"Syg"

10.30 idag gick jag hem från jobbet. Sedan dess har jag sooovit! Feber, ont i hela kroppen (My Gad, varför har jag ingen personlig massör?), ont i hals och öron. Holy crap rent ut sagt.

Och imorgon ska Dansken komma ner är det meningen - som det känns nu lär väl det få ställas in. Nästa helg har de nån stor jobbleverans också så då kan vi inte ses. Buhu.. blir lite gråtig då jag tänker på det! Ses vi helgen efter så kommer det vara fyra veckor sedan vi sist fick pussas.

Sa jag att min
stalker har ringt idag också? Tre samtal med början innan 7 på morgonen. Svarar inte så kanske han ledsnar snart..

Ska man vara lite positiv så kan jag berätta att jag har en ask belgiska jordgubbar som ska ätas med skivade bananer. Och en kanelbulle eller två. Kanske till Thank you for smoking om en liten stund.

Ps! Tack för alla kommentarer! Ska ta mig i kragen och svara på de snart - är riktigt dålig på de just nu.

27, going on 14

Pinsam sak jag råkade göra i lördags natt - och mig!

Det finns ju en mycket vacker
man jag träffade (att kalla det för "dejta" är nog att ta i) ett par ggr strax innan jag stötte på Dansken. Och som definitivt skulle hamna på min freebielista* om vanliga människor fick vara med och inte bara kändisar. För han var bra. Ruskigt bra. Eller vi var bra ihop snarare. (Hm, undrar om jag saknar honom?)

I alla fall. Då jag har fått mig ett par glas ringer jag folk. Nästan utan undantag (det är därför jag borde lämna mobilen hemma vid dylika tillfällen). Och nu ringer jag den här mannen. Det är bara det att jag ångrar mig efter att det gått ett par signaler och han inte hunnit svara så jag lägger på. Naturligtvis ringer han upp igen tio sekunder senare. Han verkar inte känna igen min röst så jag spelar lite förvirrad och säger att jag måste ha ringt fel. Gott så och vi lägger på.

Men nu är jag en sådan jubelidiot att jag bestämmer mig för att jag vill prata med honom i alla fall och ringer upp igen! Presenterar mig och nu vet han ju vem jag är. Får veta att jag har flyttat till Danmark och han säger att han precis kom hem från krogen själv och ska sova ("Men ring gärna nån annan dag"). Vet att jag överdriver men nu skäms jag verkligen. Hur gammal är man om man sitter och ringer gamla ex klockan 3 på morgonen bara för att man fått sig ett par glas? 14? Och han är 40. Lär väl aldrig någonsin ringa honom igen.

* Känd från Friends. Om man har ett förhållande får man göra en lista på fem kändisar man får ha sex med utan att ens partner kan bli sur.

Äckel

Tänk vad min mobil har ringt mycket sedan jag satte in annons om lägenhet i Den Blå Avis i förrgår kväll. Igår glömde jag den hemma = tre missade samtal från okänt nummer men inget meddelande på svararen. Imorse ringde den kvart i sju från okänt nummer. Jag svarade inte. I förmiddags ringde den igen från okänt nummer. Tyst i luren men jag hörde att det var någon där. Några timmar sedan ringde den ytterligare en gång - från *tada!* okänt nummer. Konversationen gick ungefär såhär i en något förkortad version:

- Du hade sökt lägenhet?
- Ja - det stämmer!
- Hur stor ska den vara?
- Tja.. minst 30 kvadrat.
- Hur mycket får den kosta?
- Max 5000:- inkl. forbrug som jag skrev i annonsen.
- Ok, jag har en lägenhet på ???gade
(minns inte namnet) som kostar 5500:-.
- Det är nog tyvärr lite för mycket för mig är jag rädd.
- Hm.. ok, vi kan nog komma överens om något.
- Eh, jaha. Kan jag komma och titta på lägenheten?
- Vi kan komma överens om hyran först.
- Men alltså - jag kan inte bara tacka ja på telefon i alla fall. Jag måste få se lägenheten.
- Du kan få den billigare. Fast då ingår det att vi knæpper
(= kn*llar) en gång i månaden.
- ?! Nej tack! Adjö!

