Bostadsstress!

Det är mycket nu minst sagt. Eftersom damen som administrerar försäljningen av lägenheten i andelsföreningen går på ferie på fredag är Alicia lite lätt överspänd och vill ha allt klart nununu. Inte mig emot - det är ju bra att ha det på plats - och vi ska mötas upp på Nørreport imorgon kväll efter jobbet så jag kan få kontraktet som hon då redan skrivit under.

Jag förkastar dock fortfarande banker på löpande band. Närmast på tur står Handelsbanken och Amagerbanken som jag kontaktat idag. Hittills ser den förra mest lovande ut och eftersom den, såvitt jag minns, finns i Sverige också så skulle det passa bra att byta också mitt svenska konto från Nordea till Handelsbanken och därmed förenkla överföringar däremellan.

Ytterligare glasyr på tårtan gäller farfars gamla sommarstuga utanför Eskilstuna som han har tänkt att skänka* mig och lillebror. Eftersom jag bor i Danmark har jag dock inte något vidare intresse av att vara delägare i ett hus som jag lär besöka sisådär en gång var tredje år och vill då naturligtvis bli utköpt. Tyvärr har det blivit ett missförstånd mellan mig och bror som trodde att skulle vara aktuellt först då de i sin tur säljer stugan (när då - om 30 år?) och det är nu oklart vad som sker. Visst får jag dåligt samvete över att huset då kanske måste säljas nu om de inte har råd att köpa ut mig, men å andra sidan är ju alternativet att ha pengar "innestående" detsamma som att bara överlåta min del till dem och det känns inte helt fair. Känner mig försatt i en obehaglig situation där jag riskerar att bli "the bad guy" och det stressar mig lite.

Tråkigt inlägg, men ibland är det saker och ting man behöver få på pränt..

* Han förlorade körkortet för någon vecka sedan och utan körkort = omöjligt att ta sig till landet. Sannolikheten att få tillbaka det vid 80 års ålder är nog inte så stor.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Angående bostadsfråga ett; GRATTIS! Så skönt att ha något som är ens egna...Vad gäller sommarstugan så är det tyvärr ganska vanligt och ibland får man faktiskt vara lite "självisk", trots att det tär på samvetet. Ha en fortsatt bra dag!

2008-07-01 @ 15:57:49
Postat av: Ellinor

Anonym (i Karlstad?): Jag ropar fortfarande inte hej förrän både lägenhetskontrakt och bankpapper är påskrivna och klara, men visst ska det bli skönt! Och beträffande sommarstugan så får vi se vad som händer där med - jobbigt att behöva ta så många beslut på en gång bara! Ha en skön kväll!

Postat av: queen of...

det var jag (som har lämnat Kbh:( men bara för sommaren) Det ska alltid vara ngt, aldrig att man kan få bara vara helt tilpas med tillvaron...Hmm blev lite pessimistisk där, inte meningen

2008-07-01 @ 21:41:09
URL: http://tant-m.blogspot,com
Postat av: Ellinor

Queen of.. : Ja, jag trodde nästan det. Visst är det så - angående att det alltid är någonting - men tur är väl nästan det så att man inte bara går omkring och är glad och tillfreds jämt. Eller nåt (nu försökte jag se den ljusa sidan av saken).

2008-07-02 @ 00:06:16
URL: http://nippertippan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se