LANDSTÄLLET

Karta på landet

På fredag sticker jag med största sannolikhet ut till landet för några dagar. Det ligger där vid den röda pricken på kartan - någon kilometer in i skogen från gamla vägen mellan Eskilstuna och Malmköping. Farfar och farmor köpte stugan (från början byggd som en orienteringsstuga) 1969 och där finns nu - bortsett från själva boningshuset med tre sovrum - en gäststuga, en lekstuga samt en väldigt stor tomt. Det stora fältet utanför stugan planterade de granar på för typ 10 år sedan så om x antal år kommer tomten antagligen att vara väldigt mörk.. synd!

Jag och brorsan var väldigt mycket hos farmor och farfar samt ute på landet då vi var yngre men nu på senare år blir jag så otroligt uttråkad av att vara där. Det finns ju ingenting att göra förutom att sola om vädret är fint, läsa, spela kort, spela bocchia och äta typ. Men ett par dagar ska jag väl i alla fall stå ut nu, plus att Daniel + flickvän är där också så det gör det lite roligare. Dessutom ska det bli kul att träffa hunden Pepsi samt Daniels katt som de släpat ut över sommaren. Men jag längtar nog snart hem till stan igen...!

JOBB FÖR MIG?

Att danskar är frisinnande visste jag men vad sägs om den här jobbannonsen...?

Receptionist til Swinger Club

Et super spændende job i stilfulde og hyggelige Swinger klubber i København.

Vi tilbyder en rigtig god løn samt et spændende og anderledes arbejde.

Oplæring vil finde sted.

Du vil møde alle slags mennesker der ligesom dig er i godt humør, søde og smilende. Vi er meget fleksible og forventer det samme af dig.

Som medarbejder må man selvfølgelig ikke selv deltage.

Du er evt. studerende.

Adam & Eva tlf.xx xx xx


MALLIS - DET NYA ST TROPEZ?

Well, pardon me som trodde Mallis var det svennigaste av alla svennecharterorter. Grisfester och svenskt kaffe på hotellet liksom (eller det kanske var i Sällskapsresan - på Kanarieöarna?). Men nu är ju K som sagt där och i samma länkade inlägg kom en kommentar från Herr "Otrogen är mitt andranamn" (han har tydligen förlikat sig med sitt öknamn) att han också var där. Och tror 17 inte att det var dit J (min "hotelldejt" i några månader tidiga 2005) skulle med. Kan ha misstagit mig på den punkten dock. Men då måste ju Mallis göra något rätt? Jag kanske också skulle sticka dit så kan vi ha värsta orgien. Eller bara hamna i en riktigt pinsam situation.

VISSA HAR DET BRA

Försökte slå en signal till K tidigare idag eftersom jag visste att han skulle komma hem från Schweiz (där han kört MC 1 vecka) någon gång under helgen. Inget svar men nyss plingade mobilen till.. visade sig att han hunnit sticka iväg igen - denna gång på en sista minuten med Mia (dottern) till Mallorca. Det är så jäkla orättvist... :)

SPRÅKSVÅRIGHETER

Ja, söndagen går också åt att pyssla med CV och meriter hit och dit på diverse jobbsajter. Efter flera försök med nya lösen kom jag äntligen in på AF.s sida med. Tyvärr tycker jag det är så svårt att få till ett "allmänt hållet" personligt brev att lägga in (dvs inte ett som är direkt ställt till en arbetsgivare) så typ ingen av mina profiler är fullständiga ännu ( = icke sökbara). Dessutom brottas jag med huruvida man egentligen ska skriva CV och ansökningar på svenska eller engelska då man söker arbete i Danmark. Enligt AF:s guide så går det bra med svenska men jag vet inte.. det tar ju t ex längre tid för K att läsa en text på svenska och då finns ju risken för att också arbetsgivare deletar ansökningen direkt av ren lättja. Men ska jag skriva på engelska tar det ännu längre tid att färdigställa en ansökan än vad det gör på svenska - jag är perfektionist och kan fundera i timmar över typ ett litet kommatecken. Så jag vet inte..

Det är i alla fall roligt att sitta och läsa igenom gamla betyg och arbetsintyg way back. Som t ex intyget jag fick av den ena familjen i Zürich efter mitt år som au-pair hos dem:

Med stark ansvarskänsla utförde Eleonor allt arbete på ett mycket förtjänstfullt och plikttroget sätt. Eleonor har ett mycket trevligt sätt och är väldigt lätt att samarbeta med. Vi alla, framför allt barnen, är tacksamma för den tid Eleonor var hos oss.

Inte så illa va', med tanke på att deras barn då (två flickor på 5 och 8 samt en nyfödd pojke) var riktiga små monster...!

URBAN OUTFITTERS

Via Sura Tanten fick jag nys om att Urban Outfitters slagit upp portarna till sin europabaserade webshop. Nu har jag visserligen förbud mot att ens fundera över nätshopping och det är tur.. fast utbudet är ännu inte så stort i alla fall. Men okej då, om ni twist my arm så skulle jag väl kunna tänka mig t ex detta..

Jeans från Lee Stövlett från Fornarina
Jeans med hög midja från Lee + ankelstövlett i mocka från Fornarina

MITT-I-NATTEN-SYSSLA

Saker man kan göra mitt i natten: Anmäla sig till ungefär tusen olika danska jobbsajter. Samt svära över att det inte funkar att logga in på AF:s hemsida, inte ens om man ber om ett nytt lösen flera gånger. F*n...!

OPERATION KÖPENHAMNSFLYTT

Jag är fixerad vid pengar. Neej, inte på så sätt att jag är en golddigger men däremot har jag blivit nästan sjukligt besatt av att ha koll på min egen ekonomi. Egentligen så har jag alltid stenkoll på min budget.. dubbelkollar alltid vad jag har kvar att röra mig med efter i stort sett varje litet inköp och det är alltid mer pengar än månad kvar om ni förstår vad jag menar. Å andra sidan får jag ofta cravings, i stil med att Den där MÅSTE jag ha och då kommer kreditkortet in handy + att jag har konto hos de vanliga (La Redoute, HM). Inte alls bra att handla för pengar man egentligen inte har, skulle väl inte ha så pass hyfsad ekonomi som jag ändå har om jag hade betalat för allt jag köper på en gång så att säga. Dessutom går ju en del av pengarna jag faktiskt har åt att betala av på dessa konton.. så hade jag inte haft dem hade jag ju haft ännu bättre ekonomi. Ni fattar - det blir en ond cirkel. Dumt.

Nu har jag i alla fall insett att det kommer gå åt bra med flis till flytten (den blir ju inte av imorgon precis men ändå). Räknar med att behöva sticka inom åtminstone en månad efter att jag väl fått jobb - vilket ju är det allt hänger på, jag måste börja skicka iväg ansökningar! - och eftersom min lägenhet har tre månaders uppsägningstid så blir det ett par dubbla hyror i alla fall. Plus att de nästan alltid kör med några månaders deposition på 2:a handslägenheter i Köpenhamn (vilket jag dock hoppas att K inte har något emot att lägga ut för). Och så naturligtvis alla kostnader som alltid tillkommer i samband med en flytt, hyra av bil + bensin osv. Kort sagt.. it all adds up. Så nu är det flytten jag sparar till. Det är nästan så jag ångrar att jag lade ut så mycket pengar på en semester (Kina) men det är så dags nu.

Hur som helst, med anledning av Operation Köpenhamnsflytt rear jag ut min själ på Tradera. Här hittar ni mina auktioner. Kom och kööööp!


Testpilot: Nailtiques Formula 2

Nu var det ungefär 1½ månad sedan jag köpte proteinbehandlingen Nailtiques Formula 2 och jag måste erkänna att den är heeelt fantastisk! Jag har väl inte riktigt följt reglerna och applicerat den precis varje dag som man ska men kanske i snitt 5 dagar/vecka åtminstone och det har verkligen gett resultat. Mina naglar har alltid varit sköra som glas och skivat sig så fort jag lyckats få upp lite längd och ingenting har liksom hjälpt. Inte nog med att behandlingen har gjort dem betydligt hårdare, de har dessutom slutat dela sig och för en gångs skull ser nu alla naglar bra ut och inte bara en eller två.

