800 KRONOR

Eller om det är 900:-.. jag har förträngt det. För att förtydliga så är det alltså vad jag har spelat bort under de senaste timmarna. Damn Svenska Spel (jag tänker inte ens länka - allt för att inte dra er stackare med mig i fallet!) och damn min svagsinthet.. det är beroendeframkallande för att ta till i underkant! Nu ska jag väl lägga mig och sova - och kanske grina lite med.. *s*


DAGS ATT PLUGGA!

Under gårdagens lilla citytour med K gick vi förbi den stora Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan eftersom jag hade satt mig i sinne att titta ut den bästa guideboken om Beijing för att sedan kunna beställa den lite billigare på nätet. Valde mellan The Rough Guide och klassikern Lonely Planet men den sistnämnda kändes dock till slut något mer "matnyttig" trots att formatet är lite tråkigt. Vi fastnade också för den här skojiga boken ("A survival guide to customs and etiquette") och K struntade till slut i mina lama protester och gick och köpte båda två under villkor att jag läser in mig för bådas räkning. Så gärna så!

På Muji inne på Åhléns inhandlade jag dock ett gäng fina ätpinnar för nu ska här tränas! Jag kan - hör och häpna! - inte äta med pinnar och lär jag mig inte det innan vi åker lär jag ju kunna vara säker på att antingen få gå hungrig eller också äta alla mina måltider på McDonald's eller något.

Beijingböcker
Inköpen

BEIJING NÄSTA!

Nu är i alla fall Kinaresan bokad, hurra! Eller.. egentligen beställde vi den redan igår hos Phoenix Travel men då handlingarna kom idag visade det sig att de bokat in oss på fel resa, 8 istället för 10 dagar - ett misstag eftersom vi var de första som bokade just den resan det datumet (9/7). Pratade med Maria på Phoenix och fick då höra att det troligtvis kommer att bli så att juliresorna ställs in just pga för få deltagare. Fick några dagars respit för att fundera lite över huruvida vi kunde tänka oss att välja den kortare varianten som faktiskt blir av, alternativt förlänga den (vilket skulle bli en dyrköpt historia på ca 1500:- - 2000:- om man jämför med att den ursprungliga 10-dagarsresan bara är 80:- dyrare än den korta). Diskuterade allt med K och vi bestämde oss för att istället välja vårt reservalternativ. Det slutgiltiga priset med utflyktspaket, avbeställningsskydd och bränsletillägg (ja, bränsletillägg!) skiljer sig några hundra från Phoenix och då förlorar vi ju både ett par utflykter samt några måltider som skulle ha ingått där men det är inte så mycket att gråta blod över. Dessutom blir ju den här resan i alla fall av, det finns nu bara 2 platser kvar och hotellet som Svensk-kinesiska använder sig av verkar också lite roligare än det andra. Så det blir nog nice. Bara lite drygt 2 månader kvar nu - avfärd 9/7!

GÅ I SOLEN OCH HA DET BRA

Imorgon (läs: idag) onsdag har min beauty K tagit ledigt från allt vad jobb heter och ska ta det piano med mig. Hoppas på sol och varma vindar så vi kan promenera på Djurgården och käka glass eller något annat fånromantiskt och det ser väl inte alltför illa ut:


Karta: SMHI

Har som vanligt då han är här inte släppt varann för mer än ett ögonblick i taget under kvällen. Han varnade för att jag skulle få svårt att värja mig ("inneboende pilskhet som må komme ud") men I adore att han är så gosig och hela tiden ska krama, pussa, smeka och ge mig komplimanger. Dessutom blir jag - som vanligtvis inte är så kramig av mig till min person - likadan och pillar och vill ta på honom mest hela tiden. Enda smolket i bägaren just nu är "röda fasan" som ställer till vissa logistiska problem.. Klockan är nu alldeles för mycket, vi somnade rakt av med alla lampor på vid midnatt bara för att vakna upp ett par timmar senare och släcka ner, borsta tänderna osv och efter det kunde jag naturligtvis inte somna om. Chattade med J en liten stund som var mer filosofisk än vanligt ("Flyg som en fjäril" och "Du hjälpte till att förändra mitt liv, sunshine" ungefär). Ska göra ett försök att krypa ner till min snusande K nu.

GOOGLELISTA

Sitter här sömnlös nu igen och jag vet - skulle ju sluta med listor men den här jag hittade hos Anna och Malin var faktiskt lite annorlunda och smårolig!

Google Answers
Answer these questions by posting the first image that comes up on Google image for the answer (fast jag är lite allergisk mot Google så det fick bli Eniro)

1. Your age on your next birthday

27

2. Your favourite colour

Guld

3. Your middle name

Kristina

4. The last meal you ate

Vårrullar

5. Your bad habit

Internetshoppa

6. Your favourite fruit/vegetable

Vattenmelon

7. Your favourite animal

Katt

8. The town you live in

Upplands Väsby

9. The most useful thing in your house

Acer Aspire
10. The name of your pet

Okänd kille

11. Your most recent purchase

Solglassisar
12. Something that makes you happy

Kärlek?

