Om $, kapital & sån't

Dollarn befinner sig ju i sitt all-time low f n så jag funderade.. smart att växla över lite i $ redan nu? Någon som är insatt, kommer den kanske att sjunka ytterligare?


Något av det tråkigaste jag vet är ekonomi och ändå satt jag och läste lite under gårdagskvällen om sparande, räntor och villkor för olika sparkonton. Smartast verkar det att föra över
mina 60.000:- (som till största delen ska spenderas på en jorden-runt-resa, förhoppningsvis under nästa år) till Collector som lovar 4,5 % i årsränta.

Min fråga:
Jag har en fråga ang. sparande hos er och det är om man kan öppna ett konto även om man inte är folkbokförd i Sverige? Jag bor och arbetar i Danmark, men har svenskt personnummer och är svensk medborgare.

Collectors svar:
Om du har begränsad skattskyldighet i Sverige och ej skall betala skatt på kapitalinkomster, behöver vi kopia av beslut från Skatteverket. Vi behöver dessutom ett hemortsbevis som visar var du är bosatt.

Say what? Så jag förde över pengarna från mitt svenska personkonto (= 0 % ränta) till sparkontot (= 2,4 %) istället, alltid nåt.


F ö så har jag satsat DKK 300:- på kvällens loser i  svenska Idol. Nu håller vi tummarna för att han åker ut.. vem är jag så vidskeplig att det säger jag inte!

Kommentarer
Postat av: R

Angående att växla reskassa:
Vet inte hur mycket fickpengar du tänkt dig, men om vi antar 20000 kr, så får du $ 3175 för det när $ står i 6,30 (som nu). Står $ i säg 6,75 när du åker (vilket den knappast kommer att göra) så är dina 20000 kr värda ca 21400 kr då.

Det finns inte mycket pengar att tjäna i att spekulera i valutakurser och fickpengar. Så oavsett utvecklingen bör du fråga dig: Är det ens värt att bry sig?

2007-11-09 @ 16:02:16
Postat av: Ellinor

R: Det har du faktiskt fullkomligt rätt i! Så jag lägger nog ner det..

Postat av: LipGloss Bitch

Jag har redan växlat pengar inför min o makes NY resa som blir i mars el april. Det kanske inte gör såå mkt till eller från, men jag gillar tanken på att "fynda" dollar :) Jag tror på en uppgång i o m att julhandeln kommer igång.
När det gäller om du är skattskyldig eller inte så är det ju så att man skattar för räntor och så när man säljer av fonder t ex. Mitt tips är att du ringer till skatteverket i sverige och frågar hur det ligger till för din del.

2007-11-10 @ 16:31:23
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: Ellinor

LipGloss Bitch: Det var precis så jag tänkte, men R har ju rätt i att det handlar om såpass lite pengar (och jag lär knappast ha med mig 20 000 i fickpengar, snarare hälften av det) så jag struntar nog i det ändå. Vem vet, vi kanske är i NY samtidigt förresten :)

2007-11-11 @ 21:46:34
URL: http://nippertippan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se