Testpilot: Dove vs Natusan

BUS-lotion

I år har både Dove och Natusan (såväl som andra företag) hoppat på trenden med bodylotion som samtidigt ger en lätt och gradvis uppbyggande brun-utan-sol effekt. Föll för reklamen och har testat dem båda i ett par veckor nu varpå jag tror att jag kan ge ett rättvist - men naturligtvis helt subjektivt - omdöme ur ett jämförande perspektiv. Eftersom jag är en otålig själ valde jag att köpa varianten för normal-mörkare hy (finns även för normal-ljusare) i båda serierna trots att jag, efter den långa vintern, egentligen uppvisar vissa likheter med Michael Jackson då det kommer till hudfärg. Utfallet hade kanske blivit något annorlunda om jag inte gjort det. Men här kommer min åsikt.

DOFT

Inte helt oviktig är produktens doft. "Vanlig" busdoft kan sitta i dagar efteråt, trots ihärdigt duschande, men eftersom både Dove och Natusan är bodylotion med bara en liten tillsats av brun-utan-sol komponent så hoppas man ju att det är någonting man ska slippa.

Dove
Vid första påstrykningen är det lätt att bli lurad. Doften är söt med aningar av citrus och den påminner inte alls om den förhatliga busdoften. Men se upp för Dove är lömskt.. Redan en stund efter att produkten har satt sig kan man känna att det sticker i näsan och dagen efter - samt de efterföljande om man inte duschar ett par gånger - doftar huden ingenting annat än vanlig bus. Suck.

*** ***

Natusan
Doften hos Natusan är betydligt mildare - fast inte lika god då man först stryker på den - om än lite tråkig, den känns mest som en lätt parfymerad bodylotion vilket iofs kanske är det man vill ha. Efter hand framträder dock busingrediensen lite tydligare men den är svag och lätt att bli av efter en dusch.

*** *** *** ***

KONSISTENS

Också viktigt. Produkten ska vara lätt att smörja in sig med och snabbt absorberas av huden. Dessutom får den gärna vara dryg för även om det är budgetvarianter så är det mindre roligt om de tar slut för fort.

Dove
Lättflytande, vilket gör den enkel att få jämn. Hade dock gärna fått vara något mörkare i färgen (den är svagt aprikos) vilket gör det enklare att se var man har och inte har smörjt in sig. Tycker även att den går in i huden rätt fort.

*** *** *** ***

Natusan
Tjock, vit kräm (just det, kräm - inte lotion.. trots namnet) som t o m kan vara lite svår att få ut ur flaskan enligt min mening. Känns heller inte speciellt dryg och det tar något längre tid för den att gå in i huden.

***

LÄTT / SVÅR ATT FÅ JÄMN

Ojämnt applicerad bus är ingen höjdare och "smutsränder" där du smörjt in dig avslöjar rätt fort att det inte är någon utlandsresa som genererat din snygga färg. Kom ihåg att eventuellt smörja in med vanlig lotion eller dra en bomullstuss med ansiktsvatten över de områden som annars lätt tar åt sig för mycket färg som knän och armbågar.

Dove
I och med att den som sagt är lättflytande blir det också jämnt och fint, bara man ser till att vara noggrann och masserar in produkten ordentligt.

*** *** *** ***

Natusan
Trots att jag tycker mig vara ordentlig och noggrann vid insmörjning är det ändå svårt att få det jämnt och jag upplever att resultatet blir något fläckigt. En besvikelse. 

*** 

FÄRG
Så kommer vi till slut till det viktigaste - färgen! Det finns väl inget tristare än den där karaktäristiska brun-gul-orangea nyansen som direkt avslöjar att det är brun-utan-sol det handlar om. Bra bus ska ha en varm gyllene ton och bus-lotion såsom Dove och Natusan ska helst inte vara för framträdande efter första strykningen.

Dove
Jag valde att köpa den mörkare varianten eftersom jag hört att det tar x antal strykningar innan man överhuvudtaget får något resultat med den andra. Instruktionerna lyder: "Använd dagligen för att gradvis få en lätt solbrun hud" men om man säger så.. skulle jag följa dem skulle jag förvandlas till Donatella Versace på 1 vecka. För Dove ger omedelbar utdelning - åtminstone på mig. Jag gillar nyansen som jag tycker ser rätt naturlig ut i alla fall (även om den är lite för gul-orange). Nöjer man sig med att smörja in sig var tredje dag eller liknande så funkar det helt klart.

*** *** ***

Natusan
I och med att jag upplever att huden blir fläckig så vore det nästan skönt om färgen inte blev så framträdande med en gång eftersom det är så mycket mer avslöjande. "Tyvärr" syns resultatet också här rätt omgående och nyansen tycker jag liknar den hos Dove. Högre betyg enbart därför att färgen ser mer naturlig ut efter ett par dagar, då blir den riktigt snygg!

*** *** *** ***

RESULTAT

Dove 13 ***

Natusan 10 ***

Ja, Dove är min vinnare i det lilla testet! Trots att den uppvisar mer likheter med "vanlig" bus och kanske inte riktigt lever upp till det här med "lätt brun-utan-sol effekt" så tycker jag ändå att fördelarna - lätt att få jämn och rättt snyggt resultat - uppväger det.

