UNDERESTIMATE

Varför är man (läs: jag) så feg - i brist på bättre ord - och låter bli att söka flera jobb man (jag) egentligen vet att man (...) skulle klara av, bara för att man inte stämmer in till 100% på allt som efterfrågas i annonsen? Måste börja chansa lite, det kan ju inte bli mer än ett nej tack! Eller bara talande tystnad. Har i alla fall screenat Jobindex idag, sparat ner ett tiotal som jag tänker söka, sökt ett två fyra av dem som jag faktiskt gärna skulle vilja ha samt kontaktat ännu en rekryteringsfirma. I'm on a roll.

Kommentarer
Postat av: Frida

vet exakt vad du menar. Om jag inte söker slipper jag ju få ett nej... skriver min sista omtenta imorgon så det har ju blvit en hel del ansökningsbrev de senaste månaderna.

2007-01-15 @ 14:15:46
Postat av: Ellinor

Frida: Ja, det är nog så man tänker omedvetet.. eller typ att man inte vill att de ska tycka att man är helt dum som söker om man inte är tillräckligt kvalificerad.

Postat av: Sofia, Helsingfors

Jag minns en skröna (?) om en svensk flicka som sökte jobb som kommunalt anställd arkitekt och som enda merit angav utbildning på "andra stadiet med smådjursinriktning". Vet inte om det stämmer, men det tyder på en viss självdistans..? Har du funderat på jobb med journalistisk inriktning? Det finns tidskrifter till tusen om man beaktar hela Norden. Lycka till i alla fall! Det finns en viss obetvinglig charm (man ser det oftast först efteråt:-) i det stadium du befinner dig karriärmässigt!

2007-01-15 @ 14:50:39
Postat av: Emma

Mitt tips är att sök sök sök. Under hösten letade jag extrajobb och sökte säljjobb som jag inte vill ha. SEdan blev jag erbjuden jobb och kunde tacka nej eftersom jag fick det jag hade hoppats på. Men summasumarum: man måste söka jobb för att få något :) Du har inget att förlora på att skicka en ansökan när du inte stämmer helt med annonsen. Tänk att du är bra och kan tillföra andra saker!
Lycka till.

2007-01-15 @ 16:15:17
Postat av: Ellinor

Sofia, Helsingfors: Det där låter lite som att det skulle ha att göra med AF som tvingar typ folk med bara grundskoleutbildning att söka ALLA jobb som finns vilket får till följd att företagen blir överrösta med ansökningar från folk som inte alls har kvalifikationerna. Så jag tror tyvärr inte att det är någon skröna! Det är lite svårt att söka tidningsjobb härnere eftersom jag inte kan skriva på danska och frilansjobb på tidskifter i Sverige skulle bli så krångligt om man beaktar hela skatteaspekten och det faktum att jag nog skulle behöva bli egen företagare då. Så det orkar jag inte ens ge mig in i. Men tack för tipset :)

Emma: Ja, jag har insett det nu också - att jag måste söka som sjutton! Har inte ens börjat gå ut i butiker och så ännu (söker mer "kvalificerade" jobb först) vilket nog skulle leda till att jag får åtminstone ett tillfälligt jobb rätt snabbt men jag funderar på att be K ta med sig kopior på mitt CV (har ingen skrivare) och göra det i helgen om det inte lossnat före dess.

2007-01-16 @ 04:28:44
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se