få betalt. Jag har hållit min del av dealen och punktligt lämnat ifrån mig grejorna. Efter kanske 1 1/2 månad tänkte jag att nu kan det väl vara dags att ta ut lite pengar. Jag mailade chefredaktören/ansvarig utgivare och gav honom summan och kontonummer och tänkte att nu fixar han resten. Det gick en tid, jag hörde inte ett dugg och ville inte börja tjata om det men i samband med en lämning påminde jag honom ändå om det. först kläckte han ur sig att han var tvungen att få en skriftlig faktura eftersom det räknas som frilans. Visst, jag ordnade en faktura och betalningsvillkor sattes till 20 dagar. Det här var den 1/5 och eftersom jag fortfarande inte fått mina pengar skickade jag precis iväg ett påminnelsemail till honom. Det är bara så j**la irriterande att jag ska behöva vara så på. Jag vet att han är en slarvpelle och ofta ligger efter med betalningar till fotograf etc (att han dessutom har konkat ett par företag tidigare säger väl allt). De har flera gånger sagt att jag är välkommen tillbaka och frilansa men aldrig i livet om man ska behöva kämpa för att få ut sin lön! Vi bor väl inte i gamla Sovjet, eller har jag fel?! Är bara lite förbannad just nu men likväl fortsätter jag att vara snäll... "Det vore jättesnällt om du kunde betala in pengarna då du har tid"... vad är det för fel på mig?! Vi får se då de kommer - the story continues..

Kommentarer
Postat av: Tesan

Så irriterande! Jag är inte sådär "snäll" som dig :) men sånt är ändå så jobbigt...
Förstår att du inte vill jobba där...

Postat av: Ellinor

Tesan: Visst är det jobbigt! Känner på mig att det kommer bli några vändor till innan jag får pengarna, för att inte tala om nästa lön - då börjar vi om igen! *suck*

2006-05-23 @ 16:06:31
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ulrika

Men vad nyfiken jag blev nu! är du journalist eller vad jobbar du med?

2006-05-24 @ 00:32:48
URL: http://alskadebeijing.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Ulrika: Haha.. även om jag har ett visitkort som säger det så kallar jag mig inte det. Jag praktiserade i 5 månader på en lokaltidning här på orten där jag bor. Just nu är jag delvis sjukskriven (jobbar extra på restaurang) i ungefär 1 vecka till eftersom jag klappade ihop lite för några månader sedan kan man säga.. det står om det lite varstans i bloggen. Har egentligen pluggat något annat (projektledning) men halkade in i den branschen på ett bananskal. Vet inte heller om jag skulle vilja fortsätta med det, i s f skulle det nog vara något annat än nyhetspress som faktiskt tråkade ut mig lite. Vi får se vad som händer i framtiden..

2006-05-24 @ 00:51:47
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se