OMTÄNKSAMHET KAN FÅ MOTSATT EFFEKT

F d Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn" har bombarderat mig med smädelser om dansken halva kvällen. Vår något okonventionella relation verkar störa honom betydligt mer än vad det stör mig.. han tycker att det är "synd att du är så lost på honom".. "han älskar dig inte tillräckligt mycket".. "du måste ju vakna" osv. Jag vet inte, måste allt hända på en gång? Är det inte nog att man längtar otroligt mycket efter varann då man inte kan ses mer än 1-2 ggr/månaden för att man bor 50 mil ifrån varann just nu? Räcker det inte med att då man väl ses är det extremt intensivt och underbart och att vi har prioriterat att umgås med varandra under den tiden istället för att hänga med släktingar och vänner (hans familj vet att han har mig men nej, jag har inte träffat dem - de bor i Danmark)? Måste man hysteriskt planera för samboskap, barn och Gud-vet-allt direkt? Visst är det frustrerande ibland att aldrig få uppleva vardagen ihop men för det mesta trivs jag faktiskt med att ha det som det är. Vi ses lite väl sällan just nu men å andra sidan är det skönt att kunna koncentrera sig helt på sig själv då vi inte är med varandra och helt på oss då vi väl ses. Köpenhamnsflytten kommer ju dessutom att innebära en förändring.. det kommer att vara vår gemensamma lägenhet även om jag bor där 100% av tiden och han kanske 50%. Jag vet att han (du) bara vill mitt bästa men jag är faktiskt lycklig med dansken. Lovar.

Kommentarer
Postat av: Katta

Men är det inte konstigt att du aldrig har träffat hans familj? Har du inte träffat hans barn heller? Hur länge har ni umgåtts?

2006-09-06 @ 06:24:32
Postat av: Maria

Alltså, så länge ni båda är överens om er relation och hur och när och vad ni gör när ni ses - så har ingen annan faktiskt någon rätt att döma. Hur kan någon utomstående säga om han älskar dig "tillräckligt"? Eller att det är konstigt att du inte träffat hans familj. Det finns ju liksom inga mallar för hur en relation ska se ut här i världen.

Är det honom du vill vara med, så stå på dig. Människor som ger råd utan att vara ombedda behöver man kanske inte lyssna på så mycket...? Så lyssna inte på mig nu! ;) Kram på dig tjejen!

2006-09-06 @ 09:29:57
Postat av: F d Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn"

Eftersom du skriver som du gör måste jag kommentera. I korthet är det detta som får mig att reagera:
1)Inte en enda gång på snart 1,5 år har du blivit presenterad för hans vänner, familj eller arbetskamrater. I min värld, om man uppriktigt älskar någon, så vill man inget hellre än att bjuda in den man älskar i sitt liv. Han har inte gjort något av detta. Det tar 1 timme att flyga ner till Köpenhamn, 45 min till Göteborg. Han kunde mycket enkelt bjudit ner dig för att träffa familj och vänner. En middag eller en fika med dem bör väl inte inkräkta så mycket på er dyrbara tid tillsammans. Med tanke på hur han verkar fara runt överallt (alltså inte bara i jobbet) kan en flybiljett knappast vara någon större kostnad för honom.
2)Inte en enda gång på snart 1,5 år har du besökt eller blivit bjuden till hans hans bostad i Göteborg. Varför inte då kan man undra. Du pratar om avstånd och 50 mil. Det tar 4 timmar med X2000 till Göteborg. 45 minuter med flyg.
3) Det är han som kommer till dig, och ni träffas bara när han kan. Du sitter där och längtar och hoppas han ska komma till dig. Och blir så besviken när han inte kan. Ärligt talat så tror inte att nån skulle vilja ha det så i en relation.Hur mycket du än försöker övertyga dig själv om det.
4)Du får inte ringa till hans jobb för där finns tydligen nån kvinnlig "keyperson" som är så kär i denna dansk att om hon får reda på att du finns kommer hon att lämna företaget med affärsmässig katastrof som följd. Alltså, det borde vara straffbart att komma med så dåliga lögner.
5) Han behandlar dig nonchalant. Svara dåligt på telefonen och är dålig på att ringa tillbaka. Påstår att han har sin JOBBMOBIL på ljudlös. Ursäkta mig men jag trodde att egenföretagare såg till att vara anträffbara mer eller mindre dygnet runt. Klart han ser att du ringt. Det är en prioriteringsfråga att inte ringa tillbaka.

Nej, jag borde inte lägga mig i din och dansken relation eftersom jag inte har med den att göra. Men eftersom jag uppriktigt bryr mig om dig kan jag inte låta bli. Och jag är väldigt medveten om att budbärare med dåliga nyheter brukar bli avrättade.