Nice nails

Suddig bild och mina naglar har lite konstig form (vilket de får så fort de växer ut eftersom de är så små) men den illustrerar åtminstone det jag vill visa. Tyvärr har jag ingen före-bild men hade jag haft det så hade skillnaden varit ännu tydligare - nu slipper jag skämmas för mina naglar :) Kan varmt rekommendera Nailtiques till alla som behöver stärka sina naglar, jag kommer i alla fall aldrig sluta köpa den!

Betyg

*** *** *** *** ***

MIDSOMMAR IGEN

Dansk/svenska Midsommer på kanal 5 i detta nu. Det är en thriller och en av få filmer (tillsammans med t ex klassikern Besökarna fånigt nog) som genuint skrämmer mig. Därför vågar jag faktiskt inte titta på den på egen hand, bara nu i början - innan det blir läskigt..

SAKER MAN GÖR SOM MAN INTE GÖR

Saker jag borde göra just nu:
Duscha och tvätta håret
Skriva om mitt CV och översätta det till engelska
Översätta en rapport norska ---> svenska (trodde jag hade gjort det men sedan visade det sig att K skickat mig fel dokument = gjort allting i onödan)
Diska
Gå till Hemköp och handla mjölk

Saker jag gör istället:
Slötittar på ett Cityakuten-avsnitt från 1999
Läser gamla gulliga sms från K och längtar efter honom
Äter amerikanska plättar med lönnsirap (mina smaklökar exploderar, det är så gott!)
Irriterar mig på min högra kindtand som gör ont

SAMMA LIKA VÄDER

Vädret i Beijing
Idag är vädret väldigt "Beijing" som jag säger.. varmt och kvavt men med vit himmel (fast inte pga smog) och dis där bara ett fåtal av solens strålar tar sig igenom. I själva Beijing är det just nu ungefär samma väder såvitt jag kan avläsa av bilden ovan. Hade tänkt ta en cykeltur till Kairo (badplats) idag men det blir nog ingenting av det, då vill jag ha strålande solsken. Istället ---> städa!

LYCKLIG I DANMARK

Hahaha! Nu känns det extra trevligt att det är just Danmark jag ska flytta till! Jag säger ju att tillvaron i vårt södra grannland verkar så mycket mer avslappnad..

VAR DET DETTA SOM VAR LIVET?

Det finns dagar då jag drabbas av lätt panik och frågar mig om jag inte sjabblar bort min ungdom? Borde jag inte resa jorden runt och jobba mig fram med allt jag äger och har nedknöglat i en skitig ryggsäck? Borde jag inte festa för allt vad levern håller flera kvällar i veckan och krypa iväg till mitt arbetarkneg på morgonkvisten hålögd av för lite sömn? Borde jag inte vara omsvärmad singelpingla som inte bangar för en och annan bortamatch - då jag naturligtvis kammar hem full pott varje gång (ung, snygg, framgångsrik)?

Glömmer liksom bort att jag redan har gjort allt det där (kanske inte rest jorden runt precis men backpackat har jag) och att det, i ärlighetens namn, faktiskt inte ens känns speciellt lockande längre. Visst, jag är fortfarande rastlös men numera sätter jag pris på att ha en fast punkt att komma hem till (bara det faktum att det med största sannolikhet blir 2:a hand jag kommer bo i sen i Köpenhamn gör mig lite nervös). Och vad gäller festandet så kulminerade det mellan 17 och 22 års ålder och eftersom man ( = jag) tenderar att bli mer bakis ju äldre man blir så håller jag mig från tequilan och 6:orna numera. Det där med krogragg var också rätt kul ett tag men jag älskar ju K och skulle inte byta bort honom mot någon 20taggare i världen. Han må vara äldre men det innebär inte att han uppskattar typ Lasse Berghagen och börjar titta längtansfullt mot sovrummet (och inte av det skälet!) efter nyheterna kl 21 för att det är ju en dag i morgon också. Kort sagt - varför känns det då ibland som om jag kommer titta tillbaka på åren mellan 20 och 30 och ångra att jag inte släppte loss mer? Nåja, jag är ju inte pensionär ännu (eller gift med barn för den delen) men i vissa avseenden känns det som om det är för sent.. och det gör mig lite bedrövad ibland.


GE MIG EN STICKAD KLÄNNING!

Stickad klänning



Min högsta önskan i klädväg till hösten är en mörkröd stickad klänning! Ungefär som den där på bilden (från
COMPTOIR DES COTONNIERS/La Redoute) fast i en mustig röd färg då eftersom jag är lite less på att allt som oftast springa runt i typ vitt, beige eller svart.

Tyvärr har alla stickade klänningar jag hittat hittills varit i just svart eller grått - färgen jag inte riktigt kan förmå mig att ta till mig ännu - vilket är synd! Duktig är jag i alla fall som bestämt mig för att skjuta upp La Redoute-beställningen eftersom jag inte riktigt kan hitta något som skriker Köp mig ! Förutom kanske faktiskt den där --->
klänningen då. Trots att det isf får bli i svart...











FIKA I ROSENDAL

Rosendals Trädgård var helt värdo idag. Jättelite fika att välja mellan (fast jag lyckades ändå sätta i mig en ciabatta med salami, en chokladruta samt en kardemummabulle *burp*) fast ovanligt lite folk så det jämnade väl ut sig. Fast jag slog skallen i en trädgren hårthårthårt.

Dock har jag inhandlat skumgummispolar så jag är glad ändå :)

OFF WE GO!

Onsdag

På väg ut till Djurgården för fika iklädd.. 
>> randig klänning och bälte,
Asos
>> blå sandaletter, köpta i Schweiz för flera år sedan
>> väska, Tod's-kopia köpt i Beijing (fy på mig.. kopia - men den var fin!)
>> Ellinor-halsbandet och pärlor i öronen

MAGKNIP OCH TSUNAMI

Ända sedan jag kom hem från Beijing för 1 vecka sedan (vad lite jag skrivit om det förresten kom jag på.. det kommer mer undan för undan) har jag lidit av magknip flera gånger om dagen. För att vara lite övertydlig.. sådär så att det känns som om man måste "gå och pudra näsan" fast så inte alls är fallet. Nämnde det för mamma som blev tyst en stund och sedan menade på att det var en bakterie. Hon "känner på sig" saker, är ju lite - ok, inte så lite - new age men om hon frågar sin pendel eller bara ser det på något sätt i alla fall vet jag inte. Som exempel kan ju nämnas att hon vid tsunamikatastrofen påstod sig ha sett/talat med brorsans vän R som försvann där nere precis innan han "gick över till andra sidan". Det var mitt i tumultet då ingen visste om han fortfarande levde eller var död - som väl är sa hon ingenting till hans föräldrar här hemma. Det visade sig ju efter många om och men (UD kom med besked att de hittat honom men drog sedan tillbaka det) att både han och hela hans flickväns familj (utom just flickvännen, hon förlorade alltså både R och sin familj) hade dödats. Nu var det i och för sig inte det jag skulle skriva om utan att jag hoppas magvärken försvinner snart för det börjar bli jobbigt..

BLONDIN IN I MÄRGEN

Dagens "nejnej, dumsnut!": Tvätta vit väska med brun bastbotten i 30C maskin och tro att det ska gå hur bra som helst. Det gjorde det inte ( = det vita är nu smutsbrunt med fläckar på). Raka vägen i sopkorgen. Fasen också.


