Reseutmaning

Fann en alldeles fantastiskt skojig utmaning hos Ulrika som jag är fräck och snor för mitt höga nöjes skull..

*Vilka fem länder skulle du vilja besöka härnäst?
1. Sydafrika: Har alltid velat resa dit och det är inte för att jag är safarifrälst på något vis. K vill också så någon gång i framtiden.. Bröllopsresa utan att gifta sig?
2. Japan: Jag vill till Tokyo! Och Kyoto för att spana geishor.
3. USA: New York, New York..
4. Australien och Nya Zealand: Bakar ihop dem för det känns som att man tar bägge i samma veva.. Ännu en resa jag och K gärna skulle vilja göra ihop.
5. Spanien: Enbart för att jag vill till Barcelona!

*Fem länder du besökt och vill återvända till?
1. Aruba: Där har vi den perfekta platsen för en bröllopsresa om något.
2. Kina: Fast Hong Kong denna gång. Ja, jag älskar storstäder.
3. Israel: Saknar mitt Israel!
4. Frankrike: Aldrig varit i Paris, vilken skam..
5. Grekland: Sugen på en vanlig hederlig Svensson-resa till den grekiska övärlden..

*Ett land du inte gärna vill återse?
Egypten: Avskydde Kairo och Hurghada. Luxor var ok och Dahab med.. men på det hela taget är reseminnena därifrån övervägande negativa.

*En plats du blev positivt överraskad av?
Polen: Visst finns där öststatsmisär men den polska landsbygden är ju fantastisk vacker!

*En plats som inte motsvarade dina förväntningar?
London: Så sjukt överskattad stad. Dyrt, smutsigt.. nej, jag trivs inte alls där!

*Vad är viktigt för dig då du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?
Säger som Ulrika - location naturligtvis! Fast sedan måste jag erkänna att jag är svag för lite mer fancy hotell också..

*Rekommendera tre hotell!
Shit, som om jag minns namn! Inbillar mig att Hotel Fox i Köpenhamn är bra (har inte ens bott där!) - de har så coola rum.. Admiral Hotel i Köpenhamn vet jag är sjyst. Sedan bodde vi på ett väldigt nice ställe på Aruba, äsch - jag ger upp! Har tydligen inte bott på något minnesvärt.

*Vilket är det bästa stället du sovit på?
Sverige är ju "utomlands" för mig så räknas K:s säng i Mölndal? Han har en alldeles fantastiskt skön säng där jag sover som en döing.

*Vilket är det värsta stället du sovit på?
En stenhård "säng" på första bästa hostel vi kunde hitta i Dahab då vi anlände - utmattade, utsvultna och uttorkade efter en 10-timmars båtresa med sjösjuka över Röda Havet. EGP 5 (ca SEK 10:- då, ännu mindre nu) per person och natt kostade det. Nästa dag bytte vi hostel till ett som kostade EGP 15. Undrar om Egypten är lika billigt idag som för 8 år sedan?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Ellinor!
Nu är jag tillbaka med Budapest-tips! Detta är vad mamma rekommenderar när man är i Budapest:
1. Den vackra saluhallen
2. Att promenera i de gamla affärskvarteren utned floden till du kommer till..
3...Parlamentet
4. Gamla "fiskarborgen"
5.Gå och bada på vackert spa(tydligen inte så dyrt) där de serverar god lunchbuffe med champagne varje dag!
6.Åk ut med båt och besök Margaretaön
7.Åk sightseeingbuss runt stan(här vet jag inte om jag håller med)
8. Drick UNICUM(typ som gammeldansk fast ungerskt)
9. Ät billigt och gott

Mycket nöje! Blev sugen själv att åka dit:)
Jag har förresten bott i Barcelona så säg bara till om du vill ha tips om den staden.
Kram/Elin

2007-04-26 @ 21:40:49
Postat av: Ida

Rolig utmaning!
Tror jag lånar den... citerar dig här: "för mitt höga nöjes skull.."

Postat av: Saskia

kommer du till NY får du gudiad tur :P

2007-04-27 @ 08:30:29
URL: http://sasnyc.blogspot.com
Postat av: Angelica

Vilken rolig utmaning! Kul att läsa!

2007-04-27 @ 08:40:03
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Lotta

Utmaningar och sånt är så boring att läsa....

2007-04-27 @ 22:56:37
Postat av: Ellinor

Lill-Elin: Åh, vad snäll du är som verkligen frågade dina föräldrar! Jättetack för alla tips - en del av de där är redan spikade! Fast vi är ju tyvärr bara där i 2 dagar så jag har en känsla av att det blir lite stressigt - man får försöka välja ut godbitarna. Ska leta efter en guidebok idag också så jag kan planera lite mer. Får återkomma till dig om det blir Barcelona någon gång :) Trevlig helg på dig!

2007-04-28 @ 09:20:28
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Ida: Låna på - det gjorde jag :)

Saskia: I'm counting on it ;) Ska bara spara ihop en rejäl shoppingkassa först, det lär.. hm, dröja ett tag!

Angelica: Det tyckte jag också!

Lotta: Det är ju en smaksak. Jag tycker också det kan vara urtrist att läsa utmaningar av typen "100 frågor" men jag gör dem jag tycker är roliga - som denna t.ex.

2007-04-28 @ 09:22:43
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se