Irritationsmoment i kollektivet - del I

Ponera att någon köper ett paket mjölk. Minimjölk = svensk lättmjölk. Ponera sedan att tio minuter efter att detta mjölkpaket ställts in i kylen så är det spårlöst försvunnet. Den som köpte mjölken har precis hunnit brygga sig en kopp te, men det fattas något - mjölk. Hon går in i stuen där kombo 1 sitter med söt granne och äter take-away. De dricker mjölk till. Paketet är nästan tomt, men räcker till en skvätt i teet. I kylen finns nu bara sødmjölk att tillgå (man kan likaväl dricka grädde!).

Bör man ta upp sådant här då det stör en, eller framstår man som småaktig då? Det är ju bara sex kronor det handlar om men det är inte poängen. Poängen är att jag vill att min mjölk ska finnas där då jag vill dricka den. Precis som jag f ö vill att min (fina) flaska vin jag fick från Adecco som en grattis-till-jobbet-gåva skulle finnas kvar i köket och inte stå halvt urdrucken då jag kom hem i lördags. Jag är lite sur just nu.

Kommentarer
Postat av: Lill-elin

du, du har all rätt att vara sur. minns så väl när jag delat lägenhet med folk utomlands och hur otroligt irriterande det var när äpplena man köpt, mjölken man ville ha till flingorna osv bara var borta. Det handlar om respekt. ännu värre var det när man såg att folk använt ens rakhyvel och lotion man lämnat i badrummet, jag ryser.
nej, aldrig mer för min del.Men det är klart det kan funka om man gör upp tydliga regler från början? Eller jag vet inte, folk bryter dem ändå..
Blir du långavrig i kollektivet?

2007-09-10 @ 22:20:05
Postat av: Fredrik

nice blogg!

Postat av: Hedgehog-sara

åh gud vad jag skulle bli förbannad!! Det handlar ju inte om vad mjölken kostar utan just om respekt för andras saker... Du skulle väl aldrig ta en flaska vin i köket som du inte köpt? Då har du ju rätt att kräva samma respekt av andra. Och man kan väl fråga innan man tar?

2007-09-11 @ 07:54:32
URL: http://hedgehog.se
Postat av: Louise

Det är inte pengarna, det är att det är jäkligt jobbigt att gå ner till affären och köpa mjölk. Och i viss mån respekt för andras grejer. Men framför allt att det är jobbigt att gå till affären.
Väldigt dålig stil av kombosarna. Förklara vänligt och bestämt, annars kommer de fortsätta göra så för att de tror att det är okej.

2007-09-11 @ 08:36:22
URL: http://louraverise.blogspot.com
Postat av: anna

Har själv delat lägenhet och det är oerhört viktigt att sådant där funkar. Ta upp det nu innan det blri en stor grej av det (till slut irriterar man sig på ALLT, även skitsaker) och säg att det handlar inte om pengarna egentligen, utan om att du vill kunna lita på att om du har köpt/tagit hem någonting ät- och drickbart vill du kunna veta att det finns kvar och försök dra upp några riklinjer/regler som båda tycker är ok och kan leva med. I mitt kollektiv kunde man låna en skvätt mjölk eller något annat som man missat att köpa hem om man inte gjorde slut på det, det inte var så mycket, det inte var något speciellt (regeln gällde alltså normala förbrukningsvaror som inte var svåra/dyra att få tag på) och om man nämnde det nästa gång man träffades och erbjöd sig att ersätta det (med samma märke/sort). Att välja den andras minimjölk när det står en massa annan mjölk i kylskåpet hade inte varit ok. (förstår att du blir irriterad - det handlar ju om att de tyckte att din mjölk var godare, inte att det saknades mjölk)

2007-09-11 @ 10:51:00
Postat av: Lena

Det är spöstraff på sånt. Jag hade garanterat sagt till och krävt att de köper likadant vin t.o.m.
Men så är jag väldigt ägande också ;)

2007-09-11 @ 19:44:06
Postat av: Malin

Säg till dom! När jag bodde i korridor körde vi med samma variant som Anna här ovanför. Dvs, låna en skvätt mjölk, lite smör, eller nån annan förbruningsvara var ok om man själv hade slut. Lite kryddor och te o sånt delade vi på oxå. Men att ta nån annans grejer så att det tar slut är _inte_ ok.

2007-09-12 @ 12:59:21
Postat av: Annie

Jag skulle bli galen men så har jag några år i studenkorridor bakom mig. Ge lillfingret till vissa osv... Sätt regler direkt annars är det som gjort för bråk.

2007-09-12 @ 14:57:49
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com
Postat av: Anonym

efter fem år i kollektiv så kan jag bara ge dig rådet:
-husmöte
sätt er ned, ta tiden. tar ni inte den i början kommer helvetet snart över er.
bestäm regler. gemensam mat eller ej. vem handlar isf och hur och när.
mitt råd är -egen mat. endast. inte ens salt som tar slut är självklart att folk köper. sånt blir bara trilsk. typ städprodukter kan man ha ihop å en liten kassa för inköp av just den samma.
mitt andra råd: flytta! vi är inte tjugo längre.

2007-09-15 @ 00:56:08
URL: http://punaniii.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se