Kiehl's på taxfree

Good news: Att Kiehl's har kommit till taxfreen på Kastrup. Och att nämnda taxfree öppnar kl. 6 på morgonen, vilket ger mig alldeles utmärkt om tid att botanisera bland flaskorna då flyget till Stockholm den 18/10 inte går förrän ca 7.30. Oh, joy.


Inte händelselöst men meningslöst

Livet känns rätt tomt och tråkigt just nu. Utan någon egentlig anledning för det händer rätt mycket under den närmaste framtiden. I stort sett åtminstone alla helger i oktober är redan planerade med allt från fancy middag med avdelningen, besök av FD samt antagligen mamma lite senare till konferens i Stockholm och en tur till K i Göteborg. Jag fyller ju dessutom år (28 deprimerande sådana, så det är kanske ingenting att fira).

Dessutom ska nyårsresan planeras (fortfarande ingen aning om var det blir) samt K:s födelsedagspresent - han fyller egentligen först den 12 december, men jag har tänkt att be honom paxa sista helgen i november istället. Vad jag har för planer då kan jag ju dock inte avslöja här om han skulle råka läsa.. Ser fram emot nästa år då han fyller jämnt och har sagt att han vill åka till Hawaii och fira det istället för att ha stor fest. Inte mig emot!

Trots att det inte är händelselöst så känns det i alla fall lite smått meningslöst.. Kanske höstdepressionen som smyger sig på.


Fynda is my middlename

image672

I love eBay! Tre flaskor Redkens balsam för färgat hår - 140 pix inklusive frakt. Jag är så fyndig!

Matförgiftad

I natt vaknade jag runt 1-snåret av att jag hade så ont i magen att jag vek mig dubbel. Magsjuk och illamående (spydde dock bara nästan) men lyckades till sist somna om. Släpade mig iväg till jobbet bara för att höra "Men Gud, vad blek du är!" och mötas av beskedet att en kollega låg hemma sjuk i samma sak. Senare på dagen gick ännu en hem och en annan hade spytt kvällen innan. Måste vara något vi ätit allihop mao. Usch. Duktiga Ellinor som stannade kvar på jobbet.

Aaaargh!

Håller på att få spel!!! Att det ska vara så omöjligt att hitta en vettig nyårsresa! Surfat runt på miljoner resesajter vid det här laget och börjar minst sagt ledsna.

Först var det tal om Thailand, men då K tyckte det kändes lite magstarkt att betala 30.000:- för ett par veckor i solen så går det bort. Sydafrika var nästa förslag, men där ska man nog ha lite mer tid på sig och möjlighet att resa runt för att hinna se allt. Två veckor i bara Kapstaden eller Durban.. njae. Skulle vi åka till Florida så vill K passa på att hoppa fallskärm och då är det tydligen en himla massa packning som måste med. Kanarieöarna/Tunisen/Marocko/Egypten o dyl dit det inte är så långt men ändå hyfsat varmt vid tidpunkten säger vi båda bestämt nej till.

Nu lutar det åt en (kall!) storstad. New York eller Tokyo - det sistnämnda är inte så dyrt som man kan tro.. lite väl lång flygtid bara. Jag röstar på N Y och det verkar som om det skulle kosta ca 9000-10.000:- för en vecka med hotell. Skulle gärna sätta ihop en resa själv då jag hittat hyfsat billiga flygbiljetter med American Airlines, men hotell i den staden är ju tokdyrt. Ingenting under 1500:-/natt om det ska inte ska ligga i bushen. Någon som kan tipsa om ett bra och billigt hotell (= ej hostel)?

Det lär väl sluta med att vi inte åker någonstans. Världen känns väldigt liten helt plötsligt.


Tuesday as usual

Slut som artist är ett rätt fånigt uttryck. Men det stämmer rätt bra just nu. Att vakna 5 min innan man måste gå hemifrån för att hinna till ett morgonmöte är sådär roligt. Att sedan ha pålagd övertid (det är månadsavslut snart och bråda dagar) så att arbetsdagen hinner bli nästan 11 timmar lång innan man får masa sig hem gör att man blir.. trött.

Maniskt hungrig och råkade köpa en peanutbar som jag moffat i mig.. nu blir det ett par mackor tror jag. Och lite film.
Stardust, kanske?

Älskade underbara

Han har varit här i några dagar, åkte imorse kl. 5.30 och allt har bara varit heavenly. Min lilla sötgris. Minus är att vi nu inte ses på ca 4 veckor - om han inte tittar ner mitt i veckan någon gång. Nästa helg = han ska vara reserv på ett bröllop i Borås. Helgen efter = kickoff med hans företag, avdelningsmiddag för mig. Helgen efter det = jag får besök.

