Minns du året..?

image601

En lite märklig utmaning - denna gång från söta bridezillan (blink blink!)
Ivana. Den går ut på att se tillbaka på sitt liv genom de årtal som slutar på en 2:a eller en 7:a. Har visserligen guldfiskminne då det gäller vad som hände när men ska göra ett försök!

1982
Jag fyller 3 år och blir storasyster i augusti till en liten Daniel. Ett par månader tidigare har mamma och pappa gift sig borgerligt i Sigtuna, mamma höggravid i en gräslig rosa gräddbakelse. Det sammanfaller med något slags jubileum i staden så bröllopet slås upp i lokalpressen. Själv är jag linblond brudnäbb i blå klänning. Vi bor vid tidpunkten i ett höghus i förorten Trångsund och jag går på dagiset Tjädern där min favoritfröken heter Catarina.

1987
Kan för mitt liv inte komma ihåg om det är i februari '87 eller '88 som vi åker till Kanarieöarna i samband med mammas födelsedag. Där får i alla fall jag och brorsan gå med i Bamseklubben (så de vuxna får lite lugn och ro!) och jag blir kompis med en norsk tjej (Annicken?). Vi spelar mest Fia med knuff. Sommarsemestern tillbringar vi helt säkert i Danmark där det måste vara den kallaste och regnigaste sommaren på många år. Vi badar inte en enda gång. Hemma börjar jag i 2:an i Sjötorpsskolan under hösten och vi bor numera i bostadsrätt (lägenhet) i Skogås.

1992
Händelserna det här året blandar jag ihop och det beror troligtvis på tumultet efter föräldrarnas skilsmässa året innan. Pappa bor kvar en tid i radhuset i Skogås medan mamma flyttar runt en hel del och inleder en relation med en Pelle. De träffas i samband med mammas rätt långa sjukdomsvistelse - tror hon hade bältros/knölros/något som slutar på ros. Så småningom visar det sig att han är missbrukare och mamma säger bye bye! För övrigt är jag 12 år, ska fylla 13, och börjar den här hösten i högstadiet i Skogåsskolan. Samtidigt byter jag gruppinriktning (går i en kulturklass) från musik till drama/rörelse. Anledningen? Att få vara med min bästa kompis. Väldigt dumt i efterhand.

1997
Jag är 17 år och rätt vild minst sagt! Går första året på hotell- och restaurangprogrammet på Racklöfska skolan i Järpen/Åre och bor i Järpen med vännen Marita. Det är inte bara jag som festar som om det inte finns någon morgondag men jag är den som festar bort min närvaro och då hösten kommer har jag flyttat söderut till den lilla byn Fränsta utanför Sundsvall där jag börjar på Ålsta folkhögskola. Där trivs jag som fisken i vattnet! 1997 dejtar jag även en hel del men är under en längre period tillsammans med Peter som jag känner från Järpen. Han är nog rent objektivt den snyggaste pojkvän jag någonsin har haft.

2002
Ett händelserikt år som får sämsta tänkbara början då det tar slut med Martin. Jag går på Tollare folkhögskola i Nacka och vi åker i maj på en projektresa till Polen där jag blir tillsammans med.. vi kan kalla honom rebound-guy. Då jag gör slut i juli har jag redan träffat Föredettingen för första gången. En dryg månad senare flyttar jag dock till Skövde för att börja på högskolan där. Jag råkar ut för en envis influensa som kopplar grepp om mig och då jag äntligen blir fri från den kommer nästa smäll. Farmor dör några dagar före min 23-årsdag, jag får reda på att Föredettingen har sambo och barn och jag blir osams med min bästa Cecilia under en Finlandskryssning (9 månader tar det innan vi blir vänner igen). Allt detta under loppet av en vecka. Inte undra på att man blir deprimerad.. och det blir jag.

2007
Jag bor sedan början av december 2006 i Köpenhamn och det känns helt rätt! Dessutom har jag en pojkvän som jag älskar och - förhoppningsvis - snart ett jobb som jag tjänar ok på och tycker är roligt. Ingenting är direkt inplanerat för året men jag kommer att behöva flytta igen till den 30 juni vilket känns.. drygt. I oktober fyller jag 28 år och där tycker jag vi stoppar tiden!

Det framgår inte hur många man ska utmana men okej, det får bli Elenore.. Saskia.. Annie.. och sköna Johanna med det långa håret!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilken kul utmaning. Gjorde den på momangen :o)

Postat av: Ellinor

Johanna: Ja, jag läste det hos dig precis :)

2007-03-19 @ 10:30:22
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se