DYYYRT ATT RÖSTA BLÅTT...

Jaja, visste ju att det skulle bli blå seger så jag sitter ju inte här med hakan nere vid fotknölarna precis. Men man kan ju ändå vara besviken :( Jag ska försöka att inte babbla mer politik (kanske bara då jag vet om D tagit sig in i kommunfullmäktige/Huddinge) men angående maktskiftet i Stockholm så hoppas jag att ni som röstade blått där och någon gång åker kommunalt är nöjda med det faktum att det troligtvis innebär att den relativt nya enhetstaxan snart är ett minne blott eftersom Moderaterna vill införa zonsystemet igen - och fler sådana! Kostnaden för månadskort kommer också att höjas och beräknas landa på runt 900 kronor i månaden (till skillnaden från sossarna som ville sänka priset). Nu är ni väl riktigt glada alla ni som lade en blå röst i landstingsvalet?! (Riktat till stockholmarna) Alltså, jag är rätt upprörd känner jag...! Ändå bor jag inte kvar i landet om några månader. Vilken tur - att jag inte bor i U Väsby då alltså - för då hade det ju blivit riktigt dyrt för mig att ta mig in till stan (M:s idé är att det ska kosta mer ju längre ut man bor). Och med den sänkta a-kassan och höjda a-kasseavgiften.. ja, ojojoj - vilket muntert Sverige det kommer bli!

Over-and-out valblogg.

Kommentarer
Postat av: K

Ja yihooooo! Nu börjar nedförsbacken. Håll i hatten!! (Och bli för tusan inte arbetslös eller pensionär.)

Idiot-land!

2006-09-18 @ 02:47:41
Postat av: Ellinor

K: You know I agree. Det blir nog kämpigt i uppförsbacken sedan.. så brukar det vara efter ett sådant fritt fall!

Postat av: whippet

Jag har inte sett något vallöfte att höja månadskortet på SL, bara att införa zonavgift som det var tidigare och detta fö att ha råd med en studentrabatt. Sossarna gick till val förra gången med sänkt eller bibehållet pris på månadskort och de höjde priset med 20% ganska snabbt.

Kanske a-kassan måste sänkas för att det är så många i Sverige som jobbar svart.

2006-09-18 @ 07:21:01
Postat av: Lii

Det finns goda och dåliga sidor med vart enda parti. Dock inte att glömma att de röda har varit passiva i denna valrörelse.
Men allvarligt. På det stora hela så behövde vi verkligen en förändring i makten. Göran Persson och alla hans vänner som flyttats runt på den ena ministerposten efter en annan, är mätta. Man kan inte förvänta sig att personer som suttit så pass länge ska kunna sprudla med nya ideér och förslag år efter år efter år. Det behövs nya männsikor med nya förslag och nya ideér.
Nya moderaterna har klokt nog granskat sig själva och åtgärdat deras brister och jag som absolut inte är för översitttartypen "jag älskar att äga-ungdomsförbundens slogan för ett par år sedan"
tror att det har ändrat sig i toppen av moderaterna.
Även om det under toppen och på kommun-nivåerna förtfarande är bortskämda rikemans-brats som tror att moderaternas politik handlar om att bara tänka på sig själv och roffa åt sig så mycket som möjligt.
Och för att man själv har pengar så måste man automatiskt vara moderat.
Ge alliansen med moderaternas Fredrik i täten en ärlig chans.
De ska sitta fyra år, sedan är vi inte nöjda är det ju bara att rösta annorlunda nästa period.
Glöm inte att det sitter 3 pariter till i alliansen som också har sitt att säga till om!
Sossarnas politik kommer att må gott av att ligga i underläge, de kommer att bli mer på bettet till nästa peridod och få in nya unga människor med nya ideér och förbättringar!
Kram
Lii

2006-09-18 @ 09:32:33
Postat av: Linda

Tråkig inställning du har, eftersom du inte verkar vara särskilt påläst om vad alliansen verkligen har för visioner. Och du verkar även vara ganska blind för hur sossarna och vänsterblocket skött det här landet de senaste åren. Tråkigt att du också väljer att bortse från att sossarna höll på att köra hela systemet i botten. Det är inte bara "rika" som röstar blått. Även jag, som student som måste jobba extra som fan för att få allt och gå runt röstar för en föränding. Nåja, du verkar vara en trevlig person med en läsvärd blogg iallafall. Ha det bra!

