Budapest-rapport

Lill-Elin påpekade i en kommentar att jag inte rapporterat om Budapest-resan ännu och det har hon ju fullkomligt rätt i. Tiden har inte riktigt räckt till, som så ofta numera, men här kommer i alla fall några rader. Eller, några rader.. varning för långt inlägg!

Vi flög till Ungern med
Malev och bodde tre nätter på Hotell Astoria på Pest-sidan. Totalt pris ca DKK 3700:-. Har inte så mycket att säga om hotellet egentligen, standarden var helt ok och det var nära till det mesta + att närmaste metro - som heter just Astoria - låg ca 10 meter från entrén. Det enda jag har att anmärka på såhär i efterhand är att vykorten jag lämnade in i receptionen strax innan vi åkte fortfarande inte har nått sina mottagare nästan två veckor senare. Men om det är hotellets eller det ungerska postverkets fel är ju svårt att säga.

image632

















Piña Colada och Mojito på hotellrummet - med lite tilltugg..

Det är en vacker stad, lite lik Prag som också delas av en flod med gamla och nya delen på vardera sidor, men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker litelite bättre om den senare. Varför vet jag inte riktigt men där är mysigare på något sätt.

Vad gjorde vi då? Tja, de vanliga turistprylarna antar jag. Åkte över till Buda där vi tog bergbanan (Sikló) upp till Castle Hill och dess sevärdheter, bl a Mattiaskyrkan och Fishermen's Bastion. Tillbaka till Pest och katedralen St Stephen där vi klättrade de 146 trappstegen upp och ner till toppen för att kika på utsikten. K, som har betydligt bättre kondis än jag, stannade och hade sig flera gånger medan jag tyckte det var a piece of cake - haha!

image633
Utsikt från Chain Bridge och Donau mot Royal Palace på Castle Hill

image634
Bergbanan upp. Jag skymtar där också..

image635
Spelemän

image639
Min lunch på dyrt café utanför katedralen

image638
K-baby beundrar utsikten

Tyvärr hade vi otur med vädret, växlande molnighet och spridda skurar i stort sett hela helgen. Solen kom fram ibland men det var rätt kyligt då den inte gjorde det. Därför bestämde vi oss för att spendera några timmar på fredag eftermiddag på Centraleuropas största shoppingcenter, West City Centre. Det var nog en liten miss eftersom shoppingen i Budapest = ingen höjdare i mina ögon. De hade visserligen en del lite roliga affärer, LÓccitane, Douglas (typ Kicks, tror det är tyskt), Promod (kläderna ser betydligt snyggare ut på hemsidan än IRL) m.fl. Den enda butiken jag gick lös i var dock en inhemsk, billig drugstore jag inte minns namnet på. Nattkräm, handkräm, nagelbandskräm, Nivea bus, nagellack m.m - allt för 60:-!

Bortsett från de shoppingfynden upplevde jag faktiskt inte Budapest som speciellt billigt alls. Hade tänkt mig att titta efter lite prisvärda skor och väskor men hittade bara märkesvarianter och de var lika dyra, om inte dyrare, som hemma. Vi gick en del på Váci utca (Budapests motsvarighet till Ströget typ) och kikade in på både Mango och Zara men nej, betydligt tristare utbud än här. K lyckades dock köpa på sig ett par byxor på Zara.

Andra dagen lyckades vi gå vilse på väg till Nagycsarnok, matmarknaden, tack vare klantarna på Lonely Planet som märkt ut den på fel ställe på kartan. Väl där så var det inte speciellt intressant i och med att varken K eller jag egentligen var så intresserade av att köpa med oss salami, paprika och liknande hem. Gick väl därifrån efter 10 min.

image637
Ingen korv för mig

Hann med en sväng förbi Parlamentet innan vi tog metron upp till termalbadet Széchenyi. Där var det fler svenskar än vi träffat på under hela vistelsen, blandat med andra turister samt massa Budapest-bor. Har ni någon gång sett de där turistbilderna från Budapest av äldre män som spelar schack i rykande blått vatten utomhus? Nå, de är tagna där. Széchenyi har ett dussin inomhusbassänger och tre utomhus med olika temperaturer, och efter en stund i de allra varmaste var man rätt mör vill jag lova. Var ju rätt kallt i luften och det var inte så skönt att springa mellan bassängerna i bara bikini och flip-flops precis. Dessutom hade vi inga handdukar med oss utan hyrde där, men handdukar.. neeej, lakan var det. Sög ju upp vattnet väldigt bra - nej.

K passade även på att ta en massage men den var tydligen sådär. Väldigt standard och massören (nej, ingen tjock östeuropeisk tant!) var inte alls lyhörd för önskemål. Så åk gärna till badet men skippa behandlingarna. Och ta med er egen handduk!

image640
Inga bilder inifrån badet tyvärr

Åt gjorde vi faktiskt himla bra! Båda kvällarna tog vi metron upp till Oktogon och området runt Liszt Fetenc tér - ett litet grönt torg omgärdat av krogar. Första kvällen hade vi beställt bord på ett rätt trendigt ställe, Menza, som fanns med i guideboken och andra kvällen gick vi ett varv innan vi bestämde oss - satt ute i ösregn under presenning och värmelampa, mysigt var det! Bra mat på båda ställena och billigt om man jämför med restaurangerna runt turistattraktionerna så dit rekommenderar jag att man beger sig för middag om man är i Budapest.

image641
Jag på Menza

I helhet, en bra resa och jag tycker vi hann med det mesta!

Kommentarer
Postat av: lill-elin

å va roligt att du berättade!
verkar lite annorlunda än vad jag förväntat, men så är det ju alltid. Jag kan rekommemndera Berlin förresten, underbart resmål över en weekend tycker jag! Vad söt du är förresten:)

2007-05-18 @ 10:09:38
Postat av: Angelica

Verkade som ni hade en riktigt bra weekend! Härligt! Man bli lite avis, jag vill också hinna åka nånstans med mitt hjärta!

Postat av: Ellinor

Lill-Elin: Det var faktiskt lite annorlunda än jag förväntat mig också! Men sedan måste jag tyvärr erkänna att det dåliga vädret drog ner betyget. Sol och värme gör så mycket! Tack för tipset om Berlin, där har jag faktiskt aldrig varit. Men nästa gång blir det nog Paris eller Barcelona ändå.
Hm, jag ser alltid ut att ha världens största näsa på bilder så jag vet inte riktigt.. men tack för komplimangen :)

2007-05-20 @ 18:02:17
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: Ellinor

Angelica: Det var mysigt! Tycker definitivt du ska försöka få till något med din sweetheart innan du reser.. man behöver ju inte åka så långt!

2007-05-20 @ 18:03:32
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se