Vinna är inte alltid gratis

image606

Ni vet
Aftonbladets modebloggtävling som ju pågått några dagar nu och håller på fram till den 31 mars..? Syftet är att kora Sveriges bästa (icke kommersiella) modeblogg och vinsten är en resa till New York värd 30 000:- samt en Nokia N73.

Nå, nu uppmärksammar i alla fall Alter Ego - följd av Sofiaovärlden - det som kanske inte så många lagt märke till.. nämligen att eftersom det rör sig om en tävling och inte ett lotteri så kommer vinsten att beskattas. Det rör sig om inkomstskatt, vilket ju kanske innebär att den som vinner tävlingen till slut inte har råd att ta emot priset. Tråkigt tycker jag även om det naturligtvis är precis så det går till då det rör sig om en tävling som bygger på prestation och inte ren flax.

Jag röstar i alla fall - alternerar mellan två personer som jag båda tycker förtjänar att vinna. Det betyder inte att de är mina favoriter rent generellt i urvalet men nu rör det ju sig om bästa modeblogg. Och hade även kommersiella sådana fått deltaga måste jag säga att då hade min röst gått till Hotspot!

Kommentarer
Postat av: Malin

AB informerade väl inte ens om skatten till en början. Dålig stil.

Postat av: Ellinor

Malin: Nej, jag läste det.. RIKTIGT dåligt av dem!

2007-03-25 @ 15:26:57
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: beauty

inte bryr sig aftonbladet om modebloggarna, dom är bara ute efter läsarsiffror och att annonsera gratis ihop med Nokia då, på allas bloggar. Självklart vinner Engla som har har hela Nelly.se bakom sig och ca 40.000 läsare dom övriga har inte en chans. Håller med om att hotspot är bäst.

2007-03-25 @ 17:00:27
Postat av: Ulrika

Men jag fattar inte vad de menar med kommersiell och icke-komersiell bloggare?

Hotspot är väl inte mer kommersiell än Engla? Visst, Hotspot frilansar ju åt aftonbladet, men engla jobbar ju för nelly. Inget fel med att vara kommersiell men it makes no sense. Med kommersiell borde väl menas att sidan inte har ngn reklam? Det brukar det ju betyda? Och då kvalar väl hotspot bättre in?

2007-03-25 @ 18:22:31
URL: http://alskadebeijing.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Beauty: Kan inte göra annat än att hålla med dig.. rätt på alla punkter!

Ulrika: AB har ju gjort en rätt rejäl miss där för om Hotspot ska diskvalificeras borde ju detsamma gälla Engla, av de anledningarna som du påpekar. Och flera andra på listan som också skriver/fotar för någon tidning. Överhuvudtaget känns "reglerna" väldigt ogenomtänkta. Själva reklambiten - om vi nu menar reklam som i annonser - tror jag de inte bryr sig så mycket om eftersom var och varannan blogg har affiliate-annonser i sidospalten numera.

2007-03-25 @ 18:44:45
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: hotspot

Vad roligt att jag hade fått en röst om jag kunnat vara med och tävla :) Jag tror (eller vet) att det aftonbladet menar med kommersiell blogg är om den är uppköpt eller ägd av ett företag (typ manolo som ägs av sydsvenskan etc eller Eleonore som ägs av Egmont), det har med andra ord inget med reklamen att göra. Anledningen till att jag inte får vara med är inte för att min blogg är kommersiell utan för att jag jobbar för aftonbladet och om jag skulle vinna skulle det kunna uppstå en jävsitution. Hoppas det förklarar lite hur urvalet har skett. vad det gäller vinstskatten kan jag inte annat än att hålla med om att det var under all kritik att det inte stod i tävlingsreglerna från början!