13. Your first name

Ellinor

14. Your last name

Efternamnet


FINBESÖK

Om sisådär 7-8 timmar får jag åter besök av den där toksnygge dansken jag skrivit om några gånger.. ;) Vet inte hur länge han stannar, ett par dagar tror jag varav han skulle jobba någon dag och vara ledig med mig lite också. Han är visst fortfarande lite spak efter en matförgiftning han drabbades av i helgen (bad shrimp) och jag har tokont i magen eftersom "indianerna" bestämde sig för att det var en bra idé att komma och hälsa på just precis då K kommer. Så vi får väl ligga och må illa ihop då. Orättvist! Hur som helst är jag hemskt sugen på veg vårrullar så jag tror jag ska köpa hem det till ikväll.. passande då vi också äntligen kommer boka Beijing-resan då han är här. Nu pep mobilen precis med "Mmmm, räknar timmar. Puss". Me tooooooo... Nu ---> klä mig

SHRINK ME

Första mötet med hjärnskrynklaren ( = kuratorn) imorse gick väl ungefär enligt förväntan. Kändes som om vi tillbringade större delen av timmen med att försöka reda ut alla tidsangivelser för när jag har flyttat hit eller dit och då vissa händelser inträffat men jag antar att det är för att hon ska kunna skapa sig en fullständig bild av varför det blev som det blev. Utan att gå in på några detaljer så måste jag nog säga att det inte riktigt känns som om hon förstår min situation. Hon begriper inte att det inte var de enskilda händelserna i stort som gjorde att jag deppade ihop då jag bodde i Skövde och hon förstår framför allt inte att det delvis är för att jag inte har bearbetat det som det kommer upp igen. Enligt henne kommer allt att lösa sig om jag bara arbetar på att hålla mitt energiflöde uppe ("energinnivån måste ligga på plus, du kan inte göra av med mer än vad du får in"). Hon har dock rätt i att ingenting kommer att bli bättre förrän jag slappnar av och börjar ta hand om mig själv och det är ju jag också medveten om. Jag menar dock på att jag måste bli klar över vilken väg jag vill slå in på innan jag kan göra det och då tycker hon att jag gör saker och ting i fel ordning. Allt jag vill är ju att få tillbaka min gamla geist, entusiasm, spontanitet och tusen idéer om vad jag vill göra i motsats till att - som nu - bara "vara".. Jag har alltid varit målinriktad och vetat vad jag vill, även om mina mål har förändrats rätt snabbt, så det här är en ny situation för mig. Hon menar på att jag inte kan förvänta mig att gå tillbaka till min gamla, hetsiga tillvaro då jag flyttade runt som en besatt i jakt på jag-vet-inte-vad och hon är förvånad över att jag faktiskt orkat ända tills nu.

Det är ju inte bara kuratorn som gett mig de här råden och jag tror att det kommer ta tid innan jag låter det sjunka in och tar till mig dem. Är det något jag är bra på så är det att strunta i välmenande råd och köra mitt eget race i alla fall eftersom jag är övertygad om att det alltid är jag som har rätt och vet bäst - vilken besserwisser jag är egentligen! - och det är ett beteende som inte är helt lätt att göra sig av med. Ska i alla fall tillbaka till tanten, som jag inte ens minns vad hon hette, om en dryg vecka så då fortsätter väl operation hjärnformatering.

GENERÖSA SHOPAHOLIC

25 % medlemsrabatt på massor med plagg och accessoarer hos Shopaholic hela veckan! Det har aldrig känts tristare att spara sina slantar (visserligen till något roligt men i alla fall) än vad det gör nu..

KLÄNNINGSBLOGG

På sistone har det bloggats klänningar både här och där. Alltså fick ju jag med lov att göra en liten inventering! Och det ser mörkt ut vill jag lova.. Mörkt som i vintermurrigt alltså! Men here we go - klickbara bilder (som såklart inte är av den bästa kvalitén eftersom jag inte äger något annat än en mobilkamera).

  

Från vänster till höger:

1. Partyklänning i halterneckmodell med guldglitter. Ett fynd för 98:- i HM's webshop (finns nog fortfarande kvar). Inte hunnit använda än dock och passar nog i ärlighetens namn någon med lite större boobs än vad jag har.

2. Vit crinklad spetsklänning. Går att använda som både klänning och tunika över jeans eller leggins men är rätt svår att få av då den inte är stretchig. La Redoute förra året.

3. Svart fodralklänning á la Jackie Kennedy. Från Jacqueline De Young. Tyvärr är den lite för stor för mig, köptes redan hösten '97 inför en fest och mina gamla kläder blir bara större och större. Man kanske skulle äta upp sig lite. Eller bli gravid.. ;)


  

4. Svart skjortklänning. Okänt märke. Gillar den jättemycket, sitter tajt och snyggt.

5. Slinkig blommig klänning med straps. Snappade åt mig den för 30:- i en butik med billigt krafs någonstans i Barkarby förra sommaren. Använt nån gång.