2006-09-18 @ 13:02:57
URL: http://www.libe.webblogg.se
Postat av: Angelica

Ja, de vill dessutom börsnotera sjukhus, föra in betyg tidiagre, sälja ut allmännytta i Stockholm. Vilken framtid. Eh, eller inte. Grattis till flytten säger jag bara!

2006-09-18 @ 13:16:24
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Jag håller med om att en förändring behövdes, fast för mig handlade det om att byta bort Göran Persson från partiledningen. Och gärna några till. Och inte mot ett högerstyre. Perssons trötthet och ointresse har verkligen synts de senare åren, vad vi hade behövt var en socialdemkratisk ledare med lust och klara mål.

Och att sossarna & Co kört systemet i botten kan jag ändå inte hålla med om, det heter ju t o m att dom faktiskt för ovanlighetens skull förlorade mitt i en högkonjuktur. Jag har inte speciellt bra koll på några siffror dock.

Inte för att jag haft det så jäkla knapert eller bra de senaste åren, men nytt är inte nödvändigtvis bättre. Sett ut min och de minas situation är jag orolig inför framtiden. Förhoppningsvis har jag fel, det vore det bästa om verkligheten motbevisar mig, men jag är väldigt orolig.

2006-09-18 @ 13:34:42
URL: http://shanshu.org/
Postat av: Fredrik

Oh, en sak till... för allt prat om dom nya moderaterna, och deras självgranskning & byte av riktning, tycker jag mest det verkar vara kosmetiska förändringar. Gräver man bara under ytan och läser på lite, hittar man i stort sett samma gamla moderater.

2006-09-18 @ 14:06:54
URL: http://shanshu.org/
Postat av: Linda

Men uppenbarligen är inte majoriteten av folket nöjda med socialdemokraternas politik eftersom de inte fick vara kvar! Face fact Fredrik.

2006-09-18 @ 15:02:31
URL: http://www.libe.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Linda: Jag har försökt formulera ett svar ett bra tag nu, men din kommentar gör det svårt. Naturligtvis är inte majoriteten av folket nöjda. Påstod jag någonsin att man röstar blått för att man gillar rött?

Jag protesterade mot att sossarna skulle ha kört systemet i botten, och kommentarer om högkonjuktur (även från exempelvis oberoende liberala tidningar som Expressen och DN) stöder mig. Det betyder inte automatiskt att folk är nöjda. Jag är absolut inte nöjd med hur sossarna har skött sig, speciellt de senaste åren. Vad som verkligen hade behövts var nya styrande i vänsterblocket - det är min personliga övertygelse att en högerregering bara kan göra saker värre.

Jag tror också att missnöjet med vänsterblocket har haft större inverkan på högerns vinst än högerns egna politik, och jag tror att högerns sammanhållning och kosmetiska förändringar haft större inverkan på vinsten än deras egentliga politik.

Har jag facat factet nu?

2006-09-18 @ 22:06:16
URL: http://shanshu.org/
Postat av: Jerk

Word Fredrik..kosmetiska förändringar är ordet..den som tror något annat behöver bara vänta och se..denna dag har gått i sorgens tecken och jag bävar för de närmaste fyra åren när M säljer ut statens (och stadens) tillgångar..

2006-09-19 @ 00:45:43
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Whippet: Nähä? Det har jag gjort, annars skulle jag inte ha skrivit det. Att många jobbar svart är väl inte den enda anledningen till att de vill sänka a-kassan, förmögenhetsskatteprylen och den berömda skattesänkningen på inkomstskatt ska väl finansieras på något sätt. Alltså drar vi in på välfärden istället. Tycker borgerligheten.

