Esc-blogg IV: The final

Eurovision

Utan att ha varit utanför dörren ännu så törs jag nästan lova att kvällsblaskornas löpsedlar idag inte skriker ut att "Fel låt vann". Monsterna från Muminland vann allas hjärtan och det är svårt att vara bitter över att inte en äkta schlager tog hem det (vilket jag för övrigt inte heller är - det är bra med förändring och jag höll ju delvis på Lordi själv) då Finland efter så många år i bottenskiktet äntligen fick känna på segerns sötma. Därför tänker jag inte kommentera det vidare utan bara komma med några korta reflektioner och personliga prisbucklor till några av gårdagens deltagare.

ÅRETS...

.. pekoral:
går till präktiga Schweiz och deras försök att leka Israel ("om vi alla hjälps åt och är snälla mot varandra så får vi fred på jorden amen"). Hur känns den där 17nde platsen idag, Andreas Lundstedt?

.. sömnpiller: söta Virginie Pouchin som sjöng så vackert för Frankrike måste ha förstått att det här aldrig skulle gå vägen. Så länge man envisas med att skicka samma menlösa ballad år efter år får de allt fortsätta slåss om bottenplaceringarna. En 22a plats blev det för "Il était temps".

.. Darin: Rysslands Dima Bilan var väl rena skolexemplet på en pojkbandsstjärna (okej att han sjöng solo), inte sant? Söt pojke med stark poplåt resulterade i en silvermedalj.

Årets Darin
Söt pojke i tajt linne

.. mest överskattade: man kunde nästan ta på ilskan och harmen hos Greklands Anna Vissi under shotsen från Green Room. Dyrkad, favorittippad.. och resultatet blev platt fall - en pinsam 9nde placering.

.. nakenchock: stod Moldaviens Natalia Gordienko för. I sitt försök att vara lite "loca" (okej, "loco" om man ska vara petnoga) körde hon vad AB kallar för en
bakvänd klädpoker. Det gjorde nog varken till eller från då det kom till att lyfta den här låten som - enligt mig - antagligen var det sämsta som någonsin hörts i Esc! 22 poäng resulterade i en 20nde plats, den borde kommit sist!

.. blåsbälg: går naturligtvis till La Vråla. Tog i så hon nästan sprack för kung och fosterland och även om jag inte har mycket till övers för "Invincible" så får jag faktiskt erkänna att hon gjorde en bra insats! Fast innerst inne svider nog den där 5e platsen lite idag - vad var det hon sa.. "Det finns bara en placering".

Årets blåsbälg
Allas vår vrålapa

.. gubbsjuka: led uppenbarligen Storbritanniens Daz Sampson av. Söta flickor i kinky skoluniform med tillgjort barnsliga röster och en överårig fotbollshuligan som tror han kan rappa känns.. inte så lite äckligt. Trots det håller jag med "förstå-sig-påarna" om att det här var örikets bästa låt på många år. Borde ha kommit högre än 19nde plats.

.. scenkostym: det finns bara en kandidat - Lordi! Please Mr Lordi, can I marry you and have your babies? I can be the beauty and you'll be the beast. Men bara om du lovar att ta av dig de där läskiga vingarna i sängen..

.. S/M: "Sertab goes Magnus Carlsson" kallade Pekka Heino Armeniens André för och den där första liknelsen kan jag väl hålla med om. Bilden nedan talar för sig själv. Kinky. Av någon anledning gick det i alla fall hem och "Without your love" segade sig upp till en 8nde plats. På tok för hög placering om du frågar mig!

Årets S/M
Det finns faktiskt klubbar för sådant..

.. hybrid: jag vet inte, men det är någonting med smörig gospel/soul som framförs på.. tadaa - hebreiska som gör mig väldigt förvirrad. Israels "Ze hasman" slog den tyska countryn och det monegaskiska söderhavsgunget i hybridklassen.

.. bakåtsträvare: Irland har som bekant fortfarande inte fattat att det är 2000-tal och valde att skicka ännu en av de där balladerna som var landets framgångskoncept för sisådär tio år sedan. Konstigt nog funkade det relativt bra i år (är 90-talet på väg tillbaka?) och det blev en 10nde plats för Brian Kennedy som därmed säkrade Irlands plats i finalen nästa år.