6. Den klassiska HM-wrapen.


  

7. Grön sidenklänning från La Redoute. Rätt nyinköpt på rea. Hade på mig den på bloggträffen och bara älskar den så mycket att jag var tvungen att köpa en till..

8. ... i svart!

9. Brunvitmönstrad solklänning - halterneck. Föll som en fura för den förra sommaren och använde mycket då. Det lär jag nog göra i år igen.

Utöver dessa har jag 3-4 stycken som ligger i gömmor och som jag inte använder. Plus naturligtvis min nya gula vintage (som jag funderar på att sy upp lite). Av detta kan vi dra följande lärdom:

Jag behöver sommarklänningar!!!

10.30

Imorgon ( = idag). Min första session hos kuratorn. Gulp. Men hon lät gullig i telefonen.

En strid ström av varma tårar har fallit ikväll. Av en anledning som jag nog inte behöver gå in på. Men efter telefonsamtal med en matförgiftad K känns det bättre. Om än inte 100 %. Men han kommer hit på tisdag eller onsdag och då blir det det. Hoppas jag. För övrigt så får det vara nog med tvivel. För jag litar på honom. Jag har råkat ut för ett ruttet blåbär i min dejtinghistorik som ljög om det mesta under de första månaderna vi kände varann och inte var direkt genomärlig efter det heller. Då var mitt förtroende redan raserat och gick inte att bygga upp igen. Den soppan får helt enkelt inte förstöra det här förhållandet också. Varje ny relation måste vara ett tabula rasa. Även om det är lättare sagt än gjort så tänker jag i alla fall göra mitt yttersta. För han förtjänar inte att drabbas av mina känslomässiga sviter efter att jag gjorde misstaget och föll för fel person. Nu då jag äntligen har hittat en person som är rätt.

MINNENAS RESA

Slötittar lite på dokumentären "Fem dagar" på SVT2, en israelisk dokumentär från 2005 om utrymningen av de judiska bosättningarna i Gaza. Jag är den första att erkänna att jag inte är speciellt insatt i det nuvarande politiska läget i Israel (eller Palestina för de som föredrar det namnet). Bakgrundshistorien är helt enkelt så lång och komplicerad att jag inte kan uppbåda tillräckligt med energi att försöka förstå de olika turerna fram och tillbaka - trots att jag är minst sagt intresserad. Har gjort upprepade försök att ta mig igenom Göran Rosenbergs "Det förlovade landet" som behandlar idéhistoriken bakom konceptet Landet som flyter av mjölk och honung eller Messiasriket men så fort Rosenbergs personliga erfarenheter glider över i politiskt blaha kan jag inte längre hålla ögonen öppna.

Men det var inte Israels vara eller icke-vara jag skulle skriva om. Utan att lägga några som helst politiska värderingar i det kan jag dock säga som så att jag trivs otroligt bra i Israel - allra främst i Tel Aviv som många kanske avfärdar som en anonym medelhavsstad i avsaknad av all den religiösa storslagenhet som man hittar om man beger sig några mil inåt landet, upp i bergen till Jerusalem. Men det är ju det som är så skönt.. att bara tillåtas vara och slippa pressen att harva runt från kyrka till ruin tillsammans med alla andra turister bara för att det är det man ska göra i Jerusalem (där finns heller ingenting annat att göra - av förklarliga skäl finns inget hav att bada i och nattlivet är inget att hurra för). Faktum är att jag kände detsamma då jag reste runt i Egypten - det var varken pyramiderna utanför Kairo, Konungarnas Dal i Luxor eller Karnaktemplet i samma stad som fascinerade mig mest utan snarare laid-back tillvaron i Dahab, en liten backpackerresort på Sinaihalvön där dagarna går ut på att göra så lite som möjligt.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om heller. Mellan april och juli 1999 arbetade/levde jag som volontär på kibbutz Yiftah i norra Israel, alldeles i närheten av den libanesiska gränsen.

 

(Bilderna är klickbara). Här ser ni "Volunteers' corner" på den första bilden. Det vita huset är bara ett förråd såvitt jag minns och huset till höger är vårt kombinerade kök/mysrum. Bostadslängorna är utanför bild, till vänster och bakom fotografen (och vem kvinnan på bilden är vet jag inte). Nej, det var inte fancy på något sätt men man vande sig. Den andra bilden föreställer volontärpuben (också ett skyddsrum) där vi hade pubnights 3 kvällar i veckan och som även öppnades någon timme varje dag för köp av chips, godis, läsk, öl, sprit, telefonkort osv. På fredagar var det gemensamt disco för både bosatta och volontärer med tillhörande "punch" hos oss (jättelika byttor med bål gjord på israelisk vodka och pressade apelsiner som olika personer ansvarade för att göra varje vecka) innan. Jag minns en dag, antagligen en söndag (man arbetade söndag-fredag lunch med anledning av att sabbaten infaller mellan fredag och lördag kväll) då jag fick arbetsuppgiften att städa discot. My God, vilken nightmare!