2007-03-25 @ 18:50:07
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: beauty och detektiv

kul med en förklaring från hotspot. Ante mig att det skulle uppfattas som en jävsituation. Måste tillägga att hotspot är en riktig modeblogg och en Vogue jämfört med Engla som typ är Bingolotto, när det kommer till mode (går inte att jämföra). Sen kan man ju undra över lite andra saker, som att en hel del av de tävlande bloggar, registrerat fuskbloggar på bloggportalen och lagt till sig själva som favoriter. Bara bra, tycker väl Sigge och Aftonbladet. Bättre siffror för bloggportalen, liksom. Skandal? Nä, bara ännu en helt oseriös annonsörorganiserad tävling. Tycker lite synd om modebloggarna.

2007-03-25 @ 19:19:15
Postat av: Ellinor

Hotspot: Det var en bra förklaring och då förstår jag! Också helt sant att frågan om jäv antagligen hade kommit upp om (= då?) du hade vunnit. Och naturligtvis hade du fått min röst, du är utan tvekan den bästa, renodlade modebloggen!

Beauty/detektiv: Det var en kul jämförelse mellan Hotspot och Engla..! Tyvärr tror jag, som du också påpekade ovan, som sagt inte den här tävlingen kommer handla om vem som är bäst på att skriva om mode utan vem som har flest fans. Och det är väl iofs också att vara "bäst" på ett sätt. Vad galet med fuskbloggarna förresten, hade jag inte en aning om.. På så sätt känns det lite som en tävling för inbördes beundran.

2007-03-26 @ 08:02:12
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Annie

Visst var det dåligt av Aftonbladet/Bloggportalen att inte informera om vinstskatten, men det är nog så enkelt som att de inte att de hade koll.

Sen tycker jag att diskussionen om Engla är lite onyanserad. Hon får många röster för att hon är extremt populär och läst, så är det.

Hennes blogg tilltalar inte mig men det man inte får inte glömma att majoriteten bestämmer och de anser att hon är bäst.
Hennes blogg är inte kommersiell, dock gör hon reklam för diverse företag, Nelly ett av dem. Var det Nelly som arrangerade tävlingen skulle det bli en jävsituation men inte nu. Jmf Hotspot/Afontbladet.

2007-03-26 @ 08:06:57
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com
Postat av: Sophie

Visst är det trist att behöva skatta, men brukar det inte stå i de flesta tävlingar med större vinser att ev. vinstskatt betalas av vinnaren? Så det va ju kanske inte riktigt något nytt. Själv är jag en av de nominerade, något som är otroligt glad och tacksam över!:D Tror dock inte att jag kommer att ha någon chans mot de stora tjejerna, som tex Engla. Men för mig handlar det inte om att vinna någon resa, utan mer om utmärkelsen Sveriges bästa modeblogg. Precis som du säger hade Hotspot varit med hade jag röstat på henne! Hon är en super duktig och proffsig bloggerska, inget snack om saken! Och ännu roligare är ju att hon ska nu börja blogga på heltid. Fast åt andra sidan så tycker jag att hon har gjort det nästa hela tiden med tanke på den höga kvalitén på sina inlägg!:)
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-03-26 @ 11:33:10
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Ellinor

Annie: Visst har du rätt i att Engla får massor med röster (+ troligtvis vinner) för att hon är så populär. Det är ju det tävlingen mäter också - popularitet.. hade det handlat om "bästa" modeblogg hade det ju varit upp till en jury av något slag att ta ut vinnaren och inte den stora massan. Jag tycker delvis Engla förtjänar att vinna av den anledningen, hon engagerar ju folk (sedan att det till stor del är yngre tjejer som kanske behöver någon att se upp till är en annan sak). Däremot får hon inte min röst eftersom jag tycker det finns andra som skriver bättre och mer insatt om mode än vad hon gör.

2007-03-27 @ 09:23:33
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Sophie: Vinstskatt ska ju absolut betalas då det handlar om en tävling av det här slaget men att sedan AB klantade till det och inte skrev ut det från början var en miss. Tycker du har rätt inställning.. det är klart det ska handla om äran och det tror (hoppas) jag i första hand det kommer att göra för tjejen som tar hem bucklan till slut!
Visst är det skojigt att Hotspot börjar frilansa och jag tror att det kommer gå tokbra för henne, hon är ju superduktig!

2007-03-27 @ 09:27:21
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se