På något vis anar jag att det kan ha varit samma snubbe som ringde alla gånger..

Bröllop!!!

image646

Inte för mig men i lördags friade min lillebror Daniel till sin flickvän!

Quelle otippat - sån't ger ju drösvis med vuxenpoäng! - men ett stort GRATTIS till er!

Hur frieriet gick till kan ni läsa om hos
bruden. Jag vill också ha en såndär romantisk pojkvän..

Kick me while I'm down

Depressed. Spelar ingen roll att idag är en ledig måndag, den är lika dum för det..

1. Insett att jag antagligen inte har råd med Thailand i vinter. Att spara ca DKK 3000:-/månad nu skulle väl kunna funka nätt och jämnt men att göra det då jag lär få betydligt högre hyra + då de börjar dra 4% av min lön i pension går inte utan att jag ska behöva leva på makaroner och ketchup. Jag vill åka!

2. Måste anlita dyr flyttfirma till flytten. Så fort jag vet var jag ska ta vägen då. Note to self: hitta lägenhet!

3. Jag är ful i håret. Grundlovsdag och därmed ledig nästa tisdag. Utmärkt tillfälle att åka till Malmö och
Chic. Förutsatt att det finns någon lucka då.

4. Och så i-landsproblemet: De hade bara vidrig mjölk kvar på IRMA efter helgdagarna. 1,7%.. jag vill ha mjölk - inte grädde! Och jag vet att jag är fånig men jag gillar inte smaken.

Bar Rouge

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Gårdagskvällens "have a drink and catch up" med Therese resulterade i sänggång först vid 4-bläcket imorse = trött, huvudvärk och en hals som sandpapper idag.

Men jag gillar verkligen
Bar Rouge där vi hängde ett tag. Snygg inredning, goda drinkar, bra musik, blandat folk och många snygga män (fy på mig!). Och inga problem att komma in utan att stå på gästlistan. Rekommenderas.. rätt pricey dock.

image644
Bar Rouge

Here we go again

Nu sätter bostadsjakten igång igen! Rättare sagt, det är hög tid för mig att börja leta eftersom det bara är en dryg månad kvar tills jag blir utkickad från denna :( Har redan kikat lite och det är onekligen lätt att tappa modet då man ser prisnivån, folk saltar nog hyrorna ganska så friskt! Inser att jag hade rätt mycket tur med den här lägenheten, 3500:- för en rätt stor 1:a fem kilometer från Rådhuspladsen är prisvärt även om den inte är i absolut toppskick. Så det är trist att Heidi nu ska sälja andelen (och jag tänker inte köpa den).

Kravspecifikation för nästa lya

- Uthyrningsperiod minst ett år - gärna längre (sedan köper jag nog en andel, alternativt ger mig på det omöjliga uppdraget att skaffa ett förstahandskontrakt)

- Läge: Fredriksberg, någon av alla stadsdelar som slutar på -bro, Amager, Sydhavn (där bor jag nu). Valby eller Brønshøj är andrahandsval. Viktigt att det inte är alltför krångligt att ta sig till S-togen mot Ballerup/Fredrikssund .

- 1:a eller 2:a på allra minst 35 kvadrat. Maxhyra 5000:-, helst mindre.

- Goda förvaringsmöjligheter i lägenheten (vilket jag inte har nu!) och brukningsbart källarförråd

- Helst fællesvaskeri, alternativt närhet till møntvask

Det är väl inte helt omöjligt tycker jag! Ni kan ju hojta om något dyker upp, haha..! Genom logistik-Søren på jobbet har jag faktiskt redan ansökt om en lägenhet (första hand!). Chansen att jag får den är dock minimal eftersom den först ska bjudas ut till husets alla nuvarande hyresgäster och deras släktingar. Svågerpolitik! Men håller en tumme i alla fall!

