En blygsam början men väl en början


image588

Några små trevande steg på vägen till att förbättra mina kostvanor. Första steget borde egentligen vara att börja äta på bestämda tider men eftersom min dygnsrytm är på villovägar igen just nu så blir det till att lösa det problemet först.

Nu är syftet inte att skära bort vare sig socker, fett eller kolhydrater helt ur min kost så ingen får för sig det. Målet är däremot att äta mer varierad, fräsch och "riktig" mat (dvs, att inte leva på mackor) och att därigenom bli piggare och mer koncentrerad rent fysiskt. Det förutsätter naturligtvis också att jag ändrar mina motionsvanor - som f n är så gott som obefintliga. Jag vill som sagt inte gå ner i vikt, däremot är jag rätt orolig över att gå upp i vikt nu paradoxalt nog. Även om jag äter dåligt äter jag nämligen inte så mycket av det dåliga och mitt kaloriintag/dag ligger inte över mina rekommendationer. Bara det senaste året har jag tappat i alla fall 3-4 kg genom att göra ingenting. Inbillar mig att jag nu kommer bli tvungen att äta mer för att bli mätt - det betyder ju dock bara att det kommer krävas motion också för att hålla kilona borta.

Idag har jag i alla fall fått i mig:
En kopp te och två knäckemackor (100% fullkorn) med ägg/kaviar
Bulgur/cous-cous mix med champinjoner, lök och tomat
En kopp kvällste
En skål med gurka och tomat

Låter kanske inget vidare (dåligt med protein t ex) men att inte äta något "riktigt" sött på hela dagen är ett framsteg. Dessutom har jag druckit en hel del vatten och fått i mig både min B12-tablett och multivitamin vilket allt är sådant jag alltid glömmer. Försöker även skära ner på te-konsumtionen (en vanlig dag blir det annars ca 4-5 koppar) eftersom jag har mellan 2 och 3 sockerbitar i en kopp - beroende på storlek - och det blir mycket socker.. Så med tanke på att jag inte handlat idag och därmed inte hade så mycket hemma så har det varit en rätt bra dag.

Kommentarer
Postat av: Nannis

Du borde definitivt äta mer protein, men det vet du ju redan om! Det enda protein du åt igår är ägg och kaviar (kaviar innehåller dessutom en massa socker). Jag älskar kaviar, men äter det endast på helgerna. :)Du får gärna rådfråga mig om du är osäker. Kolla även in www.nlife.se - det är en superbra sida med massor av kanonrecept!

Postat av: Ellinor

Nannis: Ja, jag är kass på det här med protein.. Är eg. inte så förtjust i kaviar (och heller inte den vanliga varianten - bara den "randiga") och äter det rätt sällan så jag unnade mig. Tack för tipset, ska definitivt kollas in :)

2007-03-06 @ 14:14:17
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Nannis

Du kan ju laga omelett eller steka kycklingfiléer. Jag vet inte om kyckling är dyrt i Danmark, det är hutlöst dyrt i Norge! Ett underbart tips är att smula ner fetaost i omeletten! Om du inte gillar kött så är ju quorn ett alternativ. Det smakar som köttfärs och du kan göra vanlig köttfärssås på den. Jag själv är inte så förtjust i quornfiléer.

2007-03-06 @ 14:44:06
URL: http://springibena.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Nannis: Omelett gillar jag inte alls men kyckling är faktiskt rätt prisvärt i DK. Har en hel del i frysen just nu men det är ju så svårt att få spontana middagsidéer då eftersom man måste planera och tina i förväg. Köttfärssås gör jag ibland också men quorn har jag aldrig testat. Det är inte det att jag inte gillar kött, fisk, fågel etc - har bara svårt att komma på enkla och roliga recept som jag orkar ta fatt i och laga. Men jag ska kolla in den där sidan du tipsade om för det tänkte jag!

2007-03-06 @ 15:37:03
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Anonym

jag hade aldrig pallat att vara vegetarian (över tre år nu) om det inte var för quorn! så enkelt, så gott, men ack.. dyrt! men men! man får ta det som lyxvara. mkt snabbare än t.e.x köttfärs, man gör på samma sätt som vanlig köttfärsås, bara att man slipper flera minuter av stekningen eftersom det inte är lik man leker med och det inte behöver bli blodfattigt! ;)

billigare alternativ är soyafärs. finns i närmaste hälsokostaffär. kostar en spottstyver i summan, men kräver lite mer jobb för att det inte ska smaka trist. det behöver oftast bli marinerat, alternativt ätas dagen efter man tillagat om man inte gör liiiite längre långkok.

typ. jag brukar lägga det i thai/kinamarinad på samma sätt man skulle göra med kyckling, i en timma eller två. då smakar det ljuvligt! man ska förvälla länge står det på förpackningen (typ tio minuter kokas) men häller man bara över kokt vatten och sen marinerar tar det mkt mer smak!...


jada jada jada

jag är hungrig. skriva om mat går ju, men orka laga? jä jä

2007-03-06 @ 16:47:45
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Punaniii: Bra tips om sojafärsen.. fast det skulle jag aldrig orka då jag mer än gärna gör sås på köttfärs. I och med att jag inte är veggo menar jag och därför inte behöver leta alternativ. Quorn verkar lite läskigt tycker jag, är inte det svamp? Jag är nog inte matkräsen egentligen, bara lat.. :p

2007-03-06 @ 22:49:33
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: johanna

har du provat att ha sötningsmedel i ditt te? smakar som socker men med mycket färre kalorier

2007-03-11 @ 15:50:24
Postat av: Ellinor

Johanna: Jag använder redan Sweet and less (brunt socker med 30% färre kalorier) men har sötningsmedel hemma så kanske skulle testa det med.. tycker det brukar smaka konstigt bara.

2007-03-13 @ 00:15:33
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se