SAME SHIT DIFFERENT DAY

Varje måndag same shit. Lovar mig själv att gå och lägga mig i tid kvällen innan (vilket naturligtvis inte går eftersom jag sovit till 12), stolpar i säng först vid 1-tiden vilket får till följd att jag försover mig (1 h sen till jobbet idag vilket ingen visserligen bryr sig om eftersom det är sista dagen innan tidningen går till tryck = segt) och går omkring som i dvala resten av dagen. Plus att jag naturligtvis glömmer alla viktiga papper som borde tas om hand idag hemma. Och nu måste jag ringa en massa jobbiga samtal.. blä!

Question: Om man behöver tala med en läkare om stress.. att man är rädd för att man är i riskzonen för att gå in i väggen etc (sitt mentala hälsotillstånd helt enkelt) - hur går man tillväga då? Ringer man först till husläkaren som sedan remitterar en till en terapeut eller liknande? Eller ringer man direkt till denna (även om man inte vill gå privat)? Jag är clueless.

Kommentarer
Postat av: T

Beställ tid hos din husläkare.

2006-02-20 @ 12:02:05
Postat av: lill-elin

jag tycker det är bäst att ta kontakt med en terapeut/psykolog direkt,annars går man bara en omväg. de står i telfonkatalogen. kolla priserna det första du gör! acceptera inga överpriser.
Förstår att det måste bli (för)mycket med dina två jobb! du måste ta hand om din kropp och själ:)

2006-02-20 @ 12:46:48
Postat av: anna

Gå till din husläkare först, där kan ni diskutera en ev. sjukskrivning och ta prover om det behövs. Sen kan hon/han remittera till någon att prata med om du vill det.
Det bästa är att ringa så fort som möjligt eftersom väntetiderna till terapeuter o liknande kan vara väldigt långa. Gå inte och dra på det för det blir antagligen inte bättre.
Lycka till!!

2006-02-20 @ 13:02:42
Postat av: Ellinor

T & Lill-Elin: Hm, två olika bud.. Saken är ju att jag inte vill gå privat och då måste man väl gå via husläkaren eller..? (Eller ja, hade velat gå privat om jag haft råd). Det håller definitivt på att bli för mkt, tar en dag i taget som det är nu..

2006-02-20 @ 13:05:17
Postat av: Ellinor

Anna: Ja, det låter nog som ett smart förslag - måste bara byta husläkare först eftersom hon jag har är så sur och kass.. :( Ska försöka att ta tag i det, har redan gått och skjutit på det ett bra tag nu pga tidsbrist - det säger väl det mesta.. Tack för tipset!

2006-02-20 @ 13:08:07
Postat av: Lindisen

Jag håller med Anna, om du inte vill betala multum och gå hos en privat terapeut så får du gå via husläkare/vårdcentral. Där kan du prata om hur du mår och sedan disuktera som sagt eventuell sjukskrivning/medicinering. Och sedan har nog Anna sagt resten.. *ler* Kram på dig och lycka till!

Postat av: Maria J

Ring och fixa en läkartid på din vårdcentral. Jag vet att dessa läkare kan ha väldigt olika kunskap om stressjukdomar men det är ändå det bästa första steget att ta. Stå sedan på dig och kräv samtalsstöd (om det är det du behöver) då kan du få remiss till en kurator. Sen är processen igång... Jag vet av personlig efarenhet att det är ett svårt steg att ta, det här första steget till hjälp. Men det är så viktigt! Tala om för läkaren precis hur illa det är! Jag tog detta steg i slutet av septembet och har varit sjukskriven sen dess. Det har varit en lång och krokig väg, men det blir bättre, jag lovar. Se till att du får den hjälp du behöver. (Du får gärna maila om du undrar över nåt. Jag vet vad du går igenom.)

2006-02-22 @ 22:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se