En kolhydratjunkie kontemplerar

Jag är den första att medge att jag är beroende av kolhydrater. Bröd, pasta, ris (mer couscous och bulgur numera), potatis.. you name it - I love it. Bara en bit fisk/kött + grönsaker är inte en riktig måltid för mig då kolhydraterna som fyller upp fattas. Vet att kolhydrater naturligtvis ska ingå i kosten men i mitt fall har det tagit över helt - företrädesvis på bekostnad av protein då jag äter relativt lite animaliska produkter. Not by choice, det bara blir så.

Jag vet att jag skulle må betydligt bättre fysiskt om jag bara kunde utesluta en stor del av de kolhydrater jag får i mig, i första hand allt (vitt) bröd. Min frukost består allt som oftast av te och ett par smörgåsar - ersätts ibland av gröt om jag vet att det kommer dröja innan nästa måltid och jag behöver "fylla upp". Det skulle inte vara någon stor grej om det inte vore för att jag bara äter lagad mat kanske 2-3 ggr/vecka, resterande måltider består även de av mackor. Och det är inte bra. Problemet är att jag inte vet vad jag ska ersätta brödet med, har så förfärligt dålig fantasi vad gäller mat.

Min förebild i det här borde egentligen vara dansken. Nu tränar ju han en del och är i större behov av protein än vad jag är men han äter mycket sällan snabba kolhydrater (då han inte är här då och under dåligt inflytande av mig). Om man tar hans frukost t ex så består den allt som oftast av stekt ägg gjort på äggvita med en skiva skinka, kanske lite riven ost om han ska festa till det. Och han ledsnar inte. Hur äter man för att bli mätt med så lite kolhydrater som möjligt?

Trodde aldrig jag skulle säga det men jag tror nog jag ska snegla lite på GI-metoden.

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Hur äter man för att bli mätt med så lite kolhydrater som möjligt?"
Svaret är att äta mer protein. Protein mättar mer än kolhderater. Så en mindre mängd protein mättar mer än en större mängd kolhyderater!

2007-03-04 @ 11:22:35
Postat av: Ellinor

?: Jag tillåter egentligen inte anonyma kommentarer så du får gärna kludda dit ett namn i fortsättningen om du kommenterar.

I övrigt så har du ju helt rätt egentligen men konstigt nog tycker jag inte att det stämmer in på mig för proteiner "fyller inte upp" för mig personligen. Plus att det är så trist att äta men det är väl en vanesak.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se