SÅ HAR MAN EN BRIST OCKSÅ...

För ett par veckor sedan var jag och tog ett blodprov på order av min läkare i syfte att se efter så att inga fysiska orsaker ligger bakom mitt.. hm, mentala hälsotillstånd eller vad man ska säga. Igår fick jag skriftligt svar som visar att mina B12-värden är låga. Har fått ett recept som jag ska hämta ut för att behandla med men sökte lite på nätet efter information och fick bl a upp detta.

Vem drabbas av brist på B12 och folat?
Vanligen är det äldre personer som drabbas av brist då näringsämnen från föda tas upp sämre än tidigare. Andra riskgrupper är veganer, personer som lider av anorexi, kvinnor mellan 15-45 år (menstruationer, graviditeter, amning), människor med autoimmuna sjukdomar (diabetes, reumatoid artrit eller störning av sköldkörtelfunktionen), magopererade, samt personer som har celiaki (glutenallergi) eller de som överförbrukar alkohol.

("Vanligtvis är det äldre personer".. jaha, det var ju trevligt att höra! Själv tror jag att det främst beror på min katastrofalt dåliga kosthållning. B12 finns främst i animaliska produkter som lever, njure och hjärta (usch!) men även i mindre dos i kött, mjölk och ägg.)

Hur känner man av en brist på B12 och folat?
Symtomen varierar från individ till individ. Vid tidig brist dominerar störningar i nervcellerna, såsom nedsatt närminne, trötthet, håglöshet och domningar. Det kliar i handflatan. En eller två fingrar känns stela, stumma eller lätt domnade. Det sticker i fötter och underben. Balansen är sämre än för en månad sedan. Man fryser om händer och fötter i kyla som man tålde förra året. Man tappar mer hår i kammen eller duschen än förut. Vi vill dock understryka att dessa symtom även kan bero på andra orsaker. Det kan din läkare bäst avgöra.

(Tappa hår gör jag tack och lov inte.. men däremot har jag ju märkt att mitt minne och balansen blivit något sämre, för att inte tala om trötthet och håglöshet. Obehandlad B12-brist kan visst leda till blodbrist och skador på nervsystemet.. hjälp! Ska nog hämta ut den där medicinen så snabbt som möjligt..)


Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag tror du kommer märka en stor skillnad i humör och ork om ett par veckor.... se min kommentar under ditt inlägg "hälsoläge" i mars.

2006-05-09 @ 12:40:13
Postat av: Ellinor

Sarah: Det tror jag med! Och skönt att veta att i alla fall en liten del av mitt "tillstånd" har fysiska skäl bakom..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se