UNG OCH ANINGSLÖS

I Expressen idag förfäras man över Västerås kommun som låter ungdomar sommarjobba på bl a McDonald's till löner under kollektivavtalet. En 16-åring får 34:-/timme då den avtalsenliga lägstalönen för ungdomar under 17 år i själva verket är 59:-/timme plus semesterersättning. Det är naturligtvis helt förkastligt (nu låter jag som en gnällig 40-talist) men jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på då jag själv slet hund på hamburgerjätten under 90-talet. Jag började jobba nästan heltid (150 timmar/månad) direkt efter nian '95 eftersom jag tog ett sabbatsår innan gymnasiet. Skulle snart fylla 16 och min ingångslön var 30:-/timme! Till råga på allt fick jag snart reda på att en kille som var lika gammal som mig och började strax efter jag gjorde det fick en betydligt högre timlön! Vad gjorde jag? Ingenting. Pengar är ändå pengar för någon som tidigare bara haft studiebidraget att leva på och att förhållandena inte precis var jämställda var något som visserligen gjorde mig irriterad men inte rasande. Det är jag bara såhär i efterhand. Eller kanske snarare besviken. För jag jobbade verkligen häcken av mig för inga pengar alls. I hate McDonald's.

Kommentarer
Postat av: emma

hej ville bara önska dig och k en trevlig resa!hoppas ni har det superbra i beijing!:)

2006-07-08 @ 20:28:43
Postat av: Ellinor

Emma: Tack så mycket :) Tror det blir kanon!

2006-07-09 @ 13:21:25
Postat av: Lilith

Jag jobbade också på McDonalds i ett halvår, och var en av dem som var bäst betalda där, mycket bättre än många som jobbat där i flera år. Dels har det att göra med hur mycket du själv begär i lön, sen hur mycket du kan. Står du bara i köket och steker, så får du mindre i lön än en som är både i köket, i kassan och ute i lobbyn.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se