Hjältemod

Tog en tv-/tepaus i packandet och fastnade framför ett intressant program på NRK1.

Det är inte ofta media visar båda sidor av Israel-Palestinakonflikten utan att ta ställning för någon sida. Och vilka som utmålas som the bad guys respektive offren vet vi ju. Ska inte skriva mer om det. Jag blir alltför upprörd över denna, oftast, alltför ensidiga mediabevakning.

Det som fascinerade mig mest var den del av programmet som ägnades åt ZAKA. Det är en frivilligorganisation, till 99% bestående av ultraortodoxa judar, vars uppdrag går ut på att samla upp alla likdelar och allt blod efter människor som fallit offer för självmordsbombare på t ex en buss eller en marknad. Det viktiga är att ta tillvara på allt blod så man kan begravas med det. Själen sitter i blodet. Vackert. Sorgligt.

Kommentarer
Postat av: Ivana

Jag har uttalat mig en enda gång i den där debatten & blev nästan hängd på torget. Mer subjektiv debatt får man leta efter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se