Imorrn är det jag som börjar sätta ut bostadsannonser!

Friday, baby!

Äntligen fredag!

Busy, men bra dag på jobbet. Föredrar då det är mycket att stå i och då vi bommade igen stället kl. 16 låg det t o m några grejor i mina backar att ta itu med nästa vecka - jag som lyckats hålla dem tomma i flera dagar. Hade dessutom ett skojigt samtal med en av KAM:arna i Sverige som fyller år idag (39 f ö). Inga tecken på åldersnoja uppenbarligen och att t ex tatuera sig är inte aktuellt eftersom han redan har Bamse med en golfklubba på ena överarmen! Haha, jag dör.. ska bli rätt kul att se den då jag åker upp på säljmöte till hösten skulle jag gissa om inte han hinner komma hit först.

Nu väntar hela tre dagars ledighet eftersom vi i Danmark varit begåvade nog att behålla annandag pingst som helgdag. Hurrahurra!

Syskonkärlek

Jag och Trine hade en liten diskussion idag om barn - främst om hennes Tildemus och om huruvida hon och sambon tänker sig att skaffa ännu en kotte (hon är 38 så då har man väl inte all tid i världen längre). Det jag hängde upp mig på var i alla fall då hon berättade att en väninna till henne, ett ensambarn, sagt att alla människor som bara skaffar en enda unge borde typ skjutas eller hängas upp i strypsnara i ett träd. Hm. Hon önskade mao att hon hade haft ett syskon.

Fick mig att fundera. Det här har jag hört tidigare också - av Föredettingen om jag inte minns fel - dvs, att valet att bara skaffa ett barn är något av det mest själviska som finns. Jag vill verkligen bara ha ett barn i framtiden och om det nu blir med Dansken ska vi nog vara jävligt glada om vi får detta enda också (med tanke på hans "tillstånd"). Undrar om det räknas att ungen faktiskt kommer ha ett halvsyskon, visserligen två generationer äldre..? Det är nog inte samma sak. H*n lär väl få skaffa sig en Mållgan.

Mummy dearest

På söndag är det ju MORS DAG i Sverige, tack och lov för bloggosfären som påminde mig om detta! Här var det för ett par veckor sedan, funderade lite på om jag skulle uppmärksamma det då eller vänta tills det var dags i Sverige - kom fram till att det fick bli det sista alternativet. Nu kom jag hur som helst på det igen lite för sent för att ett kort ska hinna fram så det blir till att använda sig av någon av alla dessa gåvotjänster på nätet antar jag!

image643
Mamma + jag - taget på min födelsedag förra året. En fotad pappersbild så därför är den lite dålig..

>> Daniel - vad ska du ge henne?

Att lyxa till det och bli besviken

I lördags roade jag mig med att i princip slänga DKK 649:- i sjön!

Hade nämligen bokat tid på
Beauty Avenue, en salong på Fisketorvet, för deras "Freshen Up!"-paket. Det vill säga ansiktsbehandling, färgning av bryn och fransar samt fransk manikyr. Ska inte tråka ut er med med en lååång harang om allt som var dåligt och vad som var ok men jag kan säga som så:

- Då jag får en ansiktsbehandling vill jag gärna att hudterapeuten kommunicerar med mig om vad hon gör. Med andra ord, jag vill att hon guidar mig genom de olika stegen och berättar vad hon använder för produkt (det var Dermalogica) och vad den gör för bra för just min hy.

- Då jag färgar bryn och fransar vill jag bli tillfrågad om vad jag vill ha för färg, inte minst på brynen. De blev lite väl mörka men har hunnit vänja mig nu.

- Då jag får manikyr vill jag att hon är grundlig och inte filar mina naglar helt snett (vågigt liksom!) samt gör ett så undermåligt jobb med lackningen att jag får ta bort allting då jag kommer hem och fila till formen igen på egen hand.

