BLOGGSKRIVARSTAFETTEN

Efter Annas uppmaning tar jag mig väl an denna stafett jag med (som väl som påpekats mest var till för sk "professionella skribenter" från början men svarar en så svarar alla... den virtuella världen är ju fri!).

 

1. Berätta om ögonblicket när du kom underfund med att du skulle skriva?

Jag har nog haft "kallet" sedan jag var liten kicka men ignorerat den inre rösten med argumentet "Det finns ju så mycket annat vettigt att ta sig för". Dock har jag alltid haft lätt för att skriva och även blivit peppad till att göra det - minns kanske speciellt en kommentar i "avskedsboken" i klass 9 från läraren i stil med "Det är min fulla förvissning att jag kommer se ditt namn bland berömda journalister i framtiden". Faktum är att min sorg är att jag inte slog in på den banan...

 

2. Berätta om det ögonblick då du insåg att du inte var världens centrum?

Jorden snurrar runt mig... åtminstone i min lilla värld. Man står väl sig själv närmast eller...? :)

 

3. Vad hade du för åsikt om bloggar exakt en månad innan du själv började blogga?

I början av maj hade jag nog precis upptäckt att fenomenet existerade... var eld och lågor, läste fler och fler och fascinerades av att andra människor klarade av att sätta sin tillvaro på pränt så effektivt!

 

4. Hur känner du idag när du läser ditt första blogginlägg?

Om jag inte räknar med Lunarstorm - där jag skrivit dagbok sedan 2001 - måste jag nog säga att jag inte känner så mycket, det var bara 3-4 veckor sedan jag satte igång och tillvaron har inte direkt radikalt förändrats sedan dess...

 

5. Känner du att du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg? Eller tänjs den gränsen hela tiden?

Initialt var nog min tanke att akta mig för att bli för privat och enbart flasha min mer ytliga sida för omvärlden, men faktum är att jag har svårt för att låta bli att "skriva av mig"... även om saker som kanske skulle klassas som mer privata. Dock tycker jag nog att jag hittat en rätt bra mix av seriöst och oseriöst babbel. Men visst, en person har sagt till mig att denne känner sig något utlämnad då jag skriver om personen här. Nämner ju i alla fall inga namn...

 

6. Skulle du kunna tänka dig att överge allt annat skrivande och bara skriva blogg, om din blogg rent teoretiskt blev lika läst?

Har ju övergett skrivandet på Lunar till förmån för bloggen, men bortsett från det är bloggen mitt enda skrivande som landet ligger.

 

7. Om din blogg bara skulle läsas av fem personer i världen, vilka skulle det vara?

Säger som Anna - att jag (och nu är jag fullkomligt ärlig) skriver för min egen skull så att jag ska få ur mig allt. Dock finner jag det lite lustigt att jag vet att den sk upptagna mannen läser min blogg... (hej på dig!)

 

8. Händer det att du står inför frågan: Ska jag skriva om det i bloggen eller i en artikel/roman?

Nja, med tanke på att mina ämnen kanske inte direkt är brännhett stoff (mode, smink, kärleksbekymmer etc) så måste jag erkänna att jag aldrig haft det bekymret...

 

9. I vilken utsträckning tänker du på vad du skrivit i din blogg och på vad du ska skriva härnäst?

Lite kanske, men allt som oftast känner jag bara ett behov av att skriva och då blir det om vad det blir.

 

10. Vad tycker dina närstående om att du har börjat blogga?

Den enda som vet det är min bror (som förhoppningsvis inte läser) och det skulle nog hämma mig en aning om jag visste att t ex mamma satt och frossade i mitt privatliv. Nu har hon inte Internet så jag kan väl andas ut...

 

11. Tror du att du fortfarande skriver blogg om två år?

Har jag inte hittat något annat medium igenom vilket jag kan få fram mina åsikter och känslor så ja, absolut!

 

12. Hur tror du att din blogg har förändrats om två år?

Rent innehållsmässigt tror jag att den fortfarande kommer spegla såväl min känslomässiga som min ytliga sida - en salig blandning m a o. Layoutmässigt lär den dock se annorlunda ut då mitt utrymme här tar slut och jag får lov att skapa mig en egen sida. Men det är något jag ser fram emot.

 

13. Hur många bloggar besöker du kontinuerligt? Nämn fem och förklara varför.

Oj, f n ligger 23 under rubriken "frekventa bloggar" (kollas en/flera ggr om dagen) i Favoriter medan 25 hittas under "mindre frekventa" (kollas nästan varje dag de med). Försöker tagga ner, annats skulle jag lägga mååånga av dygnets timmar på att läsa bloggar! Men fem av dessa "frekventa" (inte nödvändigtvis de jag kollar oftast) är:

 

Ytligheter

För att Eleonore skriver mycket och ofta om något av det roligaste som finns - mode!

 

Hedgehog in a storm

För att Sara också skriver mycket och ofta... men om allt mellan himmel och jord!

 

Jag - en gammelmamma

För att jag - barnlös som jag är - trots allt tycker det är roligt att läsa om andras små monster...

 

Personligt med Polly

I just like it.

 

Lipgloss Bitch

Tillfredsställer min vilja att läsa om smink och skönhetsprodukter!

 

Sedan tillkommer ju ytterligare 43 bloggar jag läser mer eller mindre regelbundet - hoppas ni förstår att jag inte orkar räkna upp alla här! :)

 

14. Skulle det vara svårt att sluta blogga nu?

Ungefär lika svårt som att sluta andas...

 

15. Fler du vill ska svara på den här stafetten?

Verkligen vem som helst. De flesta har nog redan svarat med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se