Jag ska inte beskriva kibbutzlivet i närmare detalj för då blir jag sittandes hela natten. Jag reste dit på en gruppresa anordnad av SVEKIV där vi var fyra svenskar och en norska. Priset låg mellan 8000 och 9000:- om jag inte minns fel (de har visst sänkt det något nu) och då ingick resan, transfer, kibbutzplacering, service i Israel (bl a kunde man lämna sitt bagage på deras kontor i Nethanya om man skulle resa runt efteråt och inte ville släpa på allt) och lite annat. Sommaren efter, 2000, återvände jag faktiskt till samma kibbutz på egen hand men reste hem efter några dagar för att det - naturligtvis! - inte var detsamma som året innan.

 

(Åter, bilderna är klickbara). Några otroligt dåliga bilder på lite folk därifrån '99 (enda jag hade färdiginscannade på burken men de har legat på nätet i evigheter och blivit suddiga). På den första bilden var det pub-/punchnight (minns inte vilket) med tema 60-tal. Killen som står tvåa från vänster var jag faktiskt tillsammans med under den första månaden hur märkligt det än kan tyckas.. han var snygg utan skinheadutstyrseln! Han hette Stewart, var arkeologistuderande i York men kom från Skottland och var 15 år äldre än mig. Jag var tokkär.. undrar var han finns idag? På den andra bilden var det också någon temakväll som jag inte minns (kanske "underwear" för det finns bilder på mig från samma kväll iklädd linne och boxertrosor). Killen i grönt är sydafrikan och hette Steve (det finns även en bild på mig + Steve där han med ett leende visar upp vissa vanligtvis täckta delar av sig själv *host*) och han till höger är en av svenskarna som reste dit i min grupp. Gud, så roligt jag hade..

Hur som helst reser jag ibland tillbaka till Yiftah i minnet. Jag tvivlar på att jag någonsin kommer att få återvända just dit men till Israel vet jag att jag kommer resa tillbaka. Jag längtar.. Och det var egentligen bara det jag skulle skriva.

MER BLAJ BLAJ

Jag är galet oengagerad nuförtiden vad det verkar och skriver mest en massa blaj blaj.. stackars er som fortfarande orkar kika in här och hittar mina tröstlösa inlägg utan bilder. Beklagar verkligen. Hur som helst, för att fortsätta på det inslagna spåret så jobbade jag som en liten iller igår mellan halv 5 och halv 1 (8 fucking timmar då man springer runt som ett jehu utan minsta rast.. jo, jag kastade i mig lite tortellini - som jag inte ens gillar - på typ 3 minuter blankt). Vi hade två sällskap, en reunion med pensionärer från Adolf Fredrik på 45 personer och en mindre födelsedagsmiddag på typ 10 jättetrevliga människor i min ålder. Då kvällen var över var jag slut som artist, för att ta till i underkant, och av den stora beställningen fick jag dessutom ingen tip eftersom de beställde all dricka i baren och en gubbe betalade all mat innan de gick. Runt 200:- blev i alla fall "skörden" av den andra beställningen, som verkade nöjda med allt inklusive servicen. Trevligt att man kan vara någon till lags i alla fall!

Kom hem vid halv 2, somnade först vid 5 - fattar inte, jag är helt slut men kan ändå inte slappna av tillräckligt för att sova - och gick upp vid 2. Har nu suttit i fönstret tillsammans med en bok ett par timmar för att få lite färg och resten av kvällen är vikt för en grej jag måste ordna åt A (på restaurangen) som ska vara klar tills på tisdag. Troligtvis går större delen av morgondagen också åt till det. Tar det aldrig slut...?

Solstrålarna som värmer mitt vinterbleka anlete kastar mig tillbaka till en het dag i augusti.. liggandes mitt på en jättelik gräsmatta i närheten av Rosersbergs slott. Vi är inte ensamma men ostörda och jag minns doften av hans solvarma hud och de djupa, men nästan ohörbara, suckar då han slumrar till för några minuter tätt intill mig på den tomteröda fleecefilten. Vill knarka hans hud igen, vill känna hans fjäderlätta kyssar på den tunna huden bakom mina öron och på min hals. Snart. Väldigt snart.

GIRIGHETENS PRIS

Jag jobbar på restaurangen torsdag - fredag - lördag, kommer i säng på morgonkvisten och orkar ta mig upp först då det är dags att så smått börja göra sig i ordning för att åka tillbaka till jobbet igen. Därav tunt med bloggande.

