BEDRAGEN?
Ja, alltså.. personligen tycker jag dom är helt dumma i huvet på Nordea. Vad hjälper det att stänga ner den RIKTIGA Internet-banken i ett sånt läge? Det förändrar ju inte det faktum att den falska siten finns kvar och fungerar alldeles utmärkt. Folk blir ju bara ännu mer förvirrade av att den har försvunnit.
Fast grejen är väl den att du, nippertippan, inte är i farozonen eftersom du försökt gå in på den riktiga sidan och inte fått e-mail med fejkadressen, right?
D: tanken är väl att de som har fått tag på folks koder inte ska kunna utnyttja dem innan banken kan få reda på vilka kunders koder som måste ändras. Det lär ju bli ett kaos utan like.
Nippertippan: som Sunny skrev, tog du dig till Nordea-sidan via den vanliga vägen (dvs inte via fuskmailet) så ska det väl vara ok?
re: Lillis
Ja, alltså, nu har jag inte använt Nordeas Internetbank, men på SEB krävs det först en kod för inloggning, och sedan en helt ny för alla transaktioner som inte sker mellan egna konton. Men visst, det finns viss logik i det du säger som jag förbisåg, även om jag aldrig har sett ett praktiskt exempel på realtidsphishing.
Å andra sidan lär ju texten i phishingmailet varit detta:
http://www.kong.se/forum/?view=topic&id=516703&forumId=13
Man får nog vara bra jävla dum iafall man tror Nordea skrivit detta... ^^
Sunny: Ja, upptäckte sedan att det ju var så det skulle ha gått till om man drabbats (vilket ingen gjorde).
D: Nordea funkar likadant, det där med en fast kod + en ny för allt man gör som inte är mellan egna konton. Förstår överhuvudtaget inte hur bovarna då ska kunna komma åt några pengar med enbart inloggningskoden.. äsch, jag blir bara förvirrad av att tänka på det där!
Sparris: Läste det där jag med, hysteriskt roligt..! Så blir det om man kör med direktöversättningar.