Så nu vet ni var ni inte ska gå om ni vill unna er en skönhetsbehandling i Köpenhamn. Och var jag inte kommer gå tillbaka.

Thailand

KRAVSPECIFIKATION:

Vacker natur, blått hav, vita stränder
Ej party-party - ej pensionärskoloni - ej skrikande kids
Icke att förglömma - ej prostitutionsturism (Pattaya?)
Gärna kunna "utforska" naturen = lite äventyr!

Var i Thailand ska man åka? Över jul och nyår. Krabi? Phi Phi? Khao Lak? Phuket?

Hjälp!!! / Thailandsnovisen

My personal shopper

Om 3 timmar landar söthjärtat på Kastrup för en weekend med puss & kram. Längtar! Och han är verkligen söt - inte minst för att han ringde mig från ett ICA för en stund sedan bara för att höra vilken sorts te (dyrt i Danmark!) samt exakt vilka sorters lösgodis jag ville att han skulle köpa med sig. Gulle honom.

Budapest-rapport

Lill-Elin påpekade i en kommentar att jag inte rapporterat om Budapest-resan ännu och det har hon ju fullkomligt rätt i. Tiden har inte riktigt räckt till, som så ofta numera, men här kommer i alla fall några rader. Eller, några rader.. varning för långt inlägg!

Vi flög till Ungern med
Malev och bodde tre nätter på Hotell Astoria på Pest-sidan. Totalt pris ca DKK 3700:-. Har inte så mycket att säga om hotellet egentligen, standarden var helt ok och det var nära till det mesta + att närmaste metro - som heter just Astoria - låg ca 10 meter från entrén. Det enda jag har att anmärka på såhär i efterhand är att vykorten jag lämnade in i receptionen strax innan vi åkte fortfarande inte har nått sina mottagare nästan två veckor senare. Men om det är hotellets eller det ungerska postverkets fel är ju svårt att säga.

image632

















Piña Colada och Mojito på hotellrummet - med lite tilltugg..

Det är en vacker stad, lite lik Prag som också delas av en flod med gamla och nya delen på vardera sidor, men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker litelite bättre om den senare. Varför vet jag inte riktigt men där är mysigare på något sätt.

Vad gjorde vi då? Tja, de vanliga turistprylarna antar jag. Åkte över till Buda där vi tog bergbanan (Sikló) upp till Castle Hill och dess sevärdheter, bl a Mattiaskyrkan och Fishermen's Bastion. Tillbaka till Pest och katedralen St Stephen där vi klättrade de 146 trappstegen upp och ner till toppen för att kika på utsikten. K, som har betydligt bättre kondis än jag, stannade och hade sig flera gånger medan jag tyckte det var a piece of cake - haha!

image633
Utsikt från Chain Bridge och Donau mot Royal Palace på Castle Hill

image634
Bergbanan upp. Jag skymtar där också..

image635
Spelemän

image639
Min lunch på dyrt café utanför katedralen

image638
K-baby beundrar utsikten

Tyvärr hade vi otur med vädret, växlande molnighet och spridda skurar i stort sett hela helgen. Solen kom fram ibland men det var rätt kyligt då den inte gjorde det. Därför bestämde vi oss för att spendera några timmar på fredag eftermiddag på Centraleuropas största shoppingcenter, West City Centre. Det var nog en liten miss eftersom shoppingen i Budapest = ingen höjdare i mina ögon. De hade visserligen en del lite roliga affärer, LÓccitane, Douglas (typ Kicks, tror det är tyskt), Promod (kläderna ser betydligt snyggare ut på hemsidan än IRL) m.fl. Den enda butiken jag gick lös i var dock en inhemsk, billig drugstore jag inte minns namnet på. Nattkräm, handkräm, nagelbandskräm, Nivea bus, nagellack m.m - allt för 60:-!