VACKRA ROSKILDE

Längtar bort bort bort.. nästan var som helst känns det som men allra mest i denna sekund längtar jag till Roskilde. Och då menar jag inte festivalen. Jag vet inte varför, har bara varit där en enda gång i hela mitt liv och det var för ett par månader sedan. Det är bara en sån himla gullig liten stad med vattnet och torget och domkyrkan och det fina husen osv.. för att inte tala om landsbygden utanför där jag och K bilade. Typiska "Skånehus" som jag kallar dem (korsvirke), snirkliga smala vägar och vidsträckta fält - helt underbart! Konstigt.. jag som är en asfaltsblomma egentligen - var har hänt med mig? Fast ok, där är nog inte så kul på vintern. Om man nu ska negga litelitegranna.

Roskilde
Så vackert är det i Roskilde by summer

NOJJIGA NIPPERTIPPAN

Min vana trogen börjar jag oroa mig för alla möjliga - och löjliga - småsaker lååångt innan jag ens börjat ta tag i flytten... som t ex

>> Kan man adressändra sitt LaRedoute-konto även om man flyttar utomlands eller måste man då slutbetala allt på en gång och stänga ner kontot? De finns inte i Danmark och i katalogen hittade jag en uppgift att det kostar 400:- (!) att skicka en order utom Sverige. Blir till att isf beställa till mammas adress sedan..

>> Är det krångligt att fortsätta betala sina svenska räkningar via ett danskt bankkonto (t ex LaRedoute då..)?

>> Kommer min lägenhet klara sig igenom besiktningen (lokaltidningen kommer ständigt med skrämselhistorier om folk som städat sina lägenheter i typ två veckor innan flytt och sedan åkt på saftig räkning i alla fall)?

Ja, ni hör ju.. (alltså, jag förväntar mig inte något svar på dessa frågor - de var bara exempel på min nojjighet)

NY PARFYM?

Är det någon som har testat Benefits Maybe Baby? Är hemskt nyfiken på den och sugen på att klicka hem med - trist bara att man inte kan sniffa på den IRL först någonstans i Stockholm såvitt jag vet..

Benefit - Maybe Baby

STATUS MÅNDAGSKVÄLL

En sommarpratande Tuva Novotny på WMP (bra innehåll.. men oj, så tydligt att hon har manus), gula saftiga plommon + äcklig kinesisk choklad (ljus och vit) som egentligen var ge-bort - damn that chokladsug.


NAME DAY

Idag har Kristina namnsdag och det är jag! Fast i andranamn då.. i sällis med mamma och mormor (samt säkert många av er därute). Den 11/7 var det Ellinor och det lyckades jag (och alla andra, fast ok.. jag var i Kina) missa fullständigt, likaså Fredrik den 18/7 som både brorsan och farfar heter i andranamn. Inte helt viktigt det här med namnsdagar numera men då vi var yngre firades det alltid med någon liten present i alla fall. När/om jag får barn är jag i alla fall säker på att jag tänker bryta familjetraditionen, min ev dotter ska inte heta Kristina i andranamn eftersom jag tycker det är hur tråkigt som helst. Då ligger Fredrik - om det blir en pojke - bättre till.. beroende på givet namn förstås, ordföljden måste ju "ligga fint i munnen" så att säga!

>> Grattis till alla er andra Kristinor där ute!

Update: Och två grattisvykort fick jag i posten med. Naturligtvis från de andra Kristinorna i släkten. Jäklar, nu fick jag dåligt samvete för att jag inte skickat något..

HM-BESTÄLLNING

Då jag läste hos Neat att den bruna hängselklänningen kommit in i HMs webshop igen var det något som slog slint i min hjärna och jag var bara tvungen att gå in och beställa den (slut i flera storlekar redan men fanns kvar i 34). Och detta fastän jag inte ens känt något vidare begär efter den innan.. eh. Är inte särskilt förtjust i höstkollektionen egentligen men med i beställningen följde i alla fall ett par stuprör i mörk denim, en vit bascardigan samt ett par vita hotpants. Inte precis några vågade val (med hänvisning till vad jag skrev igår). Fast så blir det väl å andra sidan om man handlar på HM.. in i ledet bara!

SKÖNHETSVÅRD I BEIJING

Manikyr
K:s labbar får behandling

Något ni inte får missa att göra då ni är i Beijing är manikyr, pedikyr, massage och sådant. Hur bra och billigt som helst om man jämför med här hemma. Själv passade jag på att göra manikyr på Yashow (inomhusmarknad) för 20 Y (= ungefär detsamma i SEK, lite mindre) och pedikyr i en galleria under jord i Xidan (område i den västra delen) för 30 Y. Blev hur bra som helst - ok, en av naglarna på ena handen är lite sned - och inte minst mina fingernaglar känns faktiskt mycket starkare efter någon vätska tjejen hade på.

En varning kan dock utfärdas och det är för hotellens (i a f vårt hotell) s k "beauty salons". Andra kvällen i stan ville K att han och jag skulle ta en massage innan läggdax och vi gick därför dit för att kolla läget, förhöra oss om priser osv. Tjejen kunde inte alls någon engelska men allt verkade ok, om än dyyyrt - 298 Y (eller 398 Y, minns inte riktigt) för 1 timmes "thaimassage". Namnet kanske borde ha sagt oss något om vad det hela gick ut på redan där.. Hur som helst så hade jag huvudvärk och gick och lade mig så K gick dit på egen hand och då han kom tillbaka efter den där timmen var han minst sagt chockad. För det första så kunde tjejen verkligen inte massera och efter att ha plågat honom en kort stund började hon peka på sina bröst i den meningen att hon skulle massera honom med dem. Det tog ett bra tag för henne att förstå att han inte alls ville det och då hon sedan började visa med händerna att hon ville r**ka honom och han tackade nej (jo, faktiskt!) så blev hon jättesur. Inte så svårt att räkna ut vilka plustjänster den där tjejen egentligen ville erbjuda.. Han fick henne till sist att massera honom på vanligt sätt tiden ut (om man nu kan kalla lite tafatt knådande massage) men det var verkligen att kasta pengarna i sjön. Tilläggas kan dock att våra pensionärkompisar gick dit några kvällar senare och fick fotmassage som tydligen var okej (fast då var ju tanterna med också så det var väl inte läge att erbjuda sexuella tjänster då).

ACCESSOERA MERA

Alltså, jag tycker absolut att Stockholm Street Style är en väldigt bra idé. Själva bloggen är det inte alls något fel på men bilderna gör det verkligen så övertydligt att många svenska tjejer klär sig så in i bomben likriktat och tråååkigt...! Jag är inte alls något undantag, är inte speciellt vågad i mina klädval så det är inte jag menar men jämför bilderna på SSS med t ex de på Tokyo Street Style eller Hel looks så förstår ni vad jag syftar på. Svenska tjejer är väldigt välklädda men är det något vi är mindre bra på så är det detaljer enligt min åsikt. Accessoarer alltså.. något mer vågat än ett långt halsband, ett skärp/sidenband i midjan, en stor väska på armen eller lite rosetter här och där som alla traskar runt med just nu (inte allt på samma gång). Vi fegar ur. Nu generaliserar jag naturligtvis men lite tråkigt är det..

FRAMTIDSBESLUT FATTAT

För en tid sedan skapade jag ju den där pollen lite för att få utomståendes perspektiv på beslutet om min framtid jag står i begrepp att fatta. De flesta (38,3 %) verkade tycka att jag borde satsa på kärleken och flytta till K i Göteborg, på andra plats (34 %) kom förslaget om att byta min lägenhet mot något i Malmö så länge och försöka skaffa jobb på andra sidan sundet och - så småningom - bostad där med. Nu kan jag i alla fall meddela att jag inte alls tänker följa majoritetens åsikter utan jag har bestämt mig för att satsa på att söka både jobb och bostad i Köpenhamn med en gång (det 21,3 % av er röstade för). Om jag tänker hyra ut min lägenhet här i 2:a hand eller säga upp den helt enkelt beror lite på hur snabbt jag måste vara på plats i Köpenhamn då jag väl lyckas skaffa mig ett jobb (vilket jag håller tummarna för att jag klarar inom en inte alltför avlägsen framtid!).