Lii: Tack för din lååånga och genomtänkta kommentar även om jag inte kommer matcha det i svar (är lite less på valet nu). Men jag håller med dig i det att rödingarna gjorde många misstag under valrörelsen och inte lät sina hjärtefrågor komma fram tillräckligt tydligt (för att inte tala om vilken blunder de gjorde i jobbfrågan). Jag är inte sosse och inget fan av GP på något sätt - S behöver definitivt nytt fräscht blod och nya infallsvinklar i de viktiga frågorna och jag tycker helt klart att han gjorde rätt som avgick. Du skriver dock att det på kommunnivå i M främst är "bortskämda rikemans-brats som tror att moderaternas politik handlar om att bara tänka på sig själv och roffa åt sig så mycket som möjligt". Då ska vi heller inte glömma att det trots allt är på kommunal nivå många av de viktiga besluten som rör vårt day-to-day life faktiskt tas. Så jag tror tyvärr inte att så mycket egentligen har ändrats rent praktiskt i M:s politik - bortsett från deras skenbara arbetarapproach under valrörelsen. Och jag vet att jag i alla fall inte vill leva i ett osolidariskt samhälle.

2006-09-19 @ 03:17:27
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Linda: Som jag tidigare påpekat i ett inlägg så tror jag som sagt att många var så trötta på hur S + kompisar skött landet de senaste åren att de bara ville ha en förändring men kanske inte tänkte så mycket på vilka konsekvenser det kommer få att till viss del slopa välfärdsmodellen. Jag läste visst på inför valet och det är min åsikt om alliansens "visioner" som jag ventilerar - har jag en tråkig inställning för att jag tycker som jag gör?! Jag är absolut inte blind för hur det har sett ut under den senare delen av rödingarnas styre och håller med om att det behövdes en förändring. Faktum är att jag där har exakt samma åsikt som Fredrik i hans första kommentar för att slippa upprepa hans ord..

Angelica: Ja, det finns ju MASSOR av "fördelar" med högerstyret ;) Jag ser fram emot att flytta så tack!

Fredrik: Jag håller med dig om vartenda ord du skrivit.. du är klockren som vanligt! Vad jag har funderat på är vilken nyckelperson som kan ta över Perssons roll och vända opinionen under de närmaste åren. Som många andra tror jag Anna Lindh hade varit en bra kandidat. Tycker dock att det är synd att GP inte utannonserade sin avgång tidigare (helst före valrörelsen drog igång på riktigt) och samtidigt presenterade en ny stark kandidat till partiledarposten som skulle ta över efter valet. Det tror jag hade borgat för ett helt annat resultat än vad vi fick..

Jerk: Jag tror det är många som ser med oro på framtiden men - som Lii påpekade fast kanske inte riktigt i det syftet - de ska bara sitta i 4 år till att börja med så på den tiden kanske de inte hinner ställa till med så mycket.. ;)

2006-09-19 @ 03:33:14
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Ellinor: Om Anna Lindh fått leva tror jag det är precis vad som hänt - antingen att hon fått ta över efter valet eller att Persson avgått senast i våras (om inte tidigare), i god tid innan valrörelsen dragit igång ordentligt.

Jag är också övertygad om att Persson avgått nu även om vänsterblocket vunnit. Håller förresten med om att han nog borde ha utannonserat det tidigare, men grabben ville väl antagligen verka stark och orubblig eller nåt. Vilket är ironiskt med tanke på det intryck han gett dom senaste åren...

Vad gäller efterträdare har jag inte så mycket åsikter (mer än att jag helst ser en kvinnlig sådan och hoppas att Bodström hålls riktigt långt borta från posten), men jag gillar tanken på en utbildad undersköterska (det har ju ändå viskats lite om LO:s Wanja Lundby-Wedin) som Sveriges första kvinnliga statsminsiter 2010.

2006-09-20 @ 12:48:49
URL: http://shanshu.org/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se