Bortsett från de shoppingfynden upplevde jag faktiskt inte Budapest som speciellt billigt alls. Hade tänkt mig att titta efter lite prisvärda skor och väskor men hittade bara märkesvarianter och de var lika dyra, om inte dyrare, som hemma. Vi gick en del på Váci utca (Budapests motsvarighet till Ströget typ) och kikade in på både Mango och Zara men nej, betydligt tristare utbud än här. K lyckades dock köpa på sig ett par byxor på Zara.

Andra dagen lyckades vi gå vilse på väg till Nagycsarnok, matmarknaden, tack vare klantarna på Lonely Planet som märkt ut den på fel ställe på kartan. Väl där så var det inte speciellt intressant i och med att varken K eller jag egentligen var så intresserade av att köpa med oss salami, paprika och liknande hem. Gick väl därifrån efter 10 min.

image637
Ingen korv för mig

Hann med en sväng förbi Parlamentet innan vi tog metron upp till termalbadet Széchenyi. Där var det fler svenskar än vi träffat på under hela vistelsen, blandat med andra turister samt massa Budapest-bor. Har ni någon gång sett de där turistbilderna från Budapest av äldre män som spelar schack i rykande blått vatten utomhus? Nå, de är tagna där. Széchenyi har ett dussin inomhusbassänger och tre utomhus med olika temperaturer, och efter en stund i de allra varmaste var man rätt mör vill jag lova. Var ju rätt kallt i luften och det var inte så skönt att springa mellan bassängerna i bara bikini och flip-flops precis. Dessutom hade vi inga handdukar med oss utan hyrde där, men handdukar.. neeej, lakan var det. Sög ju upp vattnet väldigt bra - nej.

K passade även på att ta en massage men den var tydligen sådär. Väldigt standard och massören (nej, ingen tjock östeuropeisk tant!) var inte alls lyhörd för önskemål. Så åk gärna till badet men skippa behandlingarna. Och ta med er egen handduk!

image640
Inga bilder inifrån badet tyvärr

Åt gjorde vi faktiskt himla bra! Båda kvällarna tog vi metron upp till Oktogon och området runt Liszt Fetenc tér - ett litet grönt torg omgärdat av krogar. Första kvällen hade vi beställt bord på ett rätt trendigt ställe, Menza, som fanns med i guideboken och andra kvällen gick vi ett varv innan vi bestämde oss - satt ute i ösregn under presenning och värmelampa, mysigt var det! Bra mat på båda ställena och billigt om man jämför med restaurangerna runt turistattraktionerna så dit rekommenderar jag att man beger sig för middag om man är i Budapest.

image641
Jag på Menza

I helhet, en bra resa och jag tycker vi hann med det mesta!

Skandinaviska är väl ett språk?

Jag börjar bli lite språkförvirrad på jobbet känner jag. För det första så arbetar jag bara med danskar med undantag av en tjej som är norska. Alltså blir det så att man gärna "fördanskar" en del ord och liksom ställer om sig i huvudet för att kunna hänga med i samtalen. För det andra så arbetar jag ju mot Sverige vilket innebär att jag dagligen skriver en massa mails på svenska samt pratar med svenska kunder. Märker att vissa ord och uttryck som jag använder på danska har jag svårt att direktöversätta till svenska och det innebär att jag ibland får lov att formulera om mig då folk inte helt förstår vad jag menar.

För det tredje, som lök på laxen, har jag nu börjat sitta lite på Norge som en del i ledet mot att bli en nordisk avdelning och inte fullt lika landuppdelad som den varit. Det betyder att jag ska ställa om mig till norska from time to time också och - trots att jag tidigare aldrig haft problem med att förstå språket - det är lite marigt nu i början i och med att de har så många olika dialekter. Danska förstår jag numera helt och hållet också i telefon och jag antar att det kommer med norskan också, det handlar väl bara om att vänja sig. Och ja, jag vet att de tre språken inte är olika varann men det är faktiskt inte så lätt att växla mellan dem titt som tätt.


Idag är jag dock ledig och då blir det svenska för hela slanten!


