KINESISKA MUREN

Muren.. åh, muren! Det låter säkert klyschigt och turistigt men faktum är att kinesiska muren är en av de mest fantastiska platser jag har varit på. Hade inte alls väntat mig det innan utan tänkte något i stil med "Äsch, upp och vandra lite på en mur liksom.. hur spännande kan det bli?". Det var tredje dagen i Beijing vi åkte dit, närmare bestämt till Badaling vilket väl är den plats där flest turister tar sig upp på muren. Den delen är noga restaurerad och det går att vandra utan problem, förutsatt att man inte är alltför skröplig. På andra sidan ingången kan man välja att gå åt två håll.. vi och några till i vår grupp valde att gå åt vänster - vilket är den brantaste sidan - och inte låta oss skrämmas av guidens påstående att det var farligt (kanske värre regniga dagar, då är det nog halt). Den egentliga orsaken till att hon ville att vi skulle "följa strömmen" var så att den kinesiska tjej som följde med och filmade och sedan skulle pracka på oss en dvd-kopia ville ha alla samlade.

Utsikten där uppe i bergen är fantastisk och - varning för ännu en klyscha - man känner verkligen historiens vingslag (muren började först byggas på 500-talet f.Kr om jag inte minns fel). Vi hade turen att vara där en dag då det inte var alltför disigt, däremot blåste det en hel del.. att vara klädd i en kort babydollklänning som jag råkade vara var ingen smart idé, speciellt på vägen ner fick jag gå och hålla ner den så att jag inte skulle råka visa "hela härligheten". Vi vandrade väl omkring däruppe i ca 1.5 timme, vände vid ett torn på 1000 meters höjd men jag skulle lätt kunnat fortsätta att gå tills man inte kunde ta sig fram längre. Några bilder.. trist att de inte går att visa i fullt format bara.

Muren 1
Precis till vänster om ingången, här kan man se hur mycket folk som väljer den högra sidan

Muren 2
Fantastisk utsikt från tornet på 1000 meters höjd

Muren 4
K och jag i min korta klänning

Muren 3
Försäljare finns överallt..

Muren 5
Tog den här bilden i ett försök att visa hur brant det var, tyvärr lyckades det inte riktigt men det var verkligen så man fick streta sig upp för varje steg

Kommentarer
Postat av: M

säger detta, utan minsta negg
-K ser verkligen ut som en svenssonkarl från vilken småstad som helst!

2006-08-04 @ 13:54:20
Postat av: Frida

Förstår att det var fantastiskt. Det känns ju som en av de platser man bara måste besöka.

Postat av: MatteKattiz

Hej nippertippan.Jag har ju läst din blogg ett tag. Mycket bra. Nu har jag skaffat en.Hälsa på vetja.

2006-08-05 @ 11:33:52
URL: http://leodixon.webblogg.se/
Postat av: Catwalkblog

Häftigt! Kina är ett sånt land som man vill åka till, så exotiskt (för oss..:)

2006-08-05 @ 12:21:25
URL: http://catwalkblog.blogspot.com
Postat av: Polly

Blev det någon kinashopping?? Skinnväskor eller pärlor eller så? Hur var utbudet? :)

2006-08-05 @ 16:45:39
URL: http://pollybloggen.blogspot.com/
Postat av: Ellinor

M: Förstår inte riktigt kommentaren. Hur ser andra män ut då? Ja, han är en vanlig kille som ser helt normal ut.

2006-08-07 @ 10:59:23
Postat av: lill-elin

nej nu får du blogga snart nippertippan, saknar dig!

2006-08-07 @ 18:07:41
Postat av: cina

Har också varit på Kinesiska muren. SJUKT brant på sina ställen. Och så ligger den ju så otillgängligt på vissa ställen att man funderar på hur de överhuvudtaget lyckades bygga den....

2006-08-09 @ 12:12:51
URL: http://cina.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Frida: Det ÄR det, helt klart!

MatteKattiz: Kul :) Och mycket hundar var det!

Catwalkblog: Jag trodde nog jag skulle bli (ännu) mer "kulturchockad" än vad jag blev men visst är det annorlunda! Framför allt blir man varse om hur tomt och tyst det egentligen är i Sverige då man kommer hem..

Polly: Lyckades äntligen skriva ett inlägg om det nyss :)

Lill-Elin: Nu är jag igång igen! Trevligt att vara saknad :)

Cina: Det är som med pyramiderna ungefär, man förstår inte hur de kunde ha den tekniken då. Fast iofs var det ju en hel del folk som strök med också..

2006-08-09 @ 12:45:06
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se