Tja, jag har hört att avhållsamhet ger bra karma..






Var är min motorbåt?!

Nu går väl djungeltrumman..

Något pinsam situation på jobbet idag. Stod i köket och gjorde eftermiddagsfika samtidigt med logistik-Morten och vaktmästar-Freddy. Av någon anledning kom vi in på barn och jag sa något i stil med "Fråga mig igen om fem år, då har jag barn". "Äsch, det är bara att gå ner på marketing så blir du gravid direkt", sa Morten - syftade på att tjejerna därinne droppar iväg på barsel, en efter en.. Den syftningen kopplade jag dock inte med en gång utan replikerade typ "Ja, jag går till kontoret längst ner på höger sida". Morten: "Men det är ju Karsten?".

Ehum. Förklarade att jag bara skämtade, men fick ändå lite frågande miner. Pia höll på att skratta ihjäl sig då jag kom tillbaka och berättade - "Nu drar ryktena snart igång...". Oh no! Nästan lite skönt att Morten slutar om en vecka för han är tyvärr en liten sladdertacka.

Veckans horoskop

image670

Inte så tokigt..

Att vakna på rätt sida

Trots att det är måndag och mina intentioner att vara på jobbet tidigt redan misslyckats (hej, varma säng!) känns det ändå helt okej! Imorgon får jag träffa säljkoordinatorn + KAM från svenska kontoret, vilket ska bli kanonkul, och till helgen får jag träffa kärlek.

Grått och kallt (?) ute, men jag är iklädd marinblå klänning med hjärtan. Piggar upp! Ha en bra måndag!

Äntligen!!!

Nu har jag bestämt mig - det blir en sådan här! En bärbar LG med 17-tumsskärm, 160 GB hårddisk och 2 GB i minne. Och hurra, jag slipper Vista för den har XP (största anledningen till att det varit så svårt att bestämma sig är just att 95% av alla har Vista numera).

Dansken lägger beställningen imorrn, så med största sannolikhet (peppar, peppar!) har jag den i helgen då han kommer hit. Kan inte vänta..

image668

Irritationsmoment i kollektivet - del II

Rökelse. Så huvudvärksframkallande. Måste öppna fönstret.

Seriemaraton

Sköna söndag. Passar på att tvätta några maskiner (sådan lyx med maskin i lägenheten) och röja rent allmänt. Om några timmar kommer det hit ett gäng för Forbrydelsen-maraton och lasagnemiddag. Vet inte om den gått i Sverige ännu, men det är i alla fall en serie som blivit poppis här. Andra säsongen drar igång den 23:e så det är tänkt att vi ska hinna med alla tio avsnitt av den första innan dess. Själv har jag missat den helt och hållet så det ska bli skoj!

image667

Lista på en lördagskväll

Såhär mycket har jag inte bloggat på säkert 2 månader. Jag gör visst allt för att skjuta upp kvällens sysslor: tvättning. Snodd av fina Ida.

Tre saker som alltid finns i min...

Kyl:
Minimjölk, lingonsylt/äppelmos (till gröt), något påläggsaktigt
Frys: Is, sprit...?
Skafferi: Thé, bulgur, burktonfisk
Handväska: Minst tre olika läppglans, grön tursten, paraply (jag bor i Köpenhamn..)
Sminkväska: Genomskinlig mascara (Isadora), ögonprimer (Lumene, Benefit), någon rouge (I.d, Nars, Jelly Pong Pong)
Badrumshylla: MD Skincare Maximum Moisture Treatment, L'Oréals gröna rengöringsservetter, Redkens schampoo/balsam
Tvättkorg: En julduk, ullplagg, underkläder
Skohylla: Kilklackar, Scholltofflor, svarta stövlar
Förråd: Flyttkartonger, hyllor som borde sättas upp, nästan hela mitt liv (just nu)
Hjärna: Pengar/budget, planer, Dansken
Jackficka: Nycklar, månadskort
Kryddskåp: Örtsalt, kanel, citronpeppar
Balkong: -
Barskåp: Vodka, rödvin
Köksbänk: Vattenkokare, diskhandskar, hushållspapper
Fruktkorg: Bananer

Kombosarna

Har ju missat att presentera mina kombos; de två sköna människor jag delar lägenhet med sedan snart två veckor tillbaka.

