Julefrukostklänning?

Den 14 december är det dags för årets fest (so I've heard) - julefrukosten på jobbet och jag behöver (= vill ha) en ny klänning! Den ska inte vara helsvart - inte min färg - men så sprang jag på denna sötsak på ASOS, där jag inte handlat på evigheter, och funderar på att slå till!

image679

Med sjysta klackar och snygg clutch kanske den kan bli något? Inte för uppklädd, men vill heller inte känna mig för plain.. Hur som helst, DKK 231:- på rean är ju ett fynd!

So far

Sara är effektiv idag! Också jag har varit igång sedan imorse så jag följer hennes exempel.. allt detta har jag hittills hunnit med:

Vaknat
Druckit en kopp te och ätit en macka (sista polarkakan!)
Uppdaterat mig på bloggar
Strukit påslakan..
.. samtidigt som jag såg ett avsnitt av Prison Break
Duschat, tvättat håret och gjort inpackning, rakat here and there
Städat bland mina miljoners flaskor hår- och hudvård
Fönat håret
Talat med Therese om kvällen
Strukit lite till..
.. samtidigt som jag såg ett avsnitt av Michael Palins "Full Circle"
Talat med Dansken som var på väg för att se på ny bil (Volvocab!)
Dammsugit hall, serveringsgång och kök
Städat i skåpet med torrvaror
Värmt ugnspannkaka med lingon och stekt tärnad bacon till lunch

Tankar en fredag

- Hur patetiskt är det inte om man inte vill gå hem från jobbet kl. 16 för att det är så jäkla tillfredsställande att beta av case efter case. "Gå hem och ta weekend nu, Ellinor" sa Pia till slut då jag inte hade gått tio över.

- Rens (=kemtvätt) är sjukt billigt här ju. 88:- för Zarajackan i ull jag råkade
spy lite på. Därför var jag såklart tvungen att köpa världens godaste brownie på bageriet dörr i dörr för att fira lite (11:- för en jättelik sådan, också cheap as dirt).

- Det är sex killar här ikväll och spelar kort. Jacob tyckte jag skulle vara med - "Då kan vi spela strippoker". Den var simpel.

- Fransmän från fabriken på besök. En var lite söt och pratade helt okej engelska med. På ett franskt vis.

The musarm is near

Pardon me, men bloggandet är inte högprio just nu. 12 timmar på kontoret idag. Jag vill bomba Norge och elda upp högen med kreditnotor som gapskrattar åt mig!

Idag är det f ö val härhemma. På morgonmötet poängterade chefen vikten av att man är med och påverkar (vilket vi nog är helt på det klara med alldeles på egen hand). Jamen, ge mig en valsedel då.. men nej, jag får inte rösta. Utlänning ni vet. Men jag hoppas Anders Fogh Rasmussen får sitta kvar. Vilket det nog lutar åt också.


Kommande

Imorgon drar en ny, härlig (?) vecka igång!

Min kollega har ringt sig "sjuk" för fjärde veckan i rad och i nuläget vet vi inte om hon kommer tillbaka eller skiljer sig och flyttar hem till Norge. Men i vilket fall som helst blir det dubbelt jobb för mig en vecka till.

I övrigt är veckan rätt öppen. Åker tidigt till jobbet imorgon bitti i och med att jag ska gå en timme tidigare för ett besök på Ham og Hende. Ansiktsbehandling och färg av bryn&fransar blir det och förhoppningsvis väntar en trevlig upplevelse!

På torsdag fyller morfar år och det lär väl bli blommor, choklad el dyl till honom som vanligt (Daniel - läs mailet på FB!). Mamma åker ner för att fira honom - de bor i Ystad - och passar samtidigt på att komma en sväng över till mig på söndag. Brunch och kika på "min" lägenhet.

Det är allt än så länge. Ser mest fram emot veckan efter nästa.. tösetur till Tivoli och helg i Göteborg!

Om ni absolut vill ge mig en julegave

image677

iPod Touch. Come to mama.

Jag hatar inte Malmö längre

Jodetärså, att jag har varit i Malmö idag! Och handlat naturgodis. Och leverpastej med gurka. Och Kalles kaviar med ägg. Och osötat äppelmos. Och polarkakor. Och risgrynsgröt på tub. Och lite annat sån't där som jag saknar lite då och då i Danmark.

För övrigt så blev det ett par julklappar. Och fina lila strumpisar till mig själv. Och örhängen. Och ljuslykta + doftljus.

Saker jag ångrar att jag inte köpte i Malmö: Lila sidentunika från Wera/Åhléns. Platta fodrade stövlar på Din Sko (fast det har vi ju här på
Fisketorvet). Prickig blus på Zara. Tuff väggklocka på Village (kunde inte komma på till vem jag skulle ge den i julklapp och själv har jag ju inget eget kök just nu).

Om $, kapital & sån't

Dollarn befinner sig ju i sitt all-time low f n så jag funderade.. smart att växla över lite i $ redan nu? Någon som är insatt, kommer den kanske att sjunka ytterligare?