Kan även tillägga att båda produkterna har jag använt uteslutande på kroppen - inte i ansiktet

Kommentarer
Postat av: Hedgehog-Sara

tack - då slipper jag prova Natusan =) Jag tycker Dove funkar bra - fast bara på ben och armar, försöker man smörja in urringningen - då blir det kladd bara. Då är solspray bättre där =)

Postat av: GiselaQ

Vad bra, hade just köpt Dove. Tack för att du testade och berättade! Nu ska jag också bli brun och fin.

2006-05-08 @ 19:11:37
Postat av: Ellinor

Sara: Jag testade den faktiskt i urringningen + på mage med och tyckte det blev bra men ansiktet har jag inte vågat mig på än! Ska köpa Comodynes igen till det tror jag!

GiselaQ: Vad bra! Lycka till :)

2006-05-08 @ 21:14:00
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Frida

Bra med recension, jag är med sugen på Doves kräm. Men går den inte att använda i ansiktet?

2006-05-11 @ 21:56:40
URL: http://www.fridaslillablog.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Frida: Det gör den säkert, men jag har inte vågat eftersom den som sagt ger rätt bra med färg..

2006-05-12 @ 00:22:39
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ida

Jag köpte i misstag den ljusare varianten (blir snabbt brun så hade jag kollat ordentligt hade jag nog tagit den för mörkare hy), men är riktigt nöjd med resultatet. Man blir inte så där "över-brun" så att det ser onaturligt ut, utan sakta men säkert blir man fint brun. Jag har smörjt in mig med den efter varje dusch och är super nöjd! Så jag håller på den ljusare för en naturlig, fräsch look!

2006-05-12 @ 13:37:38
Postat av: Ida

Det var alltså Dove jag fastnat för..:)

2006-05-12 @ 13:38:22
Postat av: Ida L

Jag har precis gjort slut på en flaska Dove och tycker att den är rätt odryg men den kostar ju bara 50 kr så det är helt OK. Jag tycker att den funkar jättebra! Har inte heller vågat testa i ansiktet, men jag tänkte efter en fuktmask så kanske det går. Jag har ändå den ljusa.

2006-05-13 @ 10:43:36
Postat av: Lena

Hej!
Jag har testat den mörkare varianten av Dove i ett par dagar nu, på hela kroppen och även i ansiktet och jag tycker den funkar jättebra!!
//Lena

2006-05-18 @ 09:48:11
Postat av: Davidow

Vilken ska man testa? Den mörka lr den ljusa ? Jag är hyfsat brun men vill inte ha ett överdrivet resultat.

2006-05-24 @ 12:14:34
Postat av: Ellinor

Ida: Det låter som om man ska välja Doves ljusare variant om man vill ha ett resultat som kommer gradvis. Synd att jag inte hade det tålamodet ;)

Ida L: Sant, både den och Natusan är nog rätt odryga. Om den ljusa ger så pass "lätt" resultat (i alla fall i början) som jag har hört så tror jag definitivt att du kan använda den i ansiktet. Naturligtvis efter peeling (och mask om du vill) + fuktgörare för bästa resultat.

Lena: Den funkade som sagt bra för mig med - även fast jag inte testat den i ansiktet - fast det beror väl på vilken hudton man har och vilket resultat man är ute efter.

Davidow: Är du redan hyfsat brun tror jag definitivt på den mörka. Den ljusa får du smörja ett tag innan det syns resultat medan den mörka nog kan hjälpa dig bibehålla färgen du redan har.

2006-05-24 @ 13:59:12
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: NN

Har inte Nivea en liknande produkt? Någon som testat den? (Eller är jag helt ute och cyklar?)

2006-05-31 @ 11:45:00
Postat av: Ellinor

NN: Jo, det har de.. (de flesta verkar haka på trenden nu) men jag har iaf inte testat den tyvärr.

2006-05-31 @ 16:56:05
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: sara

jag tycker helt klart att natusan är bäst. finare färg och syns inte att det är brun utan sol

2006-06-02 @ 18:55:42
Postat av: Maria

Dove mörkare variant fungerar helt klart bra i ansiktet, jag blir inte fläckig utav den utan det ser naturligt ut.

2006-06-27 @ 03:36:19
Postat av: Jiz

Testat Dove/ljusare variant, men tyvärr tålamodet var kort,köpte Natusan/mörkare, helt nöjd med den!
Tack för testen!

2006-06-28 @ 00:34:05
Postat av: Anso

Moisture Tanned från esunless ger en lätt brun utan sol effekt, med ginseng extract, jojoba seed oil och mango seed oil som ingredienser. Passar för både ansikte och kropp. Lättflytande också, så enkel att få jämn! Positiv: den bästa som jag har provat. Negativ: 159kr så lite dyrare än t.ex Dove.

Postat av: jennifer

hej!!
Vart finns natusan att köpa någonstanns?
har kollat överall!!
tack för svar!!

2007-04-01 @ 19:48:50
Postat av: Ellinor

Jennifer: Jag köpte min på Hemköp men det var ju för 1 år sedan. Annars vet jag tyvärr inte men Åhléns, Kicks o dyl. borde ju ha den..

2007-04-02 @ 17:48:08
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se