Lite av anledningen till att jag nu äntligen beslutat mig för att ta itu med hela karusellen är för att K och jag kommit fram till att det vore smart att skaffa en lägenhet han också kan bo i då han är i Köpenhamn (vilket är nästan lika ofta som han är i Göteborg, därför kommer vi att ses lika mycket som vi hade gjort om jag bott där). 2:a handslägenheter där är minst lika dyra som de är här hemma - däremot verkar de inte så svåra att få tag i - så därför underlättar det betydligt för mig att ha någon som betalar en del av hyran.. dessutom hade han ju bott hos mig då han var i stan i alla fall så det är bara fördelar! Vi blir deltidssambos kan man kanske säga.

Hur långt tid allt det här kommer ta vet jag inte riktigt men jag satsar på att det blir av kanske någon gång i oktober-november. Det känns rätt det här, jag är färdig med Stockholm och Sverige för ett bra tag framöver..!

BEBBESÖT

En av de sötaste bebbar jag någonsin har sett kan man hitta i Isabelles blogg - hennes Theo! Jag vill också ha en sådan!!!

Oroa dig inte, K - inte nu men kanske om 4-5 år om jag själv känner att jag mognat tillräckligt vid det laget för att ansvara för en annan människa också..

KÖTTBULLAR I KINA

Svensk mat

Såhär ser maten ut i Kina!

Nämen, nu blev det väl ändå lite fel? Fast ändå inte. Faktum är att andra kvällen med grupputflykter åt vi middag på en restaurang med svensk mat som J-O Waldner (pingisstjärnan som är stoooor i Kina) drog igång då han fortfarande hade pengar kvar (han är spelberoende och har förlorat det mesta av sina stålar). Jag tycker det är helt fucked up att man väljer att åka till en restaurang - ok, det är mer en sportbar - och äta svenska köttbullar (eller spaghetti med köttfärssås, det var det man kunde välja på) då man har åkt runt halva jordklotet. Fast det var det bara jag som verkade tycka, alla andra var helt begeistrade och tyckte det var skönt att slippa det kinesiska köket för en kväll. Och jag får väl erkänna att det var goda köttbullar åtminstone.

J-O Waldner
Hej hej, hemskt mycket hej..

I PHILEAS FOGGS FOTSPÅR

I eftermiddag/kväll åker jag jorden runt på 80 dagar tillsammans med mr Michael Palin. Och det är heeeelt underbart (och väldigt 80-tal, den är från '88).. jag vill ut och resa igen!!!

Update: Sista avsnittet fattades! Och det här var ändå en officiell dvd-utgåva (som visserligen bara får säljas i Hong Kong och Macau så mitt köp var väl inte helt enligt regelboken), what the hell...

PÅ BESÖK I BARNDOMENS MYLLA

Då och då tittar jag in hos Stationsvakt, delvis för att det alltid finns något nytt och intressant att läsa där och delvis för att han bor i Skogås (2 mil söder om Sthlm) så att man ibland får sig lite text och bild till livs om vad som händer nuförtiden i förorten där jag tillbringade mina första 16 år. På tal om ingenting så är det min bror som har designat och laddat upp den där inofficiella vapenskölden man ser på höger sida om man öppnar upp Wikipedia-länken ovan.

Såhär ser det ut i Skogås (jag gillar förresten verkligen Stationsvaktens röst - den skulle passa bra för uppläsning av mp3-/cdböcker). Fast just de här områdena var aldrig några jag hängde i, de låg liksom inte på "min" sida. För de som inte känner till Skogås (uppskattningsvis 99% av er som läser) så kan jag berätta att stället - som så många andra förorter - är rätt segregerat. "Sveriges största sammansatta radhusområde" (åtminstone var det det) ligger i den östra delen tillsammans med en massa villor - varav en stor del är nybyggda och dyra i området Sjöängen. I den västra delen ligger flerfamiljshusen, större delen byggda på 60-talet och utvärtes renoverade i slutet av 90-talet. Medelklasskidsen bor på den östra sidan, de socialt mindre lyckligt lottade (varav en hel del med icke-svensk bakgrund) på den västra.

Min "bostadshistoria" i Skogås är väl lite speciell eftersom det började med att vi flyttade från Trångsund till en bostadsrätt i området precis närmast järnvägsbron där den östra delen börjar då jag var några år gammal (4-5?). Bara det är ovanligt eftersom det med undantag av just de husen mest är hyresrätter i västra Skogås såvitt jag vet. Åtminstone tror jag det var så då. Efter ett par år flyttade vi igen, den här gången till ett radhus i östra delen - precis vid sjön Drevviken. Mina föräldrar skilde sig då jag var 11 år och då slogs radhuslyckan i spillror kan man väl säga. Pappa behöll huset ett tag men sedan bodde både han och mamma i perioder i mindre lägenheter, i Skogås och i andra förorter innan de så småningom slog sig ner på varsitt håll - pappa med ny fru i ett annat radhus och mamma i en lägenhet i samma område som vi först flyttade till (fast en hyresrätt). Efter ett par år stack pappa till England (fast det är en annan historia, jag har inte bott hos honom efter 15 års ålder) och mamma bor sedan ett par år på Kungsholmen tillsammans med sin snubbe - min bror har dock fortfarande kvar hennes gamla lägenhet där han bor med en kompis. Själv flyttade jag från Skogås då jag var 16 (till Jämtland) men bodde hos mamma i perioder efter det också. Det blev långt det här.. men det jag skulle skriva var att jag har bott all over förorten - både på den östra och västra sidan - trots att det vanligaste är att man håller sig på en sida, vilken det blir är mycket beroende på inkomst.

GÅTAN

Vad är det med den här killen som är inne och kommenterar "Blondin på plats 92" i inlägg hos poppis bloggare (inte här såklart)? Är det för att få träffar till hans egen blogg...? Måste vara så.

PÅ TAXFREE



Taxfreeköp
Även om taxfreen på Beijings flygplats visade sig vara galet dålig (alltså, där är litet om man tänker på hur pass stor staden faktiskt är och om man jämför med Arlanda/Stockholm) så lyckades jag plocka på mig ett par saker i alla fall.

Gick omkring och sniffade på parfym i säkert 1/2 timme innan det fick bli denna.. Provocative Woman från Elizabeth Arden, lite för att de hade specialpris på två flaskor till priset av en (ca motsvarande 300:-). Nu då jag testat den igen ångrar jag mig nog lite, tror inte att det är riktigt min typ av doft. Lite för tung. Men vi får se om jag behåller den, inte bestämt mig än.

Touche Èclat Radiant Touch från YSL har jag skam till synes faktiskt inte testat förut men nu slog jag till (för ca motsvarande 210:-) och den verkar jättebra (nyans no 1)!

Plus lite presentchoklad förstås!

MÅSTEN

En fördel med att fortfarande vara lite jetlagad är att man åtminstone vaknar rätt tidigt (kl 5 för tydligen, jag kan ligga kvar i sängen ett tag till). Idag måste jag både till min läkare - förlänga sjukskrivning och praaaata.. har ingen lust - och AF eftersom de senare skickar jobbiga brev hem till mig stup i ett. Börjar närma mig den där tidspunkten då jag faktiskt måste börja ta tag i mitt liv.. och det ska göras ordentligt så fort jag tar mig i kragen (ni som tittar in in ofta vet vad jag pratar om). Det kommer mer om det snart, alla planer finns redan i bakhuvudet och hela proceduren ska bara sättas i gång - vilket råkar vara det svåra trots att det verkligen är det här jag vill. Bryta upp alltså. Det är dags nu.

