ÅNGEST I NATTEN

Det har visst blivit lite tunt med bloggandet även efter det att K drog hem till goa Jötteborj (via Östersund/Åre) i torsdags och det har sina orsaker i och med att jag känner mig så fucking oinspirerad och ofokuserad just nu. Har så smått börjat öppna ögonen för det faktum att livet på något sätt pågår utan mig... eller det vill säga, jag existerar mitt i det men liksom innesluten i en jättebubbla där luften snart kommer ta slut om jag (för det är bara jag som kan göra det) inte sticker hål på den med något vasst så den upplöses och försvinner i tomma intet. Och jag kan andas fritt. Och känna att det finns en mening med allt.

Att gå en lång tid utan något meningsfullt att ta sig för och utan att känna att man utvecklas såväl mentalt som intellektuellt kan få vem som helst att tappa modet och smälta till en liten blöt fläck. Rent konkret så förhåller det sig helt enkelt på det viset att jag är arbetslös. Nästan-arbetslös kan man kanske säga eftersom allt jag lyckats skrapa ihop på de 8-9 månader som gått sedan jag lämnade Skövde är ett sketet extrajobb på restaurang där jag jobbar livet ur mig de flesta torsdag- och lördagskvällar utan ens så mycket som fem minuters vila och utan att utföra några kvalificerade uppgifter överhuvudtaget. Missförstå mig rätt, jag är väldigt tacksam mot min vän A som driver stället och gav mig jobbet och jag trivs oftast rätt hyfsat men det är no-way-in-hell att det jobbet är värt de 200 000 i studieskulder jag skaffade mig under 2.5 år i Skövde (+ Komvux och folkhögskola innan dess). Det som suger allra värst är att alla andra jobb jag söker (fast som synes inte fått) spelar ungefär i samma liga (i stil med typ TM-försäljare, receptionist, butikssäljare..). Inte det att de är okvalificerade, men det är jobb jag hade kunnat söka innan jag slösade bort flera år av mitt liv på en utbildning som uppenbarligen inte är till någon nytta alls! Hörs det att jag är bitter...?

Som läget är nu är det beslutat att jag ska på praktik för att lättare kunna komma in på arbetsmarknaden igen. Syftet (åtminstone officiellt) är att jag ska skaffa mig referenser och kontakter som ska hjälpa mig att få ett "riktigt" jobb sedan. Dessutom ser det bättre ut för en arbetsgivare att den sökande inte går sysslolös. So far so good. Hade ett möte där jag fick skriva en "önskelista" på branscher där jag skulle kunna tänka mig att praktisera. Där ingick bl a reklambyrå eller annat mediaföretag, fastighetsbyrå eller bostadsbolag, tidning, lite längre ner på listan (de tyckte jag hade för höga krav) detaljhandel, hudvårdssalong.. Då det var gjort tog praktiksamordnaren till orda igen, gnällde över hur svårt det skulle bli att hitta en praktikplats åt mig inom de områden jag var intresserad av men att han däremot skulle kunna ordna en plats åt mig på ett äldreboende eller ett dagis. Are you kidding me?! HUR I ALL VÄRLDEN ska det hjälpa mig att få fason på mitt cv och skaffa användbara referenser inför framtiden? Ännu en erfarenhet att sålla in bland mina övriga arbetslivserfarenheter i form av McDonald's, butik, au-pair... det vill säga - de man helst talar tyst om. Och efter det är jag tillbaka på samma ruta igen. Nu råkar det vara så att jag har rätt taskig rygg (vilket jag måste skaffa intyg på eftersom de automatiskt tror att man ljuger) så ett sådant jobb skulle inte funka för mig, men det är hela den här attityden att de allra helst bara vill bli av med mig och struntar i vad jag arbetar med som gör mig fly förbannad!

Ska något göras får man göra det själv - därför är det upp till mig att hitta en praktikplats (ännu hellre ett jobb naturligtvis). Vanligtvis är jag framåt, jag är driftig... men det är som sagt som om luften har gått ur mig, vet inte hur jag ska gå till väga, hur jag ska orka "sälja mig själv" då jag känner mig så värdelös som jag gör efter alla tidigare avslag. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur den här onda cirkeln, hur jag ska komma tillbaka till ett aktivt liv med jobb och sociala-/fritidsaktiviteter. Jag vet inte vad jag vill bli då jag blir stor, jag vet inte om jag vill bo kvar här, jag vet inte om det kanske vore bäst om jag bara återvände till skolan och skrev min C-uppsats i engelska istället (som om den skulle generera jobb) - hell, jag vet ingenting! Jag vet i alla fall att jag ska sluta negga här för ikväll. Godnatt.

Kommentarer
Postat av: sara

shit ellinor - ingen kul situation du hamnat i... jag hade en sån där period för länge sen, och vissa dagar orkade jag inte ens plocka undan i köket... ju mindre man har att göra desto mindre gör man konstigt nog...

Jag ordnade själv en praktikplats, på en pastorsexpedition av alla ställen. Indirekt har den lett mig till var jag är idag.
Ge inte upp - du kommer att hitta något. Om du bodde i Västerås kunde du få vara hos mig och lära dig allt om barnkonventionen, mobbning och elevdemokrati!!
kram pårej!

Postat av: Maria

SurtSurt och Surt igen. Du skrev inte vad du pluggat till, men i vissa branscher lönar det sig att ta sin examen, per automatik blir man mer värd då.

Men AF ska kunna fixa en praktik åt dig. Det är bara att vara tuff. Och du ska inte behöva ta vad som helst.