Något av det tråkigaste jag vet är ekonomi och ändå satt jag och läste lite under gårdagskvällen om sparande, räntor och villkor för olika sparkonton. Smartast verkar det att föra över
mina 60.000:- (som till största delen ska spenderas på en jorden-runt-resa, förhoppningsvis under nästa år) till Collector som lovar 4,5 % i årsränta.

Min fråga:
Jag har en fråga ang. sparande hos er och det är om man kan öppna ett konto även om man inte är folkbokförd i Sverige? Jag bor och arbetar i Danmark, men har svenskt personnummer och är svensk medborgare.

Collectors svar:
Om du har begränsad skattskyldighet i Sverige och ej skall betala skatt på kapitalinkomster, behöver vi kopia av beslut från Skatteverket. Vi behöver dessutom ett hemortsbevis som visar var du är bosatt.

Say what? Så jag förde över pengarna från mitt svenska personkonto (= 0 % ränta) till sparkontot (= 2,4 %) istället, alltid nåt.


F ö så har jag satsat DKK 300:- på kvällens loser i  svenska Idol. Nu håller vi tummarna för att han åker ut.. vem är jag så vidskeplig att det säger jag inte!

Absolut favorit

LipGloss Bitch utmanar om topp 10 - absoluta favoriter ; produkter jag gärna köper om! Så här är min lista, utan inbördes ordning.

1. Redken Color Extend
Hela serien; shampoo, balsam, inpackning och leave-in spray. Älskar dem alla!

2. Dior Skinflash
Bästa concealern på penna, slår YSL guldpenna alla gånger!

3. Lumene Hydra Drops Foundation
Ultralätt foundation, nästan en färgad dagkräm. Perfekt för mig som inte gillar den täckande looken.

4. Max Factor Masterpiece Mascara
Äntligen har jag hittat en mascara jag trivs med - som bara ger långa, snygga fransar utan spindelbenseffekten och utan att fälla. Är bara inne på första förpackningen men det blir garanterat fler.

5. MD Skincare Maximum Moisture Treatment
Kan inte nog rosa denna fuktkräm som jag tidigare recenserat här.

6. Lumene Energy Cocktail
Tvåfas-serum som gör huden babylen. Används nattetid eller blandas med fördel med ovannämnda dagkräm. Eller bara som den är. Dryg dessutom.

7. MACs pigmentskuggor
Föredrar lösa skuggor och bäst i test är MAC! Personliga favoriter är Melon och White Gold.

8. Nailtique Formula 1 & 2
Nagelstärkare som räddade mina naglar! Har recenserats här.

9. Biotherm Lait Corporel
En klassiker, men jag älskar denna bodylotion. Doftar fantastiskt, går in i huden fort och är dryg. Dessutom reas den ofta ut på taxfree.

10. Clinique Simply
Jag önskar att jag kunde köpa denna parfym om och om igen, men den har tyvärr slutat produceras. Ska bunkra på eBay.

Karriärstänk

Mina söta kollegor i Sverige - säljare, KAM, säljkoordinator - säger titt som tätt hur duktig jag är, vet inte vad de skulle göra utan mig.. yada yada yada *falsk blygsamhet*. Idag då jag pep in på Peters (närmaste chefen) kontor bad han mig sitta ner. Tydligen hade berömmet nått honom med, för han förklarade hur nöjda de var med mig och att han skulle göra allt för att jag får fortsätta även efter den 1 september nästa år då mitt vik löper ut. Om jag är intresserad förstås.

Trivs väldigt bra på jobbet, det gör jag verkligen. Och tacka 17 för att de hellre vill att jag stannar än en tjej som hann jobba i 4 månader innan hon blev mammaledig, var borta i snitt 1-2 dagar/vecka innan hon stack samt inte kan det nya datasystemet. Det är lite tidigt att börja fundera på det nu, men frågan är om jag inte kommer vilja dra vidare efter 1 ½ år...? I min nuvarande ställning är det tyvärr svårt att avancera uppåt, det skulle i så fall bli tal om en helt annan tjänst och det tror jag inte är möjligt. Vi får väl se vad som sker, men jag undrar om inte sälj och marknadsföring vore så tokigt i alla fall..

Gul kofta

Emma ville se fler bilder på mig och jag ville visa min nyaste favoritkofta - så här är jag! Äppelkinder personifierad.

image676
Saffransgul kofta, Indiska - SEK 299:-. Nagellack Depend, nyans 91.
Taget hos Dansken för 2 veckor sedan.

New York, New York..

image675


Så. New York it is till påsken för mig och Dansken! Den 20 mars (skärtorsdag) åker vi med Icelandair, hem på kvällen den 28:e. Bor på
Park 79. Flygbiljetterna köptes på Travellink, hotellet via Flygtorget. Summa kardemumma = drygt 7000:-.

Får man börja nedräkningen redan nu? I will.

Var vänlig försök senare

Pojkvän i besök t o m tisdag - därav den relativa tystnaden.

Största irritationsmomentet just nu är då man försöker boka en påskresa till New York
Travellink och får felmeddelande och en uppmaning att försöka senare. Sedan i fredags. God damnit.