JAKTEN PÅ DE PERFEKTA JULKLAPPARNA

Seg som sirap efter en lååång vända på stan i eftermiddag. Med dystert resultat dessutom.. julklappsshoppingen går inget vidare och jag hade planerat att skicka båda paketen till Sverige imorgon - nu blir det nog på torsdag. Men mer än en vecka borde det ju inte ta för de att hinna fram, eller? Två av anledningarna till att jag missmodigt dök in på varenda tvärgata till Strøget som kom i min väg (var inte beredd att ge mig ut på Amager eller på Østerbro/Nørrebro eftersom jag inte hittar) var det jag hade tänkt att köpa till farfar - en termosmugg (praktisk!) och en vetekudde. Det närmaste jag kom det förstnämna fanns på Bodum och den hittade jag ungefär två minuter efter att den norska expediten hade upplyst mig om att något sådant tyvärr inte fanns i deras sortiment. Den var lite pricey dock men har jag ingen lycka imorgon heller får jag väl kanske lov att gå tillbaka i alla fall. Problemet verkar vara att allt är så designat överallt.. visst, Magasin och Illum finns ju men de har bara "märken i varuhusen" om ni förstår vad jag menar. Massa Iittala, Rosenthal osv på egna små avdelningar - inte som t ex Åhléns som har massa eget, billigt också.

Beträffande vetekudden så skulle jag nog inte ha en aning om var jag skulle leta efter en sådan ens om jag faktiskt befann mig i Sverige (var köper man en vetekudde?). Tjejen i informationen på Illum fattade noll då jag försökte förklara ("En sådan man värmer i micron mot t ex en ond rygg"), fick t o m ta det på engelska, och sedan hänvisade hon mig till avdelningen för elapparater. Eh, tack. Funderade på om det kanske kunde finnas i någon hälsokost men tyvärr såg jag inte en enda under hela dagen - tycker alltid att det kryllar av dem i Sverige.

Skörden efter fem timmars spring i affärer: Några billiga småsaker på Tiger (julklappar till pappa och farfar). En jättefin sak på en hemlig affär (personen läser här). Två pepparkaksformar (tänker göra ett sådant här och behöver stjärnor i olika storlekar). Två innerkuddar till mig själv på Indiska för att ha till mina fina kinesiska kuddfodral. Och äppelgröt och kanelgifflar på jäkla sunk-Fakta som jag gick långt åt fanders på Vesterbrogade för att hitta eftersom jag skulle köpa en annan sak som sedan inte ens fanns (så då var jag tvungen att trösta mig). Nya tag imorgon igen. Pust.

Kommentarer
Postat av: Nannis

Vetevärmare hittar du säkert i närmaste hälsokostbutik!

2006-12-13 @ 08:09:19
Postat av: Louise

Vetekudde har jag sett på svenska apoteket, och thermosmugg brukar man i alla fall i Sverige kunna köpa i vanliga coffeeshops, typ Waynes eller Prego, alternativt IKEA. Be din bror köpa och skicka åt dig, om du inte hittar i Damnark?

2006-12-13 @ 10:49:25
Postat av: Ellinor

Får väl skriva här då.. till er som tittar in - det är inte det att jag inte VILL blogga men det går inte.. vilket ni användare av Blogg.se och Webblogg.se säkert också är varse. Hoppas de fixar det tekniska strulet snart!

Och så kommentarsvar..

Nannis: Nix, det gjorde jag inte och då gick jag ändå i flera :( Tog Louise nedan på orden istället..

Louise: Fanns inte på de coffeeshops jag var in i här så det blev den från Bodum till slut. Vetekudde däremot var helt omöjligt att hitta så jag nappade på ditt förslag - har messat brorsan och hoppas han går med på det!

Postat av: Ida

Om du är sugen på "hemmaprylar", mest till köket, så finns det en butik mitt emot Vor Fru Kirke som heter Notre Dame. De har en del rätt fula saker, men ofta många guldkorn också, till helt ok priser!

2006-12-13 @ 19:52:36
URL: http://minlillablogg.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Ida: Tack för tipset! Ska bara ta reda på var Vor Fru Kirke ligger först.. ;)

2006-12-13 @ 20:12:09
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Jonna

Om brorsan inte nappar får du ta tåget över till Svea Rike och shoppa vetekudde i Malmö. Där bör det ju inte vara svårt att hitta. Lycka till!

2006-12-14 @ 09:29:24
Postat av: Ellinor

Jonna: Det bidde ingen vetekudde i alla fall, det bidde en whiskey! Hjälper väl också mot smärta.. :)

2006-12-14 @ 15:52:16
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se