MASSA MERA KATALOGER

Idag var det nästan julafton. Kataloger från Josefssons, HM och La Redoute (äntligen). Den förstnämnda hade uteslutande skräp, den andra hade inte fullt så mycket skräp (men inget som var hundra) och den senare hade - naturligtvis - massa fint och dyrt. Jäklar.. mitt konto där som nästan var slutbetalat - nu är det kört!

INTE TOKIGT I SKINN

Skinnjacka
Det är nog fler med mig (kanske - har inte riktigt bestämt mig för om det är min grej) som är på jakt efter en skinnjacka till hösten. Den ovan hittade jag överraskande nog hos Halens, 100 % svinnappa för 749:- är inte illa alls. Dessutom är den snyggare än HM:s variant även fast jag är osäker på muddarna, det hade varit kvinnligare utan..

LITE OM RESAN

Vår resa var som jag tidigare nämnt den som kallas för "Peking Express 10 dagar" med Svensk-Kinesiska Resebyrån. De 10 dagarna räknades dock från avresa till hemkomst så man kan väl säga att vi egentligen fick 8 heldagar i staden.

I gruppen var vi runt 25 personer från hela Sverige, allt från pensionärer (från Småland, jättetrevliga!) till ett par familjer med barn samt flera par i 25-30 års åldern. Det var dock inte alla som följde med på utflykterna, en del hade varit där förut och hade sitt eget program medan andra (t ex vi) hade valt att boka "Lilla utfärdspaketet" (program i 2 dagar, resten på egen hand). Det fanns även de som hade "Stora utfärdspaketet" vilket innebar ytterligare 2 dagar med utflykter (körs runt i turistbuss). Vår guide hette Li och om henne finns det väl egentligen hur mycket som helst att skriva.. hon var rätt skön och sprang mest runt med sin röd-gula flagga med resebyråns logga på och försökte samla ihop skocken samtidigt som hon gastade "Hallå.. hallå.. nu går vi.. kom!!!" stup i ett. Rätt stressande och både jag och K var rätt glada att vi bara behövde kuska runt med henne i ett par dagar - gruppresor är nog egentligen inte vår kopp te.. det är skönare att själv få förfoga över sin tid.

Li
Guiden Li

Programmet var rätt fullspikat under den andra och tredje dagen då vi hade våra grupputflykter. Vi lämnade hotellet (som var bra, speciellt efter att vi bytt rum till ett betydligt finare med dubbelsäng som vette mot innergården till skillnad från det med enkelsängar och utsikt mot en trist takterass vi hade först) vid 8-tiden på morgonen och återvände först vid 8-9 på kvällen och då hade vi hunnit med.. (mer detaljerat om utflykterna + bilder kommer sedan)

Tisdag
Himmelska fridens torg >> Förbjudna staden >> Pärl"fabrik" (= butik) >> Sommarpalatset (min favvo i Beijing!) >> Silkes"fabrik" (= butik) >> Pekingopera (hemskt, jag - som hade huvudvärk - och K stack hem på egen hand efter en kvart) + måltider däremellan.


Onsdag
Cloisonne"fabrik" (= butik) >> Minggravarna (en av tretton) >> Andarnas väg >> Kinesiska muren >> tehus + måltider däremellan.

Man somnade gott på kvällen vill jag lova..

På det stora hela kan jag rekommendera att man åker på en gruppresa om man vill få med "måstena" då det gäller sevärdheter och om man inte har varit i Beijing förut. Dock räcker det helt klart med ett par dagars utflykter, då har man fått en uppfattning om hur staden är uppbyggd och kan utforska resten för egen maskin. Det var dessutom lite påfrestande att hela tiden bli ivägsjasad hit och dit och inte riktigt hinna ta till sig atmosfären på de platser man besöker (ett exempel var Sommarpalatset där vi tvingades iväg till en butik som sålde tavlor och kalligrafi - visserligen vackra sådana - i ca 20 minuter istället för att lägga ner mer tid på att njuta av de sagolika omgivningarna). En annan sak var "fabrikerna" vi spenderade mycket tid på och som egentligen inte var något annat än butiker som lagt in ett litet informationsmoment i början på 10 minuter (t ex om hur man framställer silke) för att vi sedan skulle tillbringa 30-45 minuter med att handla. Det är inte utan att man undrar hur mycket provision guiden/resebyrån fick för allt vi handlade i dessa "fabriker"..

Både jag och K är nöjda med resan och det vi fick se - vilket då naturligtvis var mer än bara dessa utflykter, skriver mer om det sedan - och tycker den var prisvärd (ca 10 000) med hänsyn till allt som ingick. Vi har fortfarande inte riktigt smält intrycken och det kommer nog att ta ett tag innan jag inser att jag faktiskt varit i Kina..


FEM FEMMOR

Då man är sjuk kan man unna sig att fylla i halvtjatiga listor som är betydligt roligare för mig att göra än för er att läsa. Sedd all over the place men just precis nu tog jag den från Helena.

Fem saker jag har i min frys
- Grovt fullkornsbröd till K
- Kyckling på längden och tvären
- 1/2 paket blåbär
- Hembakade matmuffins som det troligtvis slutar med att jag slänger
- Mangosorbet

Fem saker jag har i min garderob
- Gratisflipflops i giantsize från Amelia som jag aldrig kommer använda för att a) jag avskyr flipflops b) de är som sagt jättelika och det är meningen att man ska klippa av dem för att få rätt storlek
- Svarta stringisar med ludd köpta i en porrbutik i Gdansk (!) som färgar av sig på huden då man har de på sig
- Svart långärmad top med gula blommor jag använde då jag var med i Ordjakten på TV4 (vilka pinsamma bekännelser jag kommer med!)
- Min och K:s "toybox" ;)
- Jättefin brun börsväska i skinn jag köpte för typ 25:- på Tradera

Fem saker jag har i min bil
Ni övriga trafikanter ska nog vara glada för att jag inte äger något fordon (med undantag av gula faran då..)

Fem saker jag har i min handväska
Byter väska ständigt och jämt men just nu ligger det rätt mycket prylar kvar i den stora tygväska jag använde i Beijing..
- Papperslapp med luffarschack och "hänga gubbe" klottrat på (jag och K spelade på planet)
- Påsar med strösocker från Starbucks
- Liten necessär från Indiska fylld med smink
- Pass (som enligt gubbe på Arlanda börjat gå sönder.. tusan också!)
- Vit inplastad strandväska (present från tidningen Glamour)

Fem personer att skicka vidare till
Har inte den här redan gått laget runt...? Äsch, ta över ni som vill!

RESESUG

Visby
Fick plötsligt ett starkt sug efter att sticka till Gotland och typ cykla/bila runt en helg (OBS! Inte just precis nu då alla Stureplanskids befinner sig där). Har inte varit där sedan en skolresa i sjunde klass då mina starkaste minnen är att klassens ligist hånglade upp mig mot hissen på färjan samt att jag förlorade i klädpoker och var tvungen att strippa av mig nästan helt (de andra fuskade, jag lovar!). Fina minnen, eh.

Hur som helst vore det himla trevligt att sticka dit med K men dels behöver jag spara $ nu och dels är han lite busy framöver.. (ska köra MC i Alperna en vecka tillsammans med en kompis, sedan göra något under några dagar tillsammans med dottern och efter det är det väl slut på hans semester) så det lär nog inte bli av. Men det hade varit nice.

SJUKLING

In i det sista höll jag tummarna för att smärtan i halsen trots allt bara var en släng av lite halsbränna (som jag drabbats av alldeles för ofta på sistone) men nej då.. det här tycks utveckla sig till en fullfjädrad sommarförkylning. Toppen. Det är åtminstone mulet idag så man behöver inte ha alltför dåligt samvete över att man är inne och ugglar. Kanske skulle ta och packa upp...?