För övrigt så blev jag vansinnigt irriterad igår på den giriga fylletanten (hemsk sak att säga men det är sant - det är så oproffsigt att dricka på arbetstid men är man alkoholist så är man..) som har stället. Visst, vi har entréavgift för de som kommer och dansar (de dricker ju mest bara vatten så annars skulle vi inte gå runt) men det innebär inte att man även ska sätta upp denna avgift på notan för oskyldigt folk som bara kommer in för att ta en matbit och sedan går. Det ledde naturligtvis till att de ifrågasatte detta, jag skickade den ansvariga (S = tanten) till bordet som vägrade ge med sig, de betalade till slut men där förlorade jag såklart dricksen. Jag vet att det bara handlar om girighet för såhär går det aldrig till annars då A är där - tack, gode gud för att han kommer tillbaka från Argentina imorgon!

Dagens positiva nyhet var
vintageklänningen som kommit! Fantastisk och perfekt!

LIKT EN BLOMMA SOM LYFTER HUVUDET MOT SOLEN..

Dra på trissor, men solens mesiga aprilstrålar tar faktiskt redan! Efter närmare två timmar sittandes i öppet fönster (jippi, har eftermiddagssol!) iklädd endast linne (på överkroppen då, byxor hade jag - risk för att grannarna på andra sidan gården skulle ha fått något att titta på annars) kan jag utan tvekan skönja "gränsen" där urringningen varit samt ett gäng fräknar på axlar och överarmar. Ansiktet i sin tur har antagit en - om inte röd så i alla fall blekrosa nyans och fräknarna har kikat fram även där. Fortsätter jag i den här takten kanske jag lyckas gå från att vara spöklikt blek till att vara.. tja, säg beige åtminstone innan midsommar!

LÄTTPÅVERKAD

Första natten på lääääänge som jag lyckades somna innan 4-5 på morgonen (halv 2 närmare bestämt). Fem över 7 ringde mobilalarmet, bestämde mig för att snooza 1 h till men då var det ju omöjligt att somna om! Nu har jag sjukt ont i magen av nervositet eftersom jag ska till läkaren om 10 minuter och inte har gjort min "hemläxa". Dessutom snurrar tankarna efter att jag läste en kommentar på ett annat inlägg som fick mig att börja fundera igen på det som jag förtränger.. Borde vänta tills jag träffar personen (som det handlade om) IRL eftersom det aldrig är bra att prata i telefon om sådana saker - som jag dessutom tjatat om flera ggr tidigare - men det kommer säkert sluta med ett långt och lätt paranoid/t? mail senare idag. God damn it.

HE'S BAAAACK!

Ni måste kolla in detta! Helt hysteriskt. Ja, tänk om...


Fransförlängning

Trots hudterapeutens försäkran om att "Du har jättefina långa fransar" (visst, då jag har färgat dem så att det faktiskt syns!) är jag lite nyfiken på det här med ögonfransförlängning. Skillnaden på modellen/testobjektet är ju verkligen markant men det som gör mig lite skeptisk är påståendet "Resultatet håller i cirka två månader, tills den naturliga ögonfransen trillar av". Ja, jag är medveten om att fransarna naturligtvis trillar av så småningom men frågan är då om fakefransen har tillåtit en ny att växa upp under den gamla eller om de naturliga trillar av undan för undan så man till sist sitter där med enbart de syntetiska?! Jag kan inte tänka mig att det är så men det är inte helt tydligt. Dessutom krävs det ju att man underhåller fransarna ungefär var tredje vecka så det kan bli en dyr historia.

"Min" salong har i alla fall ett erbjudande på just fransförlängning just nu. Bara 575:- (normalt pris 950:-) och jag vet att det är någonting de precis har börjat med. Skynda boka tid om ni är intresserade - erbjudandet gäller bara april ut!

DÄR MIN BREVLÅDA BOR

Flera flickor har redan gjort det och nu är det min tur - ganska så precis där den röda pricken är bor jag!
Karta
Förort, dock rätt lantligt (går man väster- och söderut på bilden ser man mest en massa gröna fält), fyravåningshus i brunvitt tegel från början av 80-talet. Och till det lilla huset på innergården som är en tvättstuga springer jag som en tätting nu i några timmar..

Ta hjälp av Eniro eller Hitta för en egen flyg- eller satellitbild!

BILDFRÅGA

Förresten, en fråga till er som publicerat sådana där satellitbilder alt. flygfoton från t ex Hitta.se i era bloggar. Hur i all världen lyckas ni spara ner bilderna? Då jag ska göra det går det bara att spara ner som GIF eller bitmapp och det sparas bara som en "vit bakgrund" med en blå prick på. Då återstår bara att länka till kartan och då måste man ju avslöja var man bor..

ENSAM OCH ÖVERGIVEN

Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag känner mig lite ensam just nu. Helgen har verkligen varit fullständigt meningslös. Visst, jag jobbade både torsdag och lördag kväll (lagom med folk båda kvällarna) men i övrigt har jag inte gjort ett dugg.. har helt vänt på dygnet, somnar inte förrän vid 4-5 tiden på morgonen och någon slags inbyggd klocka gör att jag oftast slår upp mina ljusblå (=grönbruna) först runt 13.40 rätt så exakt. Ändå är jag jättetrött resten av dagen och kan utan problem sova ett par timmar till lite senare.