Vojne vojne

Jaha. Nu ligger han nedsövd på intensiven med akut lunginflammation. Trine på jobbet hade inbrott i sin lägenhet idag. Telefonerna på jobbet låg nere till en timme innan hemgång. Vi är halv styrka på avdelningen imorgon och på fredag också (som idag). En helt (o)vanlig tisdag. Ändå har det varit en rätt bra dag!

2 års-jubileum

image631

13 maj 2005.

2 år idag. Hoppas det blir många fler. Hipp hurra för oss!

ESC '07 - vinnare!

SERBIEN vann!!! Hurra! Vad glad jag är - mycket välförtjänt! Och pilutta er, Ukraina!

Kan tillägga att jag vann 1000:- spänn. Också hurra!

Tre

Tre bra saker med fredagen den 11 maj som snart är till ända innan jag tumlar i säng:

1. Jag ser ljuset! Bokstavligt talat. Var och provade ut linser efter jobbet och nu har jag engångsvarianten gratis i 14 dagar innan det troligen blir ett abonnemang för ca 300:-/månad. Eller kan man vara så fräck att man ber om receptet (synundersökningen var också gratis) och sedan köper de billigare på nätet? Jag är inte helt säker på det.

2. Fått låna hem en ångstation (= ett fancy strykjärn) från jobbet ett tag. En av förmånerna - låna hem prylar och testa. Jädrans vad jag ska passa på och stryka lakan.. tristast av allt vanligtvis.

3. Dansken har fått tid för konsultation hos Doktor Kuk om en dryg månad. Ja, det var hans ord - inte mina! Nu så.. bebis!!! (Oroa dig inte, honey - säger till då det är dags om ett par år)

ESC '07 - semiresultat

As if mina favoriter skulle gå vidare.. icke! Ett tjockt östblock fick vi:

Serbien
Georgien
Makedonien
Bulgarien
Turkiet
Moldavien
Vitryssland
Lettland
Slovenien
Ungern

Nöjer mig med en enda kommentar.. Slovenien?! Sirenen från Ljubljana? Jag börjar tappa hoppet om ESC:s framtid.

Förlorade pengar gjorde jag också.

ESC '07 - semicountdown!

image630Är lite mer upphetsad än vad som är helt normalt just nu. 1 timme kvar!

Semifinalsnacks: Skivade jordgubbar och bananer. Potatisskruvar och fulcola.

Och så håller vi en pytteliten extra tumme för Danmark och DQ!

ESC '07 - semisatsning

Nu har jag satsat en pyttesumma på kvällens semiutgång.

30:- på att Bulgarien inte tar sig vidare.

70:- på att Montenegro gör det (höga odds - och det brukar ju gå bra för Balkandrevet).

En hundring känns inte som hela världen att förlora. Undrar vad jag ska tippa tills på lördag? En slant på Ukraina och en på Ryssland kanske?

Fast om Ukraina vinner så ställer jag mig och dunkar huvudet i väggen en timme eller två. Helgerån! Av eurovisionen.

Sommarfesten

Idag på jobbet delades det ut laminerade inbjudningar till sommarfesten den 8 juni. Det är två partaj per år, ett innan jul och ett innan alla går på ferie.

Festen äger rum på en golfklubb med början efter jobbet kl. 16 och in på småtimmarna och eftersom instruktionerna innefattar att ha på sig platta skor så verkar det ju rätt troligt att vi ska kicka loss med något golfrelaterat. Skit också. Jag är helt värdelös på att spela - även minigolf - och så är det ju så trååååkigt!

Lite smånervöst är det faktiskt också med den här festen. Naturligtvis tänker jag gå men känner egentligen inte att jag har så värst mycket gemensamt med de flesta på kontoret. Visst kan jag prata med tjejerna på min avdelning men de är ju allihop runt 40. Även om jag har daglig kontakt med flera andra, äter lunch och så samt har ärenden in till varann ibland så känner jag ju dem inte. Den enda jag till 100% känner att samtalet flyter på med då det rör andra saker än jobbet är faktiskt säljchefen Karsten. Him I like. Söt är han också. Lite taskig matchningsförmåga då det gäller kläder kanske.