Förresten så tycker jag det är konstigt att min besöksstatistik på
Webblogg och den på Statcounter skiljer sig så markant åt. Enligt de förra har mitt besöksantal under vistelsen i Beijing legat nästan konstant runt 500-600 per dag (vilket jag har i vanliga fall med om jag inte uppdaterar galet mycket) medan statistiken enligt de senare är något lägre om man säger så. Hmm, vem har friserat sanningen...?

AVSLÖJANDEN

Icke Beijing-relaterat egentligen (alla rara läsare får förresten stå ut med att det blir en del tjatande om det några dagar framöver) men faktum är att resan hade kunnat bli en riktig katastrof! Allra första kvällen fick jag nämligen reda på någonting om K som han hållit hemligt i över 1 år nu. Det är egentligen ingenting fruktansvärt och jag kommer säkert berätta det så småningom men just nu är jag inte så sugen på att höra de förebråelser från omvärlden som jag vet skulle komma om jag sa det..

Jag har ju känt på mig att det funnits någonting han inte berättat för mig och jag förstår mycket väl att han drog sig mer och mer för att säga sanningen ju längre tiden gick. Ingen av oss kunde ju ana att det som från början bara var ett spännande helgäventyr skulle visa sig leda till någonting seriöst och vi skulle antagligen inte ha varit där vi är nu om han hade sagt som det var från början. Enligt honom har han velat säga det så många gånger men han har - med rätta - varit rädd för hur jag skulle reagera. Nu blev det inte så illa som han kanske befarade.. visst, jag var ledsen och lite chockad i ungefär en dag men sedan sjönk det in och jag inser att det inte är hela världen - att han betyder för mycket för mig för att jag ska göra det här till en big deal. I vissa avseenden är det ett problem men jag väljer att fokusera på att det faktiskt är honom som person jag älskar och att omständigheterna runt omkring inte är det viktiga. Det känns åtminstone skönt att ha fått reda på det..

Och nej, det handlar inte om att han skulle ha ett annat förhållande / vara gift eller någonting sådant. Fullt så accepterande är jag inte.


SKÖNT ATT VARA SVENSK

Några saker som gör att jag trots allt tycker det är lite skönt att vara hemma i gamla Svedala igen...

1. Jag får min dagliga dos av Earl-Grey te
Kina är synonymt med te för många men personligen kunde jag inte med deras svaga, färglösa jasminte som serverades överallt. Frukostbufféns Lipton var heller ingen höjdare. Av någon anledning gillade jag dessutom inte Starbucks-varianten. Hej Tower och Twinings, vad jag har saknat er!

2. Västerländska toaletter is the shit (haha!)
Vilken lyx det är att slippa huka ovanför ett hål i golvet samtidigt som man håller för näsan och febrilt trevar efter den obligatoriska medhavda rullen toapapper i väskan. Och eftersom vattenkonsumtionen om dagarna håller en mycket hög nivå är detta en upplevelse man måste utsätta sig för x antal gånger varje dag. Okej, vi hade såklart en "vanlig" toalett på hotellrummet och jag tenderade att passa på att helt fräckt springa in på lyxiga hotell och begagna mig av deras faciliteter (fast av någon anledning hade alla västerländska toaletter en väl tilltagen vattennivå - det var inte utan att man nästan doppade handen då man skulle.. ja!) men ändå - kinesiska toaletter är inte min bag.

Inte alltför fräsch Beijing-toalett
Inte alltför fräsch Beijing-toalett

3. Nyttig mat
I alla fall om man jämför med Beijing där det mesta simmar i olja och fett. T o m jag - som inte precis räknar Viktväktarpoints - tyckte att det var lite väl mastigt. Och renlevnadsmänniskan K hade det inte lätt, stackaren! Fast vi åt gott också! Men efter ett tag lessnar man på friterat, wokat i massor med olja, sötsaker och bröd utan en tillstymmelse till fibrer..

4. Blå himmel och strålande sol
Vi hade ändå rätt sån tur med vädret.. visst, dagtemperaturerna låg på 33-35 C och man blev snabbt sjöblöt av svett av den fuktiga värmen men det var ingen stekande sol - då hade det varit outhärdligt. Brände mig bara lite lätt på axlarna och i hårbotten men jag är inte precis knallbrun nu tyvärr (mycket tid inomhus i typ tempel och marknader/shoppingcenter). Det var däremot inte blå himmel eller klart en enda gång (fast solen tar ju ändå) och om det är smogen eller fuktigheten som skapar det där diset vet jag inte. På nätterna regnade och blixtrade det. Mycket.

5. Sverige har 9 miljoner invånare
Kina har 1,3 miljarder - Beijing mellan 13 och 14 miljoner någonting. Det märktes. Folk överallt.

People everywhere!
Området Xidan. Och nej, det regnar inte.. det är skydd mot solen.

BILDBESVIKELSER

Vet liksom inte riktigt var jag ska börja i Beijing-bloggandet.. men kan ju meddela att vi under dessa 10 dagar lyckades med att ta i runda slängar mellan 400 och 500 bilder. Som tur var så var det oftast K som fick agera fotograf - jag säger tur eftersom vi i efterhand upptäckt att en stor del av bilderna jag knäppte har blivit suddiga på något konstigt vis. Vet inte om jag darrar på handen eller var det är för det är en riktigt bra kamera egentligen. Lite ledsamt.

LÄSVÄRT

Herregud, töser och grabbar vad ni skrivit mycket under tiden jag varit borta! Massa att läsa ikapp ju! Lite känns det som då man gick i småskolan och kom tillbaka efter att ha legat hemma sjuk ett tag. Allt snack kretsar runt nya saker och man får lite lätt "utanför-känsla". 2 timmar hittills, jag lär sitta hela dagen..

HEJ HEJ SVERIGE!

Vi framför Himmelens tempel

Hemma igen!

Efter cirkus 9 timmars ruskigt obekväm flygresa Beijing-Stockholm somnade vi gott innan 10 igår kväll, vaknade vid 5 (= 11 Beijingtid) och för någon timme sedan lämnade älskade K mig för Göteborg. Det har varit en trevlig resa men just nu känner jag mig lite för jetlagad (har dessutom halsont och förkylning på g) för att skriva mer om det så det kommer senare. Trots allt rätt skönt att vara hemma igen. Borta bra men hemma bäst!

BYE BYE SVERIGE

Om ett par timmar bær det av till Arlanda! Beijing - here we come :)

Tvivlar på att vi kommer ta oss tid att leta upp ett internetcafé så dærfør blir det nog inget bloggande før min del på sisådær 10 dagar. Ta hand om er så længe!

Ks danska tangentbord, dærav de mærkliga bokstæverna..

UNG OCH ANINGSLÖS

I Expressen idag förfäras man över Västerås kommun som låter ungdomar sommarjobba på bl a McDonald's till löner under kollektivavtalet. En 16-åring får 34:-/timme då den avtalsenliga lägstalönen för ungdomar under 17 år i själva verket är 59:-/timme plus semesterersättning. Det är naturligtvis helt förkastligt (nu låter jag som en gnällig 40-talist) men jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på då jag själv slet hund på hamburgerjätten under 90-talet. Jag började jobba nästan heltid (150 timmar/månad) direkt efter nian '95 eftersom jag tog ett sabbatsår innan gymnasiet. Skulle snart fylla 16 och min ingångslön var 30:-/timme! Till råga på allt fick jag snart reda på att en kille som var lika gammal som mig och började strax efter jag gjorde det fick en betydligt högre timlön! Vad gjorde jag? Ingenting. Pengar är ändå pengar för någon som tidigare bara haft studiebidraget att leva på och att förhållandena inte precis var jämställda var något som visserligen gjorde mig irriterad men inte rasande. Det är jag bara såhär i efterhand. Eller kanske snarare besviken. För jag jobbade verkligen häcken av mig för inga pengar alls. I hate McDonald's.

SJUTTON OCKSÅ

Jodå. Traskade runt i mina nya sandaler en stund här hemma igår och märkte direkt att jag visst får skavsår av de bakre remmarna på ena foten (vänster är något större än höger). Hur ska det då bli då fötterna sväller i värmen - nej, det går inte! Som tur är har vi Ecco i mitt lilla förortscentrum så jag ska ila dit idag på förmiddagen och hålla tummarna för att de har kvar skorna i en större storlek. Förhoppningsvis slipper jag åka in till stan och - än värre - leta nya skor. Suck.

UPDATE: Visst hade de sandalerna men inte i den storlek jag ville ha. Eftersom jag inte orkade åka in till stan så lämnade jag tillbaka dem istället och köpte ett par andra Ecco-skor.. mycket bekvämare om än inte lika "snygga". Dessutom var de på rea, 40% så jag "tjänade" 150:- istället :)


ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS.

I love ju såklart
Om bara några timmar trillar lovely K in från Oslo.. härligt! Tänkte på en sak och det är att man aldrig visst kan vara 100% nöjd. Under de (typ 3) år jag var hopplöst kär i Herr "Vänsterprassel är mitt andranamn"* klagade jag ibland över att visst.. han var bra på att uttrycka det han kände (vilket iofs visade sig vara falskt såhär i efterhand, han kände ju ingenting seriöst i alla fall) rent verbalt men desto sämre på att visa det (kan ha haft något att göra med att vi sågs så sällan). Då det gäller K så svämmar han över av kärlek, han är världens goaste och bara hans gester gentemot mig då vi är tillsammans gör mig förvissad om att han känner samma sak som jag. Men. Han är sämre på att säga det rent ut. Det är inte så att jag behöver höra ljuva kärleksord hela tiden men ibland skulle det vara trevligt om han sa dem innan jag gjorde det (för jag får alltid höra det i retur). Han har själv erkänt att han är lite dålig på sådant och det är ingen katastrof precis eftersom "action speaks louder than words" naturligtvis. Men ändå. Mina ord till honom sammanfattas i alla fall rätt bra ovan. Även om jag inte säger det så ofta.

* Vi har inte någon kontakt längre och det är väl inte speciellt förvånande. Jag visste att det skulle bli så det ögonblick jag tog min hand från ansvaret att alltid vara den som hörde av sig och föreslog saker. K är nog rätt glad för det.

DON'T MESS WITH ME

Har tagit upp kampen med grannarna..  de spelar otroligt enerverande reggae (samma låtar om och om igen!) så då spelar jag schlager. HA!

STRÅLANDE

Artikel om elöverkänslighet/allergi på nät-AB idag där mammas R:s föräldrar (hennes "svärisar" mao) figurerar. Texten tar bara upp en litenliten del av helvetet de lever i.. visst har man hört om elöverkänslighet förut men hennes är verkligen extrem och de lever som på 1800-talet - man kan inte ens föreställa sig. Och ändå blir de inte tagna på allvar och har hittills fått avslag i alla ansökningar om att elsanera huset. Sanslöst är det.

RESEDUELL

Då jag plöjde arkivet hos Ulrika hittade jag en skojig duell som jag såklart måste ge mig på!

Vilka länder har du besökt?
Oj.. Norge, Danmark, Finland (fast 10 min på Åland räknas kanske inte), Estland, Polen, Storbritannien, Holland och Belgien (räknas egentligen heller inte eftersom båda var på flygplatser men ändå!), Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Lietchenstein (?), Spanien, Portugal, Grekland, Ungern, Tjeckien, Egypten, Israel, USA, Aruba.. ja, det var nog alla!

Favoritland
Hittills så är det Israel. Och Sydafrika om man nu kan välja vill-absolut-åka-till-länder.

Favoritstad
Köpenhamn (man måste inte åka så långt!). Och Prag.

Favoritstrand
Den vid hotellet på Aruba var paradiset enligt bilder fast det minns jag ju inte alltför mycket av (´88). Annars så gillar jag beachen i Tel Aviv skarpt.

Sämsta stället du besökt?
Hurghada, Egypten. Portugal (Lissabon och Algarve) var heller ingen picknic men det berodde mer på omständigheterna - föräldrarnas skilsmässa - än resmålet i sig.

Var vill du åka?
Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Japan, Ryssland (Transsibiriska järnvägen), Mexico, USA igen

Vad har du för resor inplanerade?
"Bara" Kina på söndag. Sedan hoppas jag ju på att kunna flytta till Danmark i höst/vinter också men det är en annan femma.

Var hade din drömbröllopsresa gått?
Något tropiskt paradis.

INDIANERNA ÄR UTOMSOCKNES

Rätta mig om jag har fel, men visst saluför Apoteket piller av något slag som gör att man kan skjuta upp mensen två veckor om man t ex ska ut och resa...? Nu menar jag alltså inte den metoden som går ut på att man fortsätter på en ny p-pillerkarta då den gamla är slut (äter själv inte p-piller längre men under de typ sju år jag gjorde det var det något jag sysslade med ibland). Det är nämligen så att min mens skulle ha kommit för någon vecka sedan - och nej, jag är inte gravvo - vilket hade varit så perfect eftersom den då hade varit over and done with lagom till Beijing. Nu blev det ju inte så och eftersom jag inte ens haft några direkta känningar av den än (peppar peppar!) funderade jag på om det kanske vore möjligt att försöka skjuta upp den ytterligare istället. Fast det är väl säkert så att man ska ha tagit den en vecka innan förväntad mens eller något.. jaja, men är det värt ett försök om det nu finns sådana piller? Någon som provat?


CARRIE-HALSBANDET

Namnhalsband

Idag ramlade det här fina lilla halsbandet jag köpt från eBay/Idan Jewelry ner i brevlådan. Och jag är nöjd.. kanske är det lite väl långt för min smak (trots att jag tog den kortaste kedjan) och jag skulle ha beställt lite tjockare bokstäver men bortsett från det så är det sött! Kommer nog beställa ett lite finare - och dyrare - i guld senare i höst. Totalpris för det här var ca 207:- med frakt och det tog väl ungefär 10 dagar från det att jag gjorde beställningen (Buy it now) till det att jag fick det.

Och ja, jag är väldigt fräknig på bilden just precis där.. och mest överallt då jag tänker efter!

KACKEL KACKEL

Är ju en riktig "hönsflickvän" som inte kan låta bli att påminna K om vad som inte får glömmas gång på gång ("Pass, pengar och biljetter.. digitalkameran.. och kom ihåg solskyddet!") i och med att han flyger till Oslo imorgon bitti och sedan direkt hit till Sthlm på lördag - alltså måste allt packas ikväll. Men i själva verket är det naturligtvis han som har betydligt mer koll än vad jag har. Glömmer aldrig någonting (påstår han alltså) och har t o m på eget initiativ köpt pengabälte, solskydd, kaffepulver och vattenkokare (!). Fick honom iaf att inse att han inte skulle ta med sig vattenkokaren - faktum var att jag tyckte det var hysteriskt roligt att han öht funderade på att göra det - och avrådde honom dessutom från att gå ut och shoppa fler cargopants (eller vad heter de för killar.. ja, sådana halvlånga byxor i tunt material alltså) / shorts eftersom han kan köpa det där men det örat ville han inte riktigt lyssna på.. Hm, nu då jag skriver det här inser jag att jag får det att låta som om han är värsta nojjaren som ska ha med sig allt och det är ju faktiskt egentligen tvärtom! Alltså. Han har koll och jag vill gärna ha det. Så är det.

COPYPASTE

Dagen ägnas åt att copypasta mängder av braiga tips om Beijing som inte finns i guideböcker (bl a från Ulrikas bästa blogg).. hoppas sedan på att K kan skriva ut dem innan han kommer hit på lördag (jag har ingen skrivare). Roligt men lite skrämmande också - i och med att jag inser mer och mer hur mycket jag egentligen kommer att vilja shoppa! Och hur mycket jag kommer gå miste om av rädsla för övervikt på planet hem..!

För övrigt så är det varmt som i en bastu i min lilla 1:a och jag passar såklart på att dricka te och äta uppvärmd rabarberpaj.. eh, iste och glass hade nog varit en bättre kombo!

FOTRÄTA SKOR MINSANN

Ecco-skor

Mot alla odds - jag lyckades faktiskt köpa mig ett par sandaler igår! Måste dock ha "präktat" till mig ordentligt för de här kommer faktiskt från Ecco - har nog aldrig köpt ett par foträta skor där i hela mitt liv. Det var dessutom en av de första butikerna jag gick in i, hittade de här och tyckte de var ok.. orkade inte heller springa runt för att se om jag kunde hitta något bättre någon annanstans.

De är i skinn och inte helt platta som synes. Känns varken som om jag kommer få ont under fötterna (sulan är inte stum) eller få skavsår av remmarna men det kan man ju inte veta efter miltals varandrande på stan i Beijing! Nedsatta var de också till 495:- vilket jag tyckte var ett okej pris, särskilt med tanke på att det är 3 års (!) garanti. Jag är kanske inte 100% säker på förträffligheten så jag ska knata omkring här hemma åtminstone till imorgon så får vi se om jag behåller dem sedan.

UPPDRAG Á LA 007

Idag innan jobbet har jag gett mig själv ett uppdrag som är dömt att misslyckas på förhand. Jag ska nämligen leta sköna sandaler till Beijing. Alltså, ni fattar väl.. Ellinor + sköna skor = väldigt ovanlig kombination.

Det jag är ute efter är något i stil med platta remsandaler (fast remmarna får inte sitta åt för hårt eller vara för många för då får jag garanterat skavsår) som samtidigt har en skön och rätt mjuk sula. Inte flipflopvarianten för det är verkligen det värsta som finns. De får heller inte vara typ "äventyrssandaler" - som K har inhandlat för ca 1000:- till resan - för då självdör jag nog inifrån. Skulle kunna ta med mina Schollsandaler jag dagligdags traskar runt med till tvättstugan, soprummet osv men de är verkligen hiskeligt fula och lite stora med så de går bort.

Har redan ratat Debenhams, Vagabond, Din Sko, Wedins och Mixage så vi får väl se hur det här går.. Och efter den pärsen ska jag jobba. Dubbelsuck.

BOKREGN

Bokregn
Litet bokpaket i brevlådan idag från
Adlibris, bestående av:

Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra), Martina Haag
Jag väljer livet, Sabine Dardenne
Under täcket, Marian Keyes

Håller egentligen på med Bara Barnet av Torey Hayden just nu men jag vet inte.. trots att det är en intressant historia så är det någonting med hennes språk som är så torrt och tråkigt. Den kanske läggs på is, jag får se. I vilket fall som helst så får någon av böckerna garanterat följa med till Kina - inte för flygresan dit för då måste det sovas men däremot för returresan (för då ska det inte sovas någonting förrän på kvällen tillbaka här om man ska komma in i rätt dygnsrytm igen).

DUMMASTE FRÅGAN

Här kommer den märkligaste frågan från mig på länge...

I ett Worddokument (har urgammal version, typ -98 eller 2000) där man har en innehållsförteckning med hyperlänkar där siffran och rubriken länkar till samma ställe i brödtexten fast separat (förstår ni - alltså samma hyperlänk fast en gång under siffran och en gång under texten) - hur i all världen hyperlänkar man rubriksiffran 1 utan att hela innehållsförteckningen markeras?!!! Det gååååår inte.. även fast det funkar hur bra som helst i förlagan jag har (en norsk text som jag översatt till svenska i ett nytt dokument). Det här är det enda jag har kvar och det driver mig till vansinne att jag inte kan markera enbart 1:an! Vet någon hur man gör?!

Nu ---> dödstrött. Vakenstatus 20 timmar.


TRUE OR FALSE?

Intressant artikel om äkta vs falska yuanForex (under "Aktuellt" ner till vänster) idag. Väldigt relevant för mig så nu ska jag plugga in det där och försöka minimera risken att bli lurad.

Vilken strateg jag är förresten.
Kursen i torsdags: 96,67 SEK ger 100 CNY (1 SEK = 1,03 CNY)
Kursen idag: 95,66 SEK ger 100 CNY (1 SEK = 1,05 CNY)

Undrar om man vågar hoppas på ytterligare sänkning (det gör ju en hel del om man växlar mycket pengar) eller om jag ska passa på att växla in reskassan så snart som möjligt..

SNAKKER DU NORSK?

Nu vet jag varför jag har skjutit så länge på att färdigställa det här uppdraget. Att översätta norska till svenska (som i tal inte är några problem men skrift är en annan sak) gör mig trött i skallen! Klockan 12 öppnar biblan, då är det jag som ger mig ner och skaffar en ordbok!

MORGONSTUND HAR GULD..

Fatta att jag är uppe kl 5 (f-e-m) på morgonen! Och inte ens uppe som i har-inte-gått-och-lagt mig än utan som i jag-har-sovit-åtta-timmar-iaf! Okej, visserligen med hjälp av min bästa vän för närvarande (Imovan) men man kan ju inte begära allt. Och med lite tur är jag så trött ikväll att jag klarar av att gå och lägga mig utan pillren och då är det ju en bit på väg.. plus att det är utmärkt att sova tidigt ur "inför-Beijing-synvinkel"!

Men nu ska jag äta färdigt min frukost (Earl Grey och osötat lantbröd med leverpastej) och sedan sätta mig och skriva på något vars deadline nog är rätt överstigen vid det här laget. Godmorgon, people!

Testpilot: Bumble & Bumble Thickening Spray

Bumble & Bumble Thickening Spray

Som utlovat - en liten recension av Bumble & Bumble Thickening Spray som inhandlades för ett tag sedan.

Jag hade ju rätt höga förväntningar på den här grunkan och det är rätt skönt att de för en gångs skull infriades..! Har använt sprayen flera gånger nu efter hårtvätt enligt följande:

1. Sätt upp större delen av håret (inte dyblött utan självtorkat ett tag) med klämma
2. Spraya - inte för mycket - på den delen som är kvar och fördela eventuellt med kam
3. Föna med rund- eller plattborste, beroende på vilken effekt som efterfrågas
4. Släpp allteftersom ner mer hår och upprepa proceduren

Och jag tycker mig faktiskt se en klar effekt i det att håret känns betydligt luftigare och tjockare ( = mer volym). Nu plattångar jag ju alltid efter föning också och sprayen gör att håret inte känns rakt, platt och tråkigt utan rakt, platt men samtidigt volymiöst (om det nu är ett ord!). Dessutom - och det här kanske är inbillning - håller känslan av nytvättat hår i sig längre och jag gillar doften.

Betyg

*** *** *** *** ***

IDAG

En repris!

Handla lite med.. och skriva lite... men mest jobba på brännan!


PULPSTORE

Beställning från Pulpstore

Igår trillade det ner en beställning jag gjort från Pulpstore bestående av Smashbox Color Cast Double-Ended Lash Tint Mascara samt en kroppskräm från Arran Cosmetics/Waterbabe. Mascaran invigs idag och kroppskrämen som ska ha "en aura av havskustvatten och samtidigt en känsla av inland med sin naturligt rustika känsla av top note-örter" doftar faktiskt lite lätt av.. man! Men den är väldigt mjuk och skön och dessutom var den på rea. Fick även ett prov på Dr Hauschkas handkräm samt en solservett från Comodynes (som får sälla sig till det övriga lagret jag har hemma) på köpet. Me like prover.

MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR

Det fina lilla "guld"hjärtat har redan tappat all färg på ena sidan efter typ 2 användningar - surt! Planerar att sverka det idag men vi får väl se om jag kan hitta kvittot, just nu ser det mörkt ut. Det som hade potential att bli en riktig liten favvo.. :/

Update: Inget kvitto - ingen sverkning. Skit.