Jag är inte ute efter att förstöra något. Jag vill dig uppriktigt väl för jag känner dig och vet att du är en kanontjeej. Och jag säger inte att du ska lämna honom. Absolut inte! Men ställ för tusan lite krav KRAV på den mannen. Det har du rätt till efter 1,5 år. Och gör det NU. Inte imorgon. Mitt förslag är att du sätter dig på tåget till Göteborg på fredag och hälsar på honom i hans bostad. Säg till honom att han gärna får bjuda hem några av hans vänner på middag också. Se till att du blir offficiell. Att han säger att hans familj och vänner vet om dig är inte samma sak som att de faktiskt gör det. Låt honom visa i handling och inte bara i ord vad du betyder för honom. han är säkert bra på att få dig att känna dig som världens prinsessa när ni ses men likförbannat släpper han inte in dig i sitt liv. Du vet vad man brukar säga...action speaks louder than words.

2006-09-06 @ 11:10:46
Postat av: F d Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn"

Vill bara tillägga att jag inte tänker kommentera detta med dansken mer nu. Det är ditt liv och du gör självklart som du själv vill.

2006-09-06 @ 11:40:51
Postat av: Ellinor

Katta: Hans familj = dotter, syster, mamma och nej - jag har inte träffat dem (vi har umgåtts sedan maj 2005). Andra verkar tycka det är konstigt av någon anledning men nej, det har inte blivit så..

Maria: Åh, det där var världens bästa kommentar - tack så mycket för den! Äntligen någon som faktiskt förstår precis hur det ligger till :)

Postat av: Ida

Hmm.. efter F.d. herr "..."'s inlägg blir mam om än mer fundersam. Jag tycker som han - stå på dig, överraska honom med att åka dit och ta reda på vad som egentligen är på gång! Kanske han lever ett "dubbelliv"? Med en älskarinna i dig..;)

2006-09-06 @ 14:11:49
Postat av: Ellinor

A: Det där var utan jämförelse den längsta kommentar jag fått någonsin! Jag tänker inte bemöta alla dina argument eftersom jag tycker att jag till viss del redan gjort det och inte orkar försvara varken dansken eller vår relation längre. Men jag kan ju peka på den huvudsakliga orsaken till att dina och mina åsikter skiljer sig åt och den ryms faktiskt i den lilla meningen "I min värld.." som du använder själv. Din föreställning om hur ett förhållande ska se ut och vilka vägar det ska ta verkar skilja sig rätt rejält från min. "Din värld" är inte min värld. Jag skulle kunna komma med förklaringar på samtliga dina punkter men eftersom du enbart skulle se det som att jag försvarade honom så är det inte lönt. Nej, vi kanske inte har kommit så långt som man enligt normen "borde" ha gjort på nästan 1 ½ år men jag har inte bråttom och inget av det du tar upp varken stör eller stressar mig egentligen (med undantag av punkt 5). Jag måste ju tro honom då han säger att han visst är seriös med mig och än så länge är allt det där andra inte en tillräckligt bidragande orsak för att jag ska vilja slå näven i bordet och säga att nu räcker det! Det är honom jag vill vara med (inte hans familj/vänner) och det är egentligen det enda som spelar någon roll. Jag orkar inte heller prata om det här mer med dig nu eftersom vi inte kommer att kunna se det ur varandras synvinkel. Jag ÄR inte den mesiga lilla flickvän du tror som sitter hemma och väntar och trånar efter honom. Och han visar mig visst i handling vad han känner för mig men kanske inte på det sätt du tycker att han borde göra. Men vet du, jag uppskattar att du bryr dig tillräckligt för att lägga ner så mycket energi på att tala om för mig vad du tycker. Fast vad du måste förstå är att jag uppriktigt trivs rätt bra i min relation även om du inte kan ta till dig det. Men så är det. Fast du kan vara säker på att jag tänker visa din kommentar för honom.. bara för att se hur han reagerar. Vi hörs senare om nästa vecka. Ha en bra dag nu! Kram

2006-09-06 @ 14:18:03
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Ida: Saken är ju att jag inte tror att det finns något som "egentligen är på gång". Det är alla andra som gör det. Jag vet att han inte lever något dubbelliv så varför ska jag agera som om jag inte litar på honom genom att t ex åka dit oanmäld? Det verkar ju som ett sällsynt bra sätt att förstöra en relation i onödan.

2006-09-06 @ 14:21:49
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: F d Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn"

Jag håller med dig om att relationer kan och får se olika ut och att man känner bäst själv vad man mår bra eller dåligt av. Men faktum kvartstår: han håller dig ordentligt på distans och släpper inte in dig i sitt liv. Det finns tyvärr inga riktigt bra förklaringar till det (iaf inte efter så lång tid som nästan 1,5 år)annat än de som du nog helst inte vill höra.

2006-09-06 @ 14:43:40
Postat av: Ellinor

A: Du har rätt. Jag vill inte höra. Du känner inte ens K själv, ni har aldrig träffats och allt dina kommentarer grundar sig på är det jag skrivit här på bloggen. Så det är väl delvis mitt fel som givit en skev bild av vår relation eftersom jag mest bloggar om honom då jag råkar vara sur av en eller annan anledning. Han har aldrig träffat MINA vänner heller. JAG har heller aldrig föreslagit att jag ska komma ner till GBG eftersom det är så mycket bekvämare att vara här i en fullt möblerad lgh än i en som i stort sett bara har en säng och en tv (han bodde ju inneboende fram till i somras). Nu känner jag att det spårar ur så har vi något mer att säga om detta kan vi väl ta det IRL. Man ska inte hålla diskussioner på bloggen..