Sus
Jag vet inte om benämningen kombo är rätt då det gäller henne, för hon är nämligen aldrig hemma. Inklusive nätter. Vilket ju naturligtvis är rätt skönt. Ju färre, desto bättre. Trots att jag sett henne typ 2 ggr och bytt sammantaget 5-10 meningar så verkar hon ändå vara en gullig tjej. 25-årsåldern, har alltid sin pojkvän i släptåg och de två är rätt engagerade i arrangemang av typen "Ungdomshuset", dvs demonstrationer och sånt. Men hey, det är väl bra att ha ett fritidsintresse och "Så länge hon inte blir arresterad så", säger Jacob.

Jacob
Det är väl egentligen han och jag som bor här då. 37 år (det kan man inte tro!), jobbar inom Skat. Singel tror jag (eller, han träffar nån i Århus lite då och då). Översocial, lite småbohem och verkar ha en miljon vänner, men han är jättegullig.. omtänksam och snäll. Enligt Dansken lite feminina drag så han är inte sotis på att jag bor med en man. Jag gillar Jacob.

Höstig H&M-order

Nu har jag gjort det igen!!!

Tjoffat in en order på H&M alltså. Trots att jag vet att jag får skicka tillbaka hälften och trots att jag inte gillar H&M egentligen (ja, det är sant!). För billigt, för sladdrigt, för mycket se-ut-som-alla-andra.. Har ändå såklart en hel del därifrån i min garderob och tyvärr beror det på att det oftast är "Fröken Spara" i mig som får bestämma. Borde låta "Fröken Kvalitetsmedveten" få komma till tals lite oftare.

Nu blev det i alla fall en enkel vit
polotröja (enbart tänkt att ha under min snygga förklädesklänning - höstigt!), en vit cardigan (högst osäker på och kommer antagligen ta bort), en kort a-linjeformad höstjacka i svart (trots att jag redan köpt en mäkta fin i grått fiskbensmönster med bälte på Zara), några par strumpbyxor, ett par skinnhandskar samt en enkel kjol. Ja, just det - en vit kappa också. Höjden av dumhet, och jag har ett par alldeles utmärkta vinterkappor men jag passade så bra i den då jag testade på Fisketorvet idag.. Får se vad jag behåller och vad som hinner tas bort/läggas till.

Nytt i Köpenhamn

Två goda nyheter för alla beautyjunkies med närhet till Köpenhamn!

-
COW Parfymeri slog för ett par veckor sedan upp sina portar på Illum! Än så länge är Vincent Longo och Laura Mercier de enda märkena men vi kan snart vänta oss parfymer och kanske-kanske även Philosophy enligt den trevliga - skånska - tjejen bakom disken.

- Vill man snusa på Library of Fragrance dofter som man hittar på bl a Inezza får man däremot bege sig till Magasin. 120 pix per styck. Själv gillar jag Prickly Pear, men tycker tyvärr de är lite för lätta och flyktiga för min smak.

image666

Är det nu synden straffar sig...?

Imorse då jag vaknade och såg mig i spegeln hade höger öga svullnat upp till dubbel storlek. Det gör inte ont och där är ingen var, men däremot är det blankt och helt blodsprängt. Linser är bara att glömma och eftersom det är ett måste då jag spenderar hela arbetsdagen framför datorn + ser för j**lig ut skippade jag jobbet idag. Ska ändå åka in några timmar i helgen så då kändes det inte fullt lika illa. Sedan vad anledningen är att jag ser ut såhär är en annan femma. Allergi (mot vad?), alltför kraftig vind, linserna, ny mascara (fast har ju haft den i en vecka nu utan problem)..?

Som om inte det var nog har jag sedan några dagar tillbaka ont i en liten knöl jag haft på ryggen i säkert 7-8 år. Den har aldrig gett något väsen från sig tidigare - har en likadan i nacken och har fått höra att det är en fett-/broskknöl. Nu är den illröd, förmodligen vätskefylld och gör tokont.. inte minst då behån spänner emot. Tror ju inte precis att det är cancer eller något annat läskigt men det är i alla fall obehagligt.

Idag sov jag därför till 12 = för sent att ringa läkare så det blir väl till att göra på måndag istället för alla mina krämpor!

Happy dance

Man får vara glad åt det lilla. Och just idag är jag alldeles fantastisk glad och bubblig över att jag blev erbjuden att åka på säljkonferensen i Sverige om en dryg månad. Delvis för att det ska bli så ruskigt kul att träffa alla man har daglig kontakt med men aldrig sett IRL. Det kommer bli ett superbra gäng nu då Country Manager R slutar (fått kicken!) om ett par veckor. Något av det mest arroganta som går i ett par skor. 