Årets bakåtsträvare
Har någon en sax?

.. vaxdocka:
är det bara jag eller såg inte Kroatiens Severina ut som om någon injicerat formaldehyd i fejjan på henne? Uppblåst och vaxlik liksom. Den svängiga låten om stilettklackar lyckades i alla fall kamma hem en 13nde placering.

.. kom-och-ta-mig: Makedoniens Elena Risteska hade tagit åt sig av kritiken från semin och log faktiskt emellanåt. Men för det mesta koncentrerade hon sig bara på att se sexig ut och kvinnan med vad Bert Karlsson skulle kallat för "kåta ögon" slutade på en 12e plats.

Årets kom-och-ta-mig
Mina tuttar räcker nästan upp till hakan

.. akrobat: hette han Sonic, killen som "tvistade" (snarare breakdansade) för Danmark? Vig var han åtminstone men tyvärr hjälpte det inte blott 17-åriga Sidsel Ben Semmane och "Twist of love" slutade på en 18nde plats. Personligen hade jag lite svårt för låten men tjejen gjorde bra ifrån sig och hade varit värd en högre placering. Kval - i dubbel bemärkelse - för grannarna i söder nästa år.

.. dark-horse: vem hade väl trott att Litauen skulle ta sig vidare från semifinalen? Och vem hade väl trott att de skulle skrälla till sig en mycket hedrande 6e plats i själva finalen?! Anti-schlager-manskören från Vilnius trotsade alla odds och jag tycker faktiskt inte låten är fullt så dålig nu som jag först tyckte då jag hörde den i "inför-programmet". Dessutom får jag lov att utdela en rejäl känga till publiken i Athen som buade ut bidraget både i semin och igår. Så gör man bara inte, skäms!

Årets dark-horse
"We are the winners.." - ja, nästan!

.. rekvisita: dött lopp mellan Spaniens kontorsstolar och Armeniens bord. I finalen alltså, annars tog ju Islands Silvia Night hem priset med besked! Hon är en enda stor rekvisita.

.. pipa: det manliga priset går utan konkurrens till Rumäniens Mihai Traistariu. Innan finalen var jag rädd att liveframträdandet inte skulle göra hitvarningen "Tornerò" rättvisa men oj, så fel jag hade! Superproffsigt och det resulterade i en rättvis 4e plats.

det kvinnliga priset är svårare men eftersom alla redan vet att Carolas sångröst knäcker (även om inte låten gjorde det) så väljer jag istället att premiera Norges Christine Guldbrandsen. "Alvedansen" var i mina öron en av de vackraste låtarna i tävlingen - om än lite tråkig, ok - och den förtjänade bättre än en 14nde plats.

.. Kajsa Kavat: Ukrainas klämkäcka Tina Karol försökte axla sin landsmaninna Ruslanas mantel men lyckades bara halvbra. En kick-ass sångröst och hopprepshoppande kosacker lyckades i alla fall generera en helt okej 7e plats.

Årets Kajsa Kavat
Hemma i Kiev sjunger jag i arméns sång-och-danskör (ja, på riktigt!)

Slut på prisutdelningen och nu ska jag försöka låta bli att tjata mer om schlagern (även om den kommer gå varm i videon under veckor framöver) - ni är säkert trötta på mitt tjat vid det här laget!

Vill ni läsa de övriga Esc-delarna hittar ni dem här.

Samtliga bilder från ESC Today

Kommentarer
Postat av: Citrin

Kul skrivet. :]

2006-05-21 @ 16:19:33
Postat av: Ellinor

Citrin: Jag är en kul tjej.. ;)

Postat av: Burcu

jag tycker att dima Bilan ägde hela melodifestivalen fast jag är turkisk och heja på mitt hemland.

2006-05-28 @ 13:38:24
Postat av: Ellinor

Burcu: Ja, han var bra.. Turkiet var å andra sidan också helt okej.

2006-05-29 @ 10:37:06
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se