Mat i Danmark

Om man bor i Danmark och tjänar danska pengar så är det rätt lätt att glömma av hur dyrt det faktiskt är här, inte minst mat. Tvärtemot i Sverige, där ICA och Coop (väl?) har en stor del av marknaden så finns här många mindre kedjor att välja på och det kan skilja mycket i pris på samma matvaror dem sinsemellan.

Mina favoriter är Føtex och Irma som båda har ett dyrare och fräschare sortiment. Føtex har större butiker än Irma, dock inte "ICA Kvantum/Maxi-stora", det finns överhuvudtaget inte här - möjligtvis med undantag av Bilka som har en massa annat också, typ möbler och kläder. Det finns dock sådant jag aldrig skulle köpa om jag handlar där, och det är basvaror som t ex ägg och mjölk som man finner betydligt billigare hos Netto, Rema 1000 och Fakta. Sedan jag flyttade gör jag oftast mina inköp hos Superbrugsen (2 min härifrån), som kan sägas vara medelvägen mellan Netto och Føtex.

Jyllandsposten har gjort en
jämförelse mellan de olika kedjorna, en missvisande sådan. Klart som korvspad att man inte kan jämföra Netto i Odense och Irma på Østerbro (en av de dyrare stadsdelarna i Kbh) och sedan utifrån det påstå att Irmas priser är 60% högre än Nettos. Men ni kan åtminstone se det jag talar om med höga matpriser..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
      Bloggtoppen.se