Men det blir säkert kul.

Fröken Snusk

För typ ganska så länge sedan köpte jag ett set makeupborstar i äkta hår. Idag tvättade jag dem på riktigt med schampoo för första gången. Snusk, snusk! Nu är det jag som köper en brush spray att hålla dem fräscha med mellan tvättarna - minst en gång i månaden fr o m nu! Man vill ju inte ha ögoninflammation eller något annat läskigt.

Ingen smygblogg!

Om ni mot förmodan undrar varför jag bloggar dagtid idag så är det inte för att jag smygbloggar från jobbet! Är sjuk - ingen jättegrej, men har åkt på någon magåkomma och håller mig till flytande föda för tillfället. Dåliga skaldjur kanske är orsaken? Nej, jag vet inte. Hur som helst är det rätt skönt att vara hemma och fixa lite. Det ser ut som kriget här och om jag orkar tänkte jag röja lite sedan.

ESC '07 - semin!

Bulgarien.. Israel.. Cypern.. Vitryssland.. Island.. Georgien.. Montenegro.. Schweiz.. Moldavien.. Nederländerna.. Albanien.. Danmark.. Kroatien.. Polen.. Serbien.. Tjeckien.. Portugal.. Makedonien.. Norge.. Malta.. Andorra.. Ungern.. Estland.. Belgien.. Slovenien.. Turkiet.. Österrike.. Lettland.

Puh, där har vi de 28 länder som startar i semifinalen imorgon! 28 ska skalas ner till 10 vilka är de som lyckas kvala sig vidare till lördagens final.. blir nog tufft. Men spännande!

Här är de 10 bidrag jag gärna skulle se gå vidare från semin. Utan någon direkt inbördes ordning.


1. Danmark


"Drama Queen" - DQ (Peter Andersen)
Klart jag håller alla tummar som finns för mitt Danmark! Visst, låten är rätt simpel men på något vis tilltalar den mig ändå. Dessutom verkar Peter Andersen vara en riktigt sympatisk kille som är väl värd att ta sig till final.

2. Andorra

"Salvem el món (Let´s save the world)" - Anonymous
Blink 182 meets Millencollin eller någonting i den stilen. Men jag tror och hoppas faktiskt att Anonymous lyckas föra sitt Andorra till final för första gången sedan landet debuterade för tre år sedan. Förutsatt att de kan uttrycka den energi som låten behöver också på scen.

3. Serbien

"Molitva" - Marija Serifovic
Balkanballad som nästan spelar i samma liga som Bosnien-Hercegovinas "Lejla" 2006 och Serbien-Montenegros "Lane moje" 2005. Mäktig bit som dock kräver ett par lyssningar för att sätta sig och jag bara hoppas att Marijas något maskulina utseende inte kommer ligga henne i fatet i denna utseendefixerade ESC-värld..

4. Cypern

"Comme-ci comme-ca" - Evridiki
Bra och snyggt producerad låt men som jag kanske tror kan låta lite trist på scen. Har redan spelat den här i min MP3 ett bra tag nu så personligen har jag ledsnat lite. Men den håller.

5. Vitryssland

"Work your magic" - Koldun
Snyggaste videon, en av de snyggaste artisterna - ja, och så är ju låten bra också! Gillar verkligen att den är lite suggestiv och teatralisk och det får gärna gå nästan hela vägen för Koldun. Främst av moraliska skäl med tanke på hur det står till med demokratin i Vitryssland idag. Final i Minsk 2008 - nej tack!



6. Island

"Valentine lost" - Eirikur Hauksson
Den här har tappat så mycket sedan den översattes till engelska, tråkigt! Men det är fortfarande en bra låt och jag gillar ju Eirikur och hans röst så jag hoppas den går vidare. Tyvärr är jag långt ifrån säker på det.

