PAJIGT

Paj

 

Skriver in recepten på ananaspaj + rabarberpaj - via Linda Skugge - annars tappar jag bort dem!

 

Ananaspaj

 

150 g smält smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Rör ihop med en sked och tryck ut i en form (gärna löstagbar botten).

 

Ovanpå:
2 dl creme fraiche
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 liten burk ananaskross (häll bort saften)

 

Rör ihop och häll över pajdegen.
Grädda i ugn 150-175 grader i cirka 30-35 minuter

 

Rabarberpaj

 

Skär 500 g rabarber i små bitar, lägg dem i botten på en ungsfast form, strö på lite socker.
Smält 150 g smör i en kastrull och häll i en halv dl ljus sirap och 1 dl grädde.
Vispa ihop och dra av kastrullen.

 

Blanda detta i en skål:
2 dl mjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

 

Blanda detta med det i kastrullen (kastrullen ska ej stå på plattan då).
Bred geggan över rabarberna o grädda i 25-30 minuter i 175 graders ugn, eller tills ytan fått fin färg och ser knäckig ut.

 

Serveras ljummen med glass eller vaniljvisp.

 

Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: mazquara

mmm rabarberpaj.. mums! :d

Postat av: Ellinor

Oh yeah! Åt trist från Frödinge i förrgår så nu ska jag banne mig baka mig en egen! :)

2005-07-28 @ 00:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se