Hoppas det löser sig.

Kram/M.

2005-09-20 @ 12:11:39
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: Agneta

Varför finns ens AF när det enda de gör är tar ifrån människor sitt värde? Vad då höga krav? Det är ju ditt liv för sjutton! Har bara haft ett möte med en persom på AF och jag är banne mig glad att jag slapp fler... Ett ställe som är bättre på att göra människor passiva finns inte. Ge inte upp Ellinor!

2005-09-20 @ 12:26:14
URL: http://atomflickan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Sara: Ja, börjar faktiskt tycka det är synd att jag bor där jag bor för av någon anledning verkar det vara allra svårast att få praktikplats här - antar att det är för att det är så många som slåss om platserna! Jag försöker rycka upp mig men vissa dagar (läs nätter som synes) är värre än andra då man känner sig misslyckad. Känner helt klart igen mig i det där också att man tappar sugen att göra något som helst.. Tack för uppmuntran, det värmer!

Maria: Jag har läst ett program som heter Internationell Projektledning med engelska.. vilket är ett vilseledande namn eftersom det är i engelska man läser 60p och tar sin examen. Vilket då inte jag har gjort eftersom jag inte skrivit C-uppsatsen. Drog slutsatsen då jag slutade innan vårterminen att det inte skulle vara mig till någon nytta i jobbsökandet eftersom jag ändå inte "blir" någonting. Fast nu börjar jag ångra mig, det är bättre än att inte göra någonting.. Tack iaf - hoppas också det löser sig snaaaaart!

Agneta: Allt de vill tyvärr är att skeppa ut en bland mängden och de bryr sig inte så mycket om vad JAG vill. Håller med, de suger.. jag får ångest varje gång jag måste sätta min fot där! Tack, ge upp ska jag inte göra i alla fall..!

2005-09-20 @ 13:35:47
Postat av: Jessica

Du, vad har du läst (mer konkret... :) för något och jobbat med tidigare? Många jag känner har haft praktik på produktionsbolag som Strix och Mtv, men det är ofta skitgöra, även om flera blivit kvar och jobbat sig uppåt... lycka till!

2005-09-20 @ 14:19:21
URL: http://sessan.squarespace.com
Postat av: Anna

Jag ska banne mig hålla ögonen öppna å dina vägnar när jag lusläser annonser och dylikt! Kämpa på! Och har du alltför trist, hör av dig så kanske vi kan fika i brist på annat vettigt att göra! :)

2005-09-20 @ 15:48:41
Postat av: D

Nu har jag i princip ingen erfarenhet alls av AF. Jag var arbetslös i tre veckor en gång. Deras oförstående attityd till att jag faktiskt råkade ha lite ÖNSKEMÅL om vad jag ville arbeta med gjorde mig helt paff och jag insåg ganska snabbt att någon där knappast skulle uppfylla mina drömmar.

Jag förstår hur frustrerande det måste kännas att mötas av ett sådant lojt beteende. Att människan inte ens orkar göra en ansats till att hjälpa dig med ett jobb du vill ha utan väljer den enkla vägen - plocka ett jobb från listan. Att prio ett är att bli av med dig. Beklämmande. Att han automatiskt tror att du ljuger. Inte konstigt att du tappar all motivation.

2005-09-20 @ 18:05:13
URL: http://blog.jerveren.se/
Postat av: Stina

Först och främst håller jag tummarna för att det löser sig för dig! Men jag tycker nog att du ska försöka ta din examen, även om det är en examen i "ingenting" som du säger. En examen är alltid en examen, det ser bättre ut i ett CV och när det är många sökande hamnar de med en examen - vad den än är i (nästan...) - högre upp i högen än de som inte tagit ut sin examen. Den ses som ett bevis på att man slutför sina projekt. Så skriv den jäkla uppsatsen och få ett examensbevis att sticka under näsan på folk!

2005-09-20 @ 18:24:06
Postat av: Ellinor

Jessica: Mer konkret.. tja, en massa engelska, projektledning, organisation och ledarskap, kommunikation, gruppsykologi, forskningsmetodik = bara "mjukvara" mao. I jobbväg har jag så gott som bara haft de skitjobben jag nämnde i texten. Inget relevant för vad jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden (vad det nu är jag vill, det vet jag ju knappt det heller!). Jag inbillar mig att alla bra praktikplatser (typ de du nämnde även om det är skitgöra) är vikta åt folk som pluggat något som har med det att göra.. Fast man kanske borde försöka iaf - tack för tipset!

Anna: Tack, det var gulligt :) Fika, why not?! Alltid roligt att träffa nya människor! Är du också "diversearbetare"? ;)

2005-09-20 @ 23:34:20
Postat av: Ellinor

D: Var glad att du slipper ha med "storebror" att göra i det avseendet, för det ligger verkligen till precis på sättet du skrev.. Konstigt att det finns så många långarbetslösa då eftersom många deppar ner sig totalt efter att tvingas bli utsatta för denna behandling gång på gång, man är ingenting annat än en av alla dessa trälar som ska sättas i arbete för att inte kosta pengar liksom.. Vilken människosyn vi har i det här landet.

Stina: Du har helt rätt och jag borde naturligtvis göra det.. även om det ligger ett litet hinder i vägen i form av två andra (kortare) uppsatser som måste slutföras för att jag ska kunna bli berättigad studiemedel igen. Plus att man bara får skriva på våren och de där andra två uppsatserna hinns inte med innan ansökningstiden går ut 15/10. Men nästa år så.. :)

2005-09-20 @ 23:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se