Jag vet att jag hade en
lång utläggning om det meningslösa påskandet men ändå känns det lite trist att inte ha firat något alls. Inget godis, inga ägg, ingen sill (som jag visserligen har hemma) eller annan påskmat (lasagne på jobbet räknas väl inte?). Det närmaste jag kommit är ett par påskkort varav en hade en Dubbeltriss i som jag vann zip på - vilket dessutom utlöste ett behov av att spela bort några hundra på nätlotter. Skulle ha ätit lite med mamma + sambo men vi hördes av först idag och hon var inte riktigt kry så vi skulle ta det vid ett senare tillfälle. Skulle även ha träffat en kompis som är i stan bara över påsken men några andra vänner till henne (bekanta till mig) hade planerat in hela helgen för hennes del (och nej, de/hon undrade inte om jag ville hänga på) så det gick också i stöpet och nu ska vi bara ses på en fika imorrn innan hennes tåg går. Det börjar faktiskt kännas lite som om jag har offrat större delen av mitt sociala liv för $ (jobbar ju nästan utan undantag under helgkvällar och då jag inte gör det är det för att K är här). På tal om K svarar han inte i mobilen och har heller inte svarat på sms och det får mig att känna mig än mer övergiven. Dessutom börjar tankarna alltid snurra i paranoida banor om att han har ett annat förhållande i Göteborg då han inte går att få tag i. Rent teoretiskt skulle det ju faktiskt kunna vara så även om det är en sådan liten procentsats som talar för det i jämförelse med motsatsen.

Äh, screw this. Jag har redan ätit kanelbulle, brownies och Pringleschips idag tills jag mådde illa, kan likaväl äta lite till och tycka synd om mig själv.

REDO FÖR VÅRSOL OCH FÅGELKVITTER

Vårjacka


May I present to you min nya vårjacka (värdo bild, den är snyggare IRL - ser ju helt sned ut) - hembudad på
eBay som en ren chansning men den funkar! Märket är American Eagle Outfitters som i alla fall jag aldrig hade hört talas om innan. Betalade totalt ca 300:- (kostat $68 = drygt 500 enligt prislappen) och det kan den väl vara värd. Innerfodret är blårandigt vilket känns sådär men jag gillar materialet (väldigt mjuk bomull) och modellen.

SMÅ GRYTOR HAR OCKSÅ ÖRON

Eardropping.


BEIJING-BLOGG

I och med den ståndande Beijing-resan är det väl inte direkt chockerande att min favvoblogg f n heter Älskade Beijing! Ulrika som har den är full av matnyttiga tips och var dessutom så snäll att hon rekade Phoenix Travel - resebyrån vi tänker åka med - i bloggen vilket enbart ledde till positiv respons så det verkar vara ett bra val. Dessutom.. om jag kan pruta och fyndshoppa som hon kommer jag att vara lycklig! Nej, prutning är inte min starka sida men K har lovat att han är bra på det - vilket jag livligt kan föreställa mig, han kan vara rätt "på" på danskt manér - så han får väl lära mig konsten. Om det bara inte vore så tröttsamt att stå och tjafsa i evigheter om några tior. Men många bäckar små...

SEMESTERPLANER!

Undertecknad + pojke ska göra en liten resa ihop för första gången i sommar (nej, weekendresor till Kphm och Oslo räknas Inte) och jag gläder mig galet mycket! Då vi först började prata om var vi skulle åka tänkte jag mig bara en liten tripp, kanske sista-minuten, någonstans dit det är varmt och jag kan sola.. hade inte direkt några högre krav än så. Bara relalalaxa liksom. Skönt. Varken han eller jag är egentligen chartertypen (speciellt inte han) men eftersom kassan (min dvs) är för skral för att räcka till Sydafrika eller Australien/Nya Zealand dit vi helst vill (dessutom ska man ju åka dit då det är vinter här = södra halvklotet) fick det bli Europa tänkte vi. Det var bara det att vi inte riktigt kunde komma överens.. han föreslog Mallis (hallå, Mallis!) eftersom det tydligen är rätt fint där om man åker upp i bergen "off the beaten track". Jag röstade på någonstans andra sidan havet.. kanske Turkiet eller Grekland. Båda tyckte sedan att Kroatien kanske kunde vara en kandidat, lite annorlunda och inte fullt lika mycket "grisfest". Jag vet inte riktigt hur det gick till då diskussionen vände och vem som kom med förslaget men det slutade med att vi gjorde helt om och nu håller på att planera en resa till..