2006-09-06 @ 14:51:45
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: F d Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn"

Mina kommentarer grundar sig faktiskt lika mycket på det du INTE skrivit. Dessutom, man behöver inte känna just honom för att känna igen en klassisk situation. Men du har rätt, vi lämnar detta nu. Övriga läsare får dra sina egna slutsatser.

2006-09-06 @ 14:58:48
Postat av: Lii

nippertippan, din blogg äger verkligen!
Men ärligt, är du säker på att han inte har någon annan, typ är gift eller har sambo?
Alltså egentligen är det väl inget konstigt med att du inte fått träffa vänner eller familj eller att ni själva träffas så ofta så är det ju nu förtiden.
Men att du, enligt vänsterprassel är mitt..., inte får ringa honom på jobbet för att en tjej som har någon form av crush på honom skulle lämna jobbet om du gjorde det! Jag tycker det verkar lite som om han vill dölja dig.
Hoppas du står på dig och ställer krav på förändring, om det är det du själv vill!
Take care =)

2006-09-06 @ 22:31:30
Postat av: kajsa

efter att följt denna blogg ett tag måste jag konstatera att "vänsterprassel...":s analys är helt klockren. Fattar inte varför du slösar bort år på en snubbe som tycks oseriös. Ställ krav på honom, och finner han sig inte i det så dra. Börja med att överraskningsresa till Gbg i 5-6 dar och se hur han reagerar. För en utomstående framstår det som rätt uppenbart att detta är en snubbe som vill ha "många bollar i luften samtidigt". Antagligen är det väl i hopp om att ha en sån livsstil som han steriliserat sig.

2006-09-06 @ 23:27:47
Postat av: Ellinor

Lii: "Äger".. hihi, tack då! Jag är bombsäker på att han inte har någon annan, han HAR varit gift men är nu skild sedan flera år. Däremot jobbar han väldigt mycket och det inkräktar en hel del på den tid vi annars skulle ha kunnat haft ihop. Det där "Vänsterprassel" pratar om att jag inte får ringa honom på jobbet går way back ungefär 1 år och gäller inte längre. Då var det så att han och denna tjej hade gjort slut på ett ca 1/2 års långt förhållande i januari - vi träffades i maj - och hon var fortfarande kär i honom och väldigt svartsjuk. Skulle han då tryckt upp mig i ansiktet på henne skulle det skapat onödiga problem på jobbet eftersom hon just är en nyckelperson som han inte vill förlora. Men numera kan jag såklart ringa honom där. Tack ändå för pepp.. men jag trivs som sagt rätt bra med vår relation ändå även fast andra inte "kan förstå" hur jag kan göra just det.

Kajsa: 5-6 DAGAR?! Jag har svårt att komma ifrån ens 2 dagar, jag jobbar faktiskt också. Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att K känns oseriös med mig. Varför han egentligen steriliserade sig vet jag inte riktigt, det är möjligt att det var av den orsaken vid tillfället (det var ju flera år sedan) men jag tror ärligt inte att han skulle riskera det vi har över något sådant. Eller så känner jag honom inte alls och får reda på att det är så någon dag. Men den dagen, den sorgen..

2006-09-07 @ 10:52:33
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Li

Att inte ha nån vardag tillsammans är inte bara dåligt. Det gör förhållandet lite mer romantiskt. Bor man ihop blir det så mycket gnäll över disk och städning.
Jag tror inte att du behöver några råd när det gäller kärleken. Du verkar veta vad du vill ha. Men ibland gör andras råd att man bara blir starkare om man måste "försvara sig".

2006-09-07 @ 21:15:32
Postat av: Ellinor

Li: (Många Li här förresten!) Det är helt sant det där med vardagen.. vilket också gör att vi tar vara på vår knappa tid tillsammans på ett helt annat sätt istället för att lägga ner onödig tid på, som du tar upp, typ tjat om vems tur det är att diska och dammsuga. Kanske för att det aldrig hinner bli smutsigt :) F ö så vet jag definitivt vad jag vill ha och så länge jag är nöjd med vad jag har så bryr jag mig inte så mycket om vad andra människor tycker (fast visst händer det att jag visar dansken vad som skrivits här och frågar vad han har att säga om det). Men det är ganska så tröttsamt att behöva försvara sig och sin relation hela tiden, det är det faktiskt.. Jag har naturligtvis ingenting emot att svara på frågor men då folk hela tiden ifrågasätter samma saker inkl. mina svar på dessa frågor så blir det rätt tröttsamt - sitter ju inte precis och ljuger.

2006-09-08 @ 09:51:15
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se