An alien i Copenhagen

Det slår mig ibland att jag egentligen bara är en invandrare som inte vågat / orkat integrera sig ordentligt i sitt nya hemland.

Efter 1 ½ år talar jag fortfarande inte språket
Visserligen förstår jag till nästan 100% det som sägs (undantag:
jyder som mumlar), men jag talar i bästa fall en blandning av 25% danska, 75% svenska. Skriva simpel danska kan jag också, men jag ser fram emot att börja på kursus (kurs) till efteråret (hösten) och utvecklas på språkfronten!

Jag ser hellre på svensk än dansk tv
Okej, jag har ingen egen tv (den är magasinerad) i kollektivet så jag ser ytterst sällan på riktig tv överhuvudtaget - Entourage, Grey's Anatomy, The Tudors etc följer jag via datorn.

Jag hänger med i svenskt nöjesskvaller, men har ingen aning om vem Danmarks motsvarighet till Carola är
Inser förstås att jag aldrig någonsin kommer kunna ha koll på alla kändisar här, men jag vet typ inte vem någon är. Utom Mads Mikkelsen ;) Lite lätt känsla av utanförskap i samtalen på jobbet ibland. Trines sambo jobbar på det förlag som ger ut Se og Hør, Billed-Bladet etc och i och med att hon tar med sig tidningar till kontoret har jag egentligen alla möjligheter att läsa in mig på skvallret.

Jag tar med mig svensk mat hem då jag är där och hälsar på
Polarkakor, bredbar leverpastej med gurka, riktigt lösgodis.. Jag har ingenting emot dansk mat, men vissa saker saknar jag.

Jag älskar att bo i Danmark och vill aldrig någonsin (inom överskådlig framtid) flytta härifrån så kanske är det dags att lära sig dricka öl (bläk!), köpa årskort på Tivoli (vad man nu ska med det till då Julemarknaden är enda anledningen att gå dit som jag ser det) och gå omkring med en potatis i käften för jämnan för att få uttalet att låta genuint..

Kommentarer
Postat av: birgitte

Man har årskort till Tivoli för att kunna gå gratis till fredagsrock (http://www.tivoli.dk/fredagsrock), fast om du inte är insatt i dansk rock (eller vill bli det), så är nog inte det bästa skälet...

2008-05-01 @ 21:58:02
Postat av: Ellinor

Birgitte: Det har du fullständigt rätt i, men jag måste säga att jag inte tycker programmet i år är sådär strålande. Möjligtvis med undantag av Kashmir.

Postat av: M

Känner igen mig det du skriver. Det där med språket går ju upp och ner. Men jag kan bara bli så frustrerad ibland av att inte kunna uttrycka mig, även om jag förstår i princip allt av det som andra säger. Svensk tv, mat, nyheter etc är ju det som ligger närmast även om det är Kbh som är ens hem. Konstigt nog:)

2008-05-01 @ 22:42:03
URL: http://tant-m.blogspot.com
Postat av: Ellinor

M: Samma här.. om att kunna uttrycka sig. Även om de flesta ju förstår ungefär vad man säger (fast långt färre än vad jag trodde förut) så förenklar man ju i konversationerna och det blir inte samma "flyt", lite trist.

2008-05-04 @ 10:17:15
URL: http://nippertippan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se