7. Makedonien

"Mojot svet" - Karolina
Versen är sisådär men det uppvägs av refrängen som jag tycker är toppen. Av någon anledning verkar Makedonien alltid klara sig vidare från semin för att sedan hamna så pass långt ner i den slutgiltiga poängställningen att de får kvala nästa år igen. 2007 är nog inget undantag från den regeln.

8. Israel

"Push the button" - Teapacks
Årets mest kontroversiella bidrag (och nu pratar jag låttext - inte artist för där vinner Ukraina med hästlängder) som fått mycket publicitet för att den påstås handla om Irans kärnvapenindustri. Politiska texter är, som alla vet, inte tillåtet i ESC där allt  helst ska vara fun and games. Hursomhelst, jag gillar låten och hoppas att den inte är för "konstig" för resten av Europa. Det finns nog risk för det. 


9. Moldavien

"Fight" - Natalia Barbu
Också en låt som kräver ett par lyssningar. Den är lite anonym men jag tror det kan gå vägen, förutsatt att Natalia gör ett bra framträdande och hennes röst håller IRL.

10. Malta

"Vertigo" - Olivia Lewis
"Alla" gillar den här och själv är jag lite kluven. Men jo, det är en bra låt och jag tror den går vidare så den får vara med. Dessutom gillar jag
videon väldigt mycket.


Bubblare:

Ungern
"Unsubstantial blues" - Magdi Rúzsa

Österrike
"Get a life - get alive" - Eric Papilaya

Schweiz
"Vampires are alive" - DJ Bobo (suck!)

>> Lyssna och se på låtarna på svt.se.


Gäsp

Jag är så trött på att vara trött. Trött då jag vaknar.. trött då jag kommer hem från jobbet.. trött på helgerna då det är meningen att man ska försöka ha ett liv.. trött då jag umgås med K eftersom det blir så mycket mer intensivt än min vanliga vardag.. Konstigt nog är jag aldrig trött på jobbet - det hinns liksom inte med.

Men nu är jag trött så då är det dags att sova.

Apropå shoppingbehov

I och med att Budapest-shoppingen - i mitt tycke - var rätt usel gick jag bananas på taxfreen istället!

image626
Löspuder från Chanel - mycket nyfiken på att testa!

image627
Världens bästa bodylotion

image629
Set med mascara, kajal, ögonkräm samt remover

Plus choklad och sprit då naturligtvis.. *ehum*.

En liten varning är på sin plats här! Reser du från ett säkerhetsmässigt icke-godkänt EU-land och ska mellanlanda på vägen hem så kan du räkna med att bli ifråntagen alla eventuella taxfreefynd (som innehåller vätskor). Kanske förresten gäller från alla länder om du mellanlandar då jag tänker efter - vet inte så noga. Lagom kul, inte sant? Väl på Kastrup väntade en säkerhetskontroll direkt då vi kom ur planet och hade vi rest vidare till, säg Stockholm, hade rubbet rykt! Det kanske är common knowledge men jag hade i alla fall ingen aning.

Borta bra men hemma bäst (tycker vissa)

Då man är på storbyferie är det mycket som ska hinnas med. Det ska ses på sevärdheter.. det ska gås i affärer.. det ska ätas god mat.. det ska vilas ut i skön hotellsäng.. och det ska njutas rent allmänt. Valuta för slantarna helt enkelt.

Så trots att syftet med helgens tur egentligen var att fira 2-årsdag (13/5 - hurra för oss!) råkade det bli lite väl lite av faktisk fysisk samvaro eftersom det var så busy med allt annat. Främst herr Pojkvän beklagade sig något över det på planet hem varav jag raskt erbjöd honom att spendera också söndagseftermiddagen i mitt angenäma sällskap (han skulle rest tillbaka till Gbg direkt). En eftermiddag som blev till kväll och natt.

Naturligtvis är detta nu hans främsta minne från helgen som var. Så jäkla typiskt.

Helgen som var

image625

















To be continued.. Lite mycket nu.