Beijing
Kina! Ingen av oss har varit där tidigare och det känns som en skön blandning av kultur och citylife. Sen att vi antagligen kommer svettas ymnigt i sommarvärmen (högsäsongen infaller under våren då det är behagliga temperaturer) är en annan sak men hell, han har bott i Florida och jag har överlevt Egypten i juli så det ska nog gå bra. Vi planerar att åka på en 10-dagars resa med Phoenix Travel i början av juli. I priset ingår resa, boende, visum, vissa utflykter med guide samt en del måltider. Anledningen till att vi fastnade för det alternativet är att det kombinerar en gruppresa med utflykter de första dagarna och att man får möjlighet att utforska staden på egen hand de resterande. Många resor som erbjuds är antingen eller så det här passar oss jättebra. Mejlade Phoenix och frågade vad som sker om antalet deltagare är för lågt (vilket kan ske under sommaren då det som sagt inte är högsäsong) och fick till svar att då ställs resan in. Vi har då möjlighet att antingen omboka till ett annat datum eller få tillbaka pengarna och välja en annan arrangör (har sett ut ett reservalternativ hos Svensk-kinesiska Resebyrån). Håller tummarna för att det inte sker! Vi har inte bokat resan ännu men planerar att göra det då K kommer upp nästa gång (det är lite meck runtomkring med att skicka passen till kinesiska ambassaden för visum etc). Jag ser fram emot det! Shopping paradise - shop 'til I drop! Och lite kultur däremellan förstås.. :) Så ni får ha överseende med att det kan bli en del Kina-prat i bloggen framöver.

DET LÖNAR SIG ATT VÄNTA..

E-bayfynd!






.. till ända in på småtimmarna för att kamma hem den här --------> fina klänningen! $15.50 och sedan får vi se vad frakten blir.

Perfekt sommarklänning i alla fall! Och nu ska jag zzzzzova...!









PÅSKIGT

I mitt tycke måste just påsken vara den mest meningslösa högtid som finns (kanske efter pingst, kristi himmelfärd, allhelgona..). Ledigheten i all ära men själv associerar jag det enbart med att proppa i sig så mycket ägg som möjligt (fast jag gillar ägg - hårdkokta), äta äckligt påskgodis (DE äggen gillar jag däremot inte) samt att på påskafton - eller är det långfredagen? - äta någon sorts buffé som har blivit en hybrid av jul- och midsommarmaten. Man gör ingenting annat än äter m a o! Möjligtvis tittar man på någon remake av Jesu uppståndelse (det där kändes som fel ordval men..) på tv och går i kyrkan om man är religiös. Det är allt.

Kanske har det något att göra med att vi aldrig firat påsk speciellt ivrigt i min familj. I år var jag bjuden till Eskilstuna (där pappa och farfar bor) dit även bror med flickvän skulle komma men i och med att jag jobbar både ikväll och på lördag kändes det inte aktuellt att fara. Kommer förmodligen att träffa mamma med sambo och äta lite någon av dagarna och sedan ska jag träffa en kompis som är i stan över helgen, kanske över en öl (dvs cider) på
Kelly's på söndag. I övrigt har jag inga direkta påskplaner förutom att jobba lite med en sak åt K (en rapport på norska som ska översättas till svenska), göra en annan sak åt A som jag skjutit på hur länge som helst + läsa massor. Känns rätt skönt. Hur som helst önskar jag er alla en..

Glad Påsk

SPELDJÄVULEN

Okej, akta er för Svenska Spel. Skrapa Triss och sån't på nätet = farligt beroendeframkallande. 200 spänn bye bye (fast jag vann faktiskt 50.. och spelade bort *host*).

LOVE IS A YELLOW DRESS

Mangoklänning




Jag är galet sugen på den här klänningen från Mangos
webshop. Så söt och somrig! Dessvärre finns den bara kvar i strl M. Någon som har sett den i butik här i landet?











ÅTERUPPSTÅNDEN

Back from the grave!

Ja, jag är fortfarande alive and kickin'.. ingenting har hänt.. jag ska inte sluta blogga osv. Jag har helt enkelt haft en liten paus, först med anledning av besök onsdag-lördag och sedan ytterligare ett par dagar bara för att chilla så att säga. Bloggläsandet återupptog jag för ett par dagar sedan men först nu har jag orkat sparka igång med ett inlägg själv. Känner mig inte supermotiverad heller f n, lite beroende på att jag är mer än lovligt less på designen här.. känns old men jag har inte riktigt någon lust att ta itu med saken heller. Har mina funderingar på att flytta till
Blogger där det är större frihet då det gäller stilmallar (samt gratis!). Dessutom kan man ju faktiskt ta med sig sina gamla inlägg - dessvärre inte kommentarer - men det är så mycket som skulle gå förlorat i form av bilder m m som jag inte har kvar i datorn. Plus att det är ett jättejobb att lägga in 700 gamla inlägg. Kanske man helt enkelt skulle börja om från scratch där men det vill jag inte riktigt heller.. Hm, får se hur jag gör. Tills vidare huserar Nippertippan i alla fall här!

DANSKARNA SÄLJER UT

Läste hos Anna + Malin att favoriterna Munthe plus Simonsen håller sin utförsäljning nu i några dagar.

