Delfinal 4

Ikväll är det dax!


Tre timmar kvar till kvällens fjärde delfinal, den sista i ordningen, som går av stapeln i Gävle. Har - min vana trogen - lyssnat igenom bidragen och måste säga att jag är besviken. Så många rävar (Magnus Uggla, After Dark, Sanna Nielsen, Andreas Johnson..), så tråkiga låtar.. I mina ögon är kvällens startfält det klart sämsta men här kommer i alla fall mina omdömen:

Magnus Uggla - "För kung och fosterland"
Jag gillar ju Uggla (till K:s förskräckelse som grimaserar varje gång jag spelar honom) även om jag tycker han var bättre "förr". Det här är naturligtvis en typisk Uggla-låt och bjuder inte på några överraskningar. Marschtakt, en refräng som är lätt att lägga på minnet och.. inte så mycket mer. Men han kommer säkert göra bra ifrån sig på scen och folklig är han ju så det räcker och blir över. Men själva låten förtjänar inte att gå vidare tycker jag.

Emilé Azar - "Vi hade nåt"
Ung, halvsöt, halvmullig (fast han har ju hårdbantat inför MF - starkt jobbat!) pojke sjunger lättviktspop på svenska. In genom ena örat, ut genom det andra och så vinkar vi adjö till Emilé och säger "Tack för att du var med".

Sanna Nielsen - "Vågar du, vågar jag"
Jag har svårt för Sannas röst och jag har ännu svårare för den här typen av Carola-pastischer. Men Sanna kommer säkert charma landets alla pensionärer och tillbakasträvare med den här slagdängan. Betänk att vi skickade Carola till Aten förra året, betänk att den här låten är sämre men Sanna är söt som socker.. svårtippad men 2:a chansen känns inte som någon högoddsare.


Caroline af Ugglas - "Tror på dig"
Enligt Caroline själv är hennes musikaliska förebild Janis Joplin och det hörs om man säger så. Kan dock inte låta bli att önska att den här låten varit på engelska. Jag gillar hennes röst och refrängen är bra, versen håller dock inte alls. Tyvärr tror jag inte Caroline kommer sticka ut tillräckligt, inte ens i det här mediokra startfältet. Bye bye!

After Dark - "(Åh) När ni tar saken i egna händer"
Nämen, har Magnus Uggla med två låtar i år?! Det låter nämligen exakt likadant, varken bättre eller sämre, men med en Christer Lindarw i kvinnokläder och Sveriges hemmafixarelit (Martin Timell, Bosse Bildoktorn m.fl) som support på storbildsskärm så kommer alla tycka det här är jääätteroligt. Det gör inte jag.

Sarah Dawn Finer - "I remember love"
Äntligen en normal låt man faktiskt kan lyssna på! Jag gillar Sarahs röst och den här balladen med lite "go" i är helt okej om än inget speciellt. Sonja Aldéns förra veckan var dock bättre och den här spelar väl i ungefär samma liga.

Verona - "La Musica"
Verona har skapat rubriker de senaste dagarna med anledning av sin silikontuttoperation. Troligtvis är det de enda rubriker hon någonsin kommer få. Det är knappt så jag orkar kommentera för shit, vad tråkigt det här är! Och varför på italienska? Rakt i soptunnan!

Andreas Johnson - "A little bit of love"
Andreas håller naturligtvis måttet - var det någon som hade trott något annat? Konstigt nog har jag en bestämd känsla av att jag hört refrängen förut.. vad är det för låt? Tyvärr är den sämre än förra årets "Sing for me" men det går ändå inte att inte gilla det här. Andreas till Globen!

Svårtippat startfält och egentligen borde jag väl inte ens försöka i och med att jag misslyckats så kapitalt tidigare. Men jag hoppas att det kommer gå såhär:

Till final: Andreas Johnson och Sarah Dawn Finer
Till 2:a chansen: After Dark och Caroline af Ugglas

Och tror såhär:

Till final: Andreas Johnson och After Dark
Till 2:a chansen: Magnus Uggla och Sanna Nielsen


Kommentarer
Postat av: Anna

hehe, men after dark är ju alldeles utomordentligt småsnuskiga, jag skrattar ihjäl mig!

Postat av: Ellinor

Anna: Haha, jag fattade inte förrän efteråt att "(Åh) När ni.." ju blir "Onani". Goddag yxskaft liksom!

2007-02-24 @ 21:25:25
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Sarah

varför kom inte Nanne till globen????

2007-03-09 @ 19:29:10
Postat av: Ellinor

Sarah: För att hon är/var jättedålig..? :)

2007-03-10 @ 18:11:16
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se