OM LÄGENHETEN

Fick som sagt jackpot i helgens lägenhetsletandet vilket känns skönt, om än inte fantastiskt.. mest för att den vi valde till slut bara var "minst dålig" av de vi tittade på och inte 100% på något sätt.

För att ta det från början - hade ordnat så att vi skulle åka och kika på fyra lägenheter under lördag-söndag. Den första gick bort direkt: förhållandevis långt från city, relativt dyr (6000:- + ca 900:-/månad i elvärme) och lite nergången (utom köket som var nyrenoverat och fint med rostfria vitvaror) samt dusch i källaren i huset bredvid vilket var det absolut största minuset. Vet inte om vi hade fått den men ringde och tackade nej i alla fall. Den andra lägenheten var faktiskt en jättemysig tvåa, inte extremt dyr (5500:- tror jag) och uthyrningsperioden var ett helt år. Problemet var egentligen enbart att den låg för långt ut (Gentofte, ca 20 min med tåg) samt möjligtvis att tjejen som hyrde ut den inte verkade ha alltför stor koll på saker och ting. Som exempel kan ju nämnas att hon och hennes pojkvän köpt en lägenhet för 2,4 miljoner men att de dels inte visste om sambogrejen skulle fungera eller om månadsavgiften skulle bli för dyr för dem. Eh? Borde man inte ta reda på sådant innan man köper bostad för flera miljoner..? Kändes lite osäkert.

Den tredje var den som låg mest centralt, på Nørrebro vilket är en stadsdel som kanske inte är så väl ansedd.. lite "gangsta" sådär. Själva lägenheten var en okej tvåa för 4500:-, lite nergånget kök men uthyrningsperioden var bara i 6 månader och de som hyrde ut var vad dansken kallade för "low class" typiska för just Nørrebro. Vi fick till slut både den + den i Gentofte men den vi efter många diskussioner och jämförelser hit och dit valde var den fjärde lägenheten. Här ligger den (den andra bilden visar var i förhållande till city som ligger typ vid Vesterbro):


Nya lägenheten

Nya lägenheten - stor

Lägenheten är en 1:a, minns inte exakt hur stor men kanske lite mindre än min nuvarande. Den består av ett stort rum med en alkovdel där man kan ha sängen + även en balkong. Köket är litet men med mycket skåpsplats och fräscha vitvaror. Det största minuset verkar vara gemensamt för alla äldre lägenheter i Köpenhamn (likadant i alla vi tittade på) och det är att badrummet knappt gör skäl för namnet. Man får typ sitta på toalettlocket eller stå precis bredvid då man ska duscha - inte så kul men det går ju. Anledningen till att vi valde den är dels den låga hyran (3500:-) + att den hyrs ut t o m den 30 juni vilket ger gott om tid att hitta något bättre och mer fast. Skulle jag dessutom inte trivas i den (vilket jag kände lite då vi tittade på den men det berodde mest på den nuvarande hyresgästens alla prylar) är det ju dessutom skönt att uthyrningstiden inte är längre än så. Den ligger i ett riktigt danskt gult tegelhus med tre (eller var det fyra?) våningar i Sydvästkvarteren, granne med ett stort grönområde som heter Valbyparken. Området verkar vara lugnt och det finns flera matbutiker och andra affärer precis i närheten (vilket var ytterligare ett minus med stället i Gentofte - att det var långt till allt sådant). Buss in till city går nära men det går snabbare att gå till S-tåget på 5-10 minuter där det sedan tar mellan 5 och 8 minuter att åka in till stan om jag fattar det rätt - det är 1 eller 2 stopp mellan Sjælør (min station) och KBH H beroende på vilket tåg man tar. Helt okej läge med andra ord. Hon som hyr ut lägenheten, Heidi, verkar hur rar som helst och hon skulle posta kontraktet till mig imorgon. 1 december går flyttlasset! Nu är det bara jobb kvar..

Kommentarer
Postat av: GiselaQ

Kul, bitarna börjar komma på plats. Grattis till lägenheten!

Åh, blir superavis - jag vill också bo i Kph. Var också där i lördags och det var alldeles, alldeles underbart. Well, malmöbor har dock förmånen att kunna åka över titt som tätt. Tack för alla tipsen, ser fram emot fler sådana efter 1 dec.

2006-11-07 @ 07:03:35
Postat av: Anonym

GRATTIS!!!!!

bostad gör att många tunga stenar släpper. i know...

Postat av: Ellinor

GiselaQ: Tack! Visst har KBH en härlig stämning.. men som sagt, är ju inte så svårt att pendla över för dig som bor i Malmö. Förhoppningsvis sätter jag igång och utforskar staden på riktigt då jag väl flyttat dit och skapar mig "mitt eget KBH" - ser jag fram emot!

M: Tack! Och visst var bostadsfrågan den absolut största huvudvärken..

2006-11-07 @ 13:39:32
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Åsa på Åsen

Stockholmsdusch är kanske inte det roligaste men det vägs ju helt klart upp av att ha balkong!! Och så verkar lägenhten ligga så där lagom nära centrum. Glad för din skull!!

2006-11-07 @ 17:52:14
URL: http://livetpaasen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se