65-80 % rabatt på varor från tidigare kollektioner
4-5/4 kl 15-20 och 6/4 kl 15-18
Götgatan 34, 1 tr

Tyvärr hinner jag inte åka förbi idag innan jag ska till restaurangen, håller tummarna för att jag har tid imorgon istället och, framför allt, att det finns några godbitar kvar i de små storlekarna!

NEDRÄKNING

Om sisådär 33-34 timmar anländer min dejlige dansk, den här gången från Köpenhamn (fast han bor i Göteborg.. jag förstod på bloggträffen att jag inte gjort det riktigt klart). Hur som helst har han några dagar ledigt och kommer upp för att träffa mig trots att jag varnat honom för att jag troligtvis kommer att vara tvungen att hoppa in på restaurangen så att vi bara får nätterna + några timmar mitt på dagen ihop. Det där med restaurangen är however lite rörigt just nu, bossen stack till Argentina idag och på torsdag åker hans mamma (som också jobbar där) efter och de stannar borta i två veckor. Det innebär ju att det inte finns någon kvar som kan sköta stället om inte hans bror hoppar in och de har pratat om att hålla stängt så länge, vilket ju skulle innebära att jag inte behöver komma dit. På ett sätt skulle det kännas skönt (inte minst nu då K kommer) men å andra sidan förlorar jag så pass mycket pengar att det inte är värt det, bara för att få ta det lugnt. Ikväll ska jag i alla fall dit så vi får se vad som har beslutats då.

Hur som helst längtar jag tokmycket efter min kärlek.. det är verkligen konstigt hur känslorna kan växa mer och mer ju längre tiden går. I vanliga fall brukar det vara precis tvärtom för mig, jag faller som en fura från början innan känslorna mattas av. Men mellan mig och K blir det bara bättre och bättre! Det är kärlek.. banne mig!

LÄSTIPSET

Köpstopp råder just nu! Fast bara på pocketböcker som väl är.. Har den lilla egenheten att jag gärna shoppar upp mig på ett gäng på t ex Adlibris för att sedan plöja en eller två innan jag nosar upp nya att beställa trots att jag fortfarande har flera olästa (fyra i hyllan just nu och då räknar jag med tegelstenen Narnia i paperback som jag har en känsla av att det dröjer innan jag tar tag i). Satte dock igång med en igår som jag hittills varmt kan rekommendera och det är Rismodern av Rani Manicka - ett epos om livet för några generationer i 1900-talets Malaysia. Ovanligt för mig som brukar föredra hederlig chicklit!

Rismodern

MITT I NATTA

Ja, jag är fortfarande vaken (klarvaken kanske inte är ordet dock, mer typ trött-men-inte-komatrött-alltså-stannar-jag-uppe-på-pin-kiv-trött). Sett på "Jag är Dina" (konstig med stort K) Nojjat över huruvida jag skulle buda på söt skjortklänning men bangade då jag såg att den fanns i Thailand. Bakat banankaka och ätit upp halva. Allt gott påste är slut, kvar finns sådant i stil med tropisk blandning (yek) och något obestämt rött (dessutom lösvikt = extra jobb). Mina lår brinner upp (dumma laptop). Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget. Är nog rätt trött ändå. Godnatt.

NANNAS SMYCKEN

Nanna Schultz Christensen heter en dansk tjej som designar och tillverkar egna smycken under namnet nscc - nanna schultz christensens creations. De flesta smycken finns bara i ett eller ett fåtal exemplar och hon tillverkar även efter önskemål. För oss som inte är så händiga (gud, vad skoj det skulle vara att lära sig att göra egna smycken!) kan det kanske vara ett sätt att få ett unikt halsband eller ett par söta örhängen till en rätt billig peng.. priserna ligger på ca DKK 99:- och ett par hundralappar uppåt.

Här är några av mina favoriter just nu.

NSCC - örhängen 2 NSCC - halsband NSCC - örhängen 1

Bilderna är publicerade med tillstånd från nscc

RÄTT DIAGNOS

Your Ideal Relationship is Serious Dating
 

You're not ready to go walking down the aisle.
But you may be ready in a couple of years.
You prefer to date one on one, with a commitment.
And while chemistry is important, so is compatibility.
What's Your Ideal Relationship?

Så sant som det är sagt! Och vilken lycka för mig att det är exakt vad jag pysslar med.

BITTER OCH CYNISK (!)

Kalla mig gärna bortskämd och krävande eller vad ni vill.. men lite bitter blir man ändå efter att ha slitit häcken av sig för ett större sällskap under två kvällar där notorna slutat på 1 700:- respektive 2700:- och man sedan inte får ett öre i dricks. Och nej, jag gjorde inga misstag.. servicen var oklanderlig, de tyckte maten var god och var väldigt nöjda med allt osv - så varför visar man då inte det? Det är inte så att jag kräver 10 % eller så, det hade räckt med en symbolisk tjuga bara så att man slipper känna sig så värdelös. För jag skulle i alla fall inte ha mage att parta till det för de summorna och sedan inte lämna en slant till servitrisen. Men det är ju bara jag.