Men främst för att jag är nöjd över att åka med K från DK. Dvs min lilla halvflirt Sales Directorn för Danmark och Island som nu tar över R:s arbetsuppgifter också. Vi kommer väldigt bra överens och det ska bli trevligt att få spendera lite mer tid med honom än bara enstaka luncher. Framöver lär vi iofs ha mer med varann att göra, just eftersom han får det övergripande ansvaret för Sverige.

Så hurra hurra - jag är nöjd och glad!

Utspel

Allt jag är att säga idag är.. Ellinor, din hattenål som Dorte brukar säga. Fast inte till mig utan till sig själv då. Enough said.

Förutom att jag nog ska låta bli att gå ut och dricka sprit på en tisdagkväll i fortsättningen. Och låta bli att sova med linser i, även om det bara är för ca 4 timmar - som var all sömn jag fick i natt. Den där sängen därborta ser rätt lockande ut just nu..

Irritationsmoment i kollektivet - del I

Ponera att någon köper ett paket mjölk. Minimjölk = svensk lättmjölk. Ponera sedan att tio minuter efter att detta mjölkpaket ställts in i kylen så är det spårlöst försvunnet. Den som köpte mjölken har precis hunnit brygga sig en kopp te, men det fattas något - mjölk. Hon går in i stuen där kombo 1 sitter med söt granne och äter take-away. De dricker mjölk till. Paketet är nästan tomt, men räcker till en skvätt i teet. I kylen finns nu bara sødmjölk att tillgå (man kan likaväl dricka grädde!).

Bör man ta upp sådant här då det stör en, eller framstår man som småaktig då? Det är ju bara sex kronor det handlar om men det är inte poängen. Poängen är att jag vill att min mjölk ska finnas där då jag vill dricka den. Precis som jag f ö vill att min (fina) flaska vin jag fick från Adecco som en grattis-till-jobbet-gåva skulle finnas kvar i köket och inte stå halvt urdrucken då jag kom hem i lördags. Jag är lite sur just nu.

Vad gör man med en måndagsmorgon...?

Jo, man tar några timmar ledigt från jobbet och hänger på låset till Frederiksberg Rådhus för att övertala byråkraterna där att låta mig skriva mig i deras fina kommun från den 1 september. Fast jag är lite väl sent ute. Tur att man har en kombo som jobbar inom Skat om det skulle gå helt åt pipan.

Everyone's doing it

Jodå, också jag har blivit Facebook-beroende! Lägg till mig, den som vill och känner mig!

Smälla

Lite lätt ångest över att ha sovit bort större delen av dagen! Solen gassar ute och här sitter jag med kopparslagare..

Note to self: Att sätta sig och sällskapsdricka nästan en hel flaska Baileys (med mjölk - godast!) fram till halv 5 på morgonen är ingen bra idé om man faktiskt har tänkt göra något dagen efter.


För att jag ännu är för bekväm att läsa på danska för nöjes skull

image665

It's Friday I'm in love

Schwooop.. sa det så var det fredag igen! Fullständigt utmattad efter en vecka av twice the work = både Sverige och Norge, efter att Trine hux flux förra torsdagen meddelade att hon skulle ta en veckas semester och åka upp till mamma i Norge och slappa. Det är inte alltid lätt att arbeta tillsammans med f d egenföretagare - de är liksom vana att kunna ta ledigt lite då det passar dem. Juleferien kan hon dock glömma.. den är min (dvs klämdagarna 27-28/12)! Dansken och jag har visserligen inte ens bokat resa ännu, men en jul utomlands hoppas jag på att det blir i år!

Skulle behöva röja i min krigszon till rum ikväll, men det blir nog till att ta det piano istället - läsa lite i nya
boken. Tokbra, köp!


Ikväll på Åboulevard

image663

image664

Ouppackad

Efter en dryg vecka på Danhostel (minus helgen som spenderades hos mormor & morfar i söta Ystad) är jag så äntligen inflyttad - närmare bestämt i tisdags skedde det. Rummet ser ut som hej-kom-och-hjälp.. men vad gör det då jag har I-N-T-E-R-N-E-T (inkopplat för en kvart sedan)! Bloggen, era bloggar, Facebook etc, vad jag har saknat er! Tack för alla söta kommentarer där ni undrat var jag hållit hus med!

Nu blir det definitivt lite mer frekvent bloggande än vad det varit de senaste månaderna. Har t o m införskaffat en rekorderlig digitalkamera från SONY så nu ska jag bara lära mig hur den fungerar (min första någonsin) så blir det lite bildblogg att tala om i fortsättningen med.

I'll